AdTab (utbruten från Valp 2025)

Bukefalos 30 år!

Acto

Trådstartare
Någon som har gett sin valp eller hund AdTab mot fästingar? Hade tänkt ge nextgard då det fortfarande finns massa fästingar här i Stockholm men det kräver recept, vilket kräver att veterinären/kliniken har träffat hunden/valpen. Försökte boka tid för det men det gick inte utan blev rekommenderade att köpa receptfritt fästingmedel på apoteket.

Apoteket har då föreslagit AdTab, vilket jag aldrig hört om innan. Är en tablett som man ger och det anges att den kan ges från 10 veckor. Otis är 10 veckor imorgon. Har funderat på halsband eller spot on men har för mig att barn då inte ska röra hunden, vilket blir problematiskt då jag har många syskonbarn.

Veterinärer får skriva ut fästingprofylax utan att ha träffat hunden, det är numera undantaget från den regeln. Så ring och kolla om nån kan skriva ut på telefon (vet att distriktsveterinärerna här gör det tex) eller boka ett videosamtal via tex firstvet eller annan liknande tjänst. Kan hända att kliniken du ringde inte har koll på detta.

Någon som har gett sin valp eller hund AdTab mot fästingar? Hade tänkt ge nextgard då det fortfarande finns massa fästingar här i Stockholm men det kräver recept, vilket kräver att veterinären/kliniken har träffat hunden/valpen. Försökte boka tid för det men det gick inte utan blev rekommenderade att köpa receptfritt fästingmedel på apoteket.

Apoteket har då föreslagit AdTab, vilket jag aldrig hört om innan. Är en tablett som man ger och det anges att den kan ges från 10 veckor. Otis är 10 veckor imorgon. Har funderat på halsband eller spot on men har för mig att barn då inte ska röra hunden, vilket blir problematiskt då jag har många syskonbarn.
Ja det fungerar fint. Likaså Frontpro. Det är samma substanser som finns i de receptbelagda tabletterna så det är ingen skillnad på effekt eller liknande.
Skönt att det börjat komma receptfria alternativ så vi veterinärer slipper alla tusen fästingprofylaxrecept som ska skrivas.

Veterinärer får skriva ut fästingprofylax utan att ha träffat hunden, det är numera undantaget från den regeln. Så ring och kolla om nån kan skriva ut på telefon (vet att distriktsveterinärerna här gör det tex) eller boka ett videosamtal via tex firstvet eller annan liknande tjänst. Kan hända att kliniken du ringde inte har koll på detta.
Eller så köper man receptfritt 😉

Jadå det kan du göra, jag har gett det till valp på några ynka kg :)
Men skulle inte ge i onödan som den här årstiden. Utan ger när det verkligen behövs, enstaka fästingar kan jag plocka bort.

Jag vet att jag räknade på det för ett tag sedan, minns inte vilket märke det var jag kollade på då, men det skulle iaf bli dyrare än Bravecto till min om man tänkte ge en hel säsong. Kanske har kommit billigare receptfritt nu? 🤔
Adtab och frontpro är ju 3 tabletter i varje paket får man också tänka på :)

Jag vet att jag räknade på det för ett tag sedan, minns inte vilket märke det var jag kollade på då, men det skulle iaf bli dyrare än Bravecto till min om man tänkte ge en hel säsong. Kanske har kommit billigare receptfritt nu? 🤔
Jag räknade också på att Brevecto skulle bli billigare. Mina fick precis en ny omgång. Vi har mycket fästingar och det är helt omöjligt att se alla i pälsen.

Har Folksam så fixar gratis recept via Firstvet.

Ja receptbelagt är billigare, men man måste såklart också räkna in receptavgiften. Anledningen är att receptbelagt finns i större förpackningar.
Men beror ju på vad man prioriterar. Vill man ha något snabbt är apotekets receptfria absolut enklast.
För mina hundar är Nexgard billigare än Bravecto.

Tack så mycket för alla svar!

Jag plockade bort en fästing som hade satt sig på mig så känner att det behövs medel för Otis. Det finns så oerhört mkt fästingar här.

Både katterna och hundarna fick AdTab förra året. I år fick katterna för jag hade kvar av tabletterna, men fixade recept till hundarna via FirstVet eftersom jag läste här på Buke att det blev billigare än receptfria.

Puttra upp denna tråd. Har tänkt ge Bravecto till Otis men tänkte fråga om den finns någon anledning att istället ge AdTab igen (gav den i höstas)?

Puttra upp denna tråd. Har tänkt ge Bravecto till Otis men tänkte fråga om den finns någon anledning att istället ge AdTab igen (gav den i höstas)?
Har ingen aning men ger mina Bravecto då vet jag att det funkar för mina o jag har en okrånglig vette som man bara behöver sms:a

Liknande trådar

• Ny valp
  • Köpa valp, tips & råd
  • Foder till hund med mag-tarmproblem
  • Lämna valp ensam

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat