Äckelhåret på hästen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Camilla-M
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 3 599
C

Camilla-M

Klipper ni bort äckelhåret som jag kallar det? , det som sitter precis vid nackstycket på tränset. Jag vet inte om jag vill göra det då det blir som en stubb. Vad gör du och varför? :confused:

Sv: Äckelhåret på hästen

Jag gör inte det, jag stör mig inte på håret, och inte hästen heller. Tycker det är fult med stubb, speciellt när det bara är "där uppe".

En del tycker att träns och grimma ligger bättre då. Jag har aldrig klippt där för jag tycker det plattas till bra iaf. Det man ska tänka på är har man klippt en gång och sedan ångrar sig är det himla fult när det ska växa ut igen. Blir en liten stubb som står rakt upp. Kompisen hade sin häst på tillridning och då klippte tränaren hästen där och sedan har hon känt sig tvungen att fortsätta klippa eftersom det är så fult när det börjar växa ut. Hennes häst har lång och tjock man i övrigt.

Jag klipper det, rakar en bit med klippmaskin. Kallblodsstoet ser ut som en liten arabflicka när det är nyklippt:love:. Ponnyn har jag klippt lite på ockås, hon har så tjock man så det blir som en stor hög med man uppepå hjässan annars:)

Jag klipper några cm precis där nackstycket ligger, det trasslar gärna när manen är lång annars.

Stubben syns ju aldrig heller, iom att det alltid ligger en rem där. Och i hagen och boxen -då de är nakna- spelar det ju inte så stor roll hur de ser ut.

Klipper alltid på alla hästar. Nackstycket ligger bättre + att det ser snyggt ut tycker jag.

Jag klipper, tränset/grimman ligger bättre och det är inte någon man eller pannlugg som trasslar och är i vägen när man ska sätta på tränset eller grimman.

Klipper bort bort de, tar bort ca 5cm längst upp. Tycker de är snyggt och vill inte ha massa hår ivägen för nackstycket.

jag tycker det är snyggt men gör det inte på Flash, han är så rädd om sina öron så det skulle aldrig gå.

det går inte, han har blivit illa behandlad o är verkligen livrädd, reser sig direkt när man kommer nära. Jag är glad för det framsteg vi har gjort med tränsning o klippning, finns ingen anledning att provocera honom.
Han lider inte av att ha luddiga öron o man.

Jag klipper inte. Min häst har lite pannlugg och man, så den får vara kvar.

En kompis till mig klippte dock hästen en gång när hon skulle rida :devil:. Jag blev helt galen på den där stubben, det var inte snyggt på min "skallepär".

:laugh:

Jag klipper mina en öronslängd i nacken för att få huvudlagen att ligga bättre.Ser prydligt ut tycker jag.

Jag klipper. Tycker det ser snyggt och prydligt ut. Och det blir inte massa trassel när man ska tränsa/sätta på grimman.
Tycker det är jättesvårt att dela upp pannlugg och manen på hästar som inte är klippta :p

det går inte, han har blivit illa behandlad o är verkligen livrädd, reser sig direkt när man kommer nära. Jag är glad för det framsteg vi har gjort med tränsning o klippning, finns ingen anledning att provocera honom.
Han lider inte av att ha luddiga öron o man.

''de går inte'' vilken bra inställning. Allt går. Även om han inte lider utav det så tycker jag att man ska ha som mål att åtminstone kunna ta på sin häst överallt.. Det handlar ju om tilliit till sin ägare, illa behandlad eller ej.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 274
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Islaend
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
269
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka