Äga häst eller foder

Jag tänker mig en så "enkel" grej som veterinär. Om en vill kalla på veterinär och den andra inte. Hur ställer man sig då till att dela kostnaderna?
 
I erat fall ar det nog battre att forsoka hitta medryttarhastar i samma stall. om det nu inte ar mojligt i er stad och det ar fraga om att kopa hast sa ar det bast om en familj koper hasten och den andra blir medryttare.
 
Frågor man kan tänka igenom innan man köper/tar häst på foder om man är två är typ:

Vem rider hästen på klubbmästerskapet?
Vem åker beställer hovslagare?
Vem vakar om hästen blir sjuk?
Hur ofta ska ni hoppa med hästen/rida ut etc?
Vad händer om en av er blir sjuk/flyttar/tröttnar?
Hur fördelar ni träningar och ridning?
 
Tyvärr är det oftast inte så enkelt att man kan lämna tillbaks om det inte funkar, det brukar vara en hyfsat lång uppsägningstid, eller så börjar uppsägningstid en gälla efter ett år.
Det bestämmer man ju när man skriver avtalet. Men jag menar inte att man ska lämna tillbaka den på dagen. Ett par månader får man kanske samsas tills den blir hämtad. Det kan krävas långt mer än så om hästen ska säljas.
 
Det bestämmer man ju när man skriver avtalet. Men jag menar inte att man ska lämna tillbaka den på dagen. Ett par månader får man kanske samsas tills den blir hämtad. Det kan krävas långt mer än så om hästen ska säljas.
Har man sådana krav på uppsägningstid så begränsas urvalet, folk lämnar på foder för att de inte har tid eller möjligen att ha häst. Det är ägaren som bestämmer, visst kan man förhandla men det är ingen garanti för att man hittar någon.
 
Har man sådana krav på uppsägningstid så begränsas urvalet, folk lämnar på foder för att de inte har tid eller möjligen att ha häst. Det är ägaren som bestämmer, visst kan man förhandla men det är ingen garanti för att man hittar någon.
Det betyder inte att det är bättre att köpa en häst än att hitta en att ta på foder.
 
Jag har två av mina hästar utlånade på foder och det funkar jättebra, så foder behöver inte vara ett dåligt alternativ. Som många här skriver tror inte jag heller på att köpa och äga häst tillsammans. Det är som upplagt för att bli ovänner. Det som kan vara fördelen med att bli medryttare eller skaffa foderhäst kan vara att ni båda är unga och jag upplever att många av ungdomarna i stallet där jag står vill ut och resa efter gymnasiet och om man vill läsa vidare efter gymnasiet så är det inte ovanligt att det sker på annan ort. Det är såklart möjligt att sälja hästen om så sker men det kan vara enklare att bara kunna lämna tillbaka en lånehäst.
 
Äger man kan man slakta hästen, låna ut den eller sälja den vid behov. Samma frihet har man oftast inte med foderhästar.
Jo men i ett samarbete mellan två unga tjejer är det enligt mig lämpligare att inte ÄGA hästen. Någon annan har det uteslutande ansvaret och bestämmanderätten om samarbetet inte skulle fungera.
 
Äger man kan man slakta hästen, låna ut den eller sälja den vid behov. Samma frihet har man oftast inte med foderhästar.
Jo men i ett samarbete mellan två unga tjejer är det enligt mig lämpligare att inte ÄGA hästen. Någon annan har det uteslutande ansvaret och bestämmanderätten om samarbetet inte skulle fungera.
Och vem har det uteslutande ansvaret och bestämmanderätten när två unga tjejer har en häst på foder?

Det är liksom det som är det stora problemet när man delar häst oavsett om man äger den eller inte, men när man äger den har man åtminstone en part mindre att ta hänsyn till.
 
Och vem har det uteslutande ansvaret och bestämmanderätten när två unga tjejer har en häst på foder?

Det är liksom det som är det stora problemet när man delar häst oavsett om man äger den eller inte, men när man äger den har man åtminstone en part mindre att ta hänsyn till.
Ägaren till hästen.
 
Ägaren till hästen.
Så enkelt är det inte, ägaren överlåter det mesta av ansvaret i och med fodervärdsskapet, och det till 2 unga tjejer. Ägaren är normalt inte ens närvarande och kanske inte ens bor i samma del av landet eller ens i landet. Det är liksom poängen med att lämna ut hästen på foder, att någon annan har ansvaret.
 
Så enkelt är det inte, ägaren överlåter det mesta av ansvaret i och med fodervärdsskapet, och det till 2 unga tjejer. Ägaren är normalt inte ens närvarande och kanske inte ens bor i samma del av landet eller ens i landet. Det är liksom poängen med att lämna ut hästen på foder, att någon annan har ansvaret.

Då får en familj skriva på foderkontraktet. Så är det löst.
 
Så enkelt är det inte, ägaren överlåter det mesta av ansvaret i och med fodervärdsskapet, och det till 2 unga tjejer. Ägaren är normalt inte ens närvarande och kanske inte ens bor i samma del av landet eller ens i landet. Det är liksom poängen med att lämna ut hästen på foder, att någon annan har ansvaret.
Jag vet inte vilken typ av avtal du haft på dina foderhästar. Men hästägaren har alltid det yttersta ansvaret och bestämmanderätten för sin häst rent juridiskt. Så om fodervärden/arna inte får det att fungera med foderhästen eller sitt samarbete kan de lämna tillbaka hästen efter uppsägningstid i de allra flesta fall. Jag rekommenderar ingen att upprätta ett avtal där ägaren frånsäger sig allt ansvar och vägrar att återta hästen inom rimlig uppsägningstid trots skälig orsak. En sådan hästägare är inte seriös och ingen man ska göra affärer med enligt min mening.
 
Senast ändrad:
Ska tillägga att jag inte talar om det vardagliga ansvaret för hästens skötsel givetvis. Utan om det yttersta ansvaret för hästen. Dvs om fodervärdarna av ngn anledning måste lämna tillbaka hästen, tex om det uppstår en konflikt som innebär att de inte kan fortsätta samarbetet om hästen. Hästägaren brukar också vilja vara med om beslutstagande kring veterinärvård/avlivning. Och andra praktiska frågor, såsom hästens utrustning och rutinmässiga kontroller etc.
 
Jag hade nog tagit en häst på foder och sett hur allt fungerar.

Det kan vara otroligt avslappnande och tryggt att vara 2 om en häst, inte behöva åka till stallet varje dag och om ngt händer så finns ngn där att ta hand om hästen.
Hästen får omväxlande ridning osv.

Man kan ju göra som så att ni rider varannan dag och har en vilodag. Vars en träning i veckan där en hoppar och en rider dressyr.
Stall hyran delas på mitten och lika så nödvändig urustning så som täcken. Resten står man för själv så det inte blir bråk om mitt och ditt schabrak eller smutsiga träns ;).

Har ni hästen på foder ett halvår eller ett år så kan ni snabbt känna av om det är ett fungerande system eller om ngn vill mer eller mindre med hästen.
Ett fast schema, bra komunikation och en tydlig rid dagbok är en stor hjälp i det hela :).
 
Då får en familj skriva på foderkontraktet. Så är det löst.
Då delar inte tjejerna lika längre, en helt annan situation.
Givetvis kan det gå bra att dela häst, men många gånger leder det till problem, det du föreslår är just vad många gjort, att en part är ansvarig.

Att ta på foder är enligt mig vanskligt i sig av många skäl, mest för att man inte har hela beslutanderätten och det inte är samma hand som beslutar som betalar och utför jobbet.
 
Jag hade nog tagit en häst på foder och sett hur allt fungerar.

Det kan vara otroligt avslappnande och tryggt att vara 2 om en häst, inte behöva åka till stallet varje dag och om ngt händer så finns ngn där att ta hand om hästen.
Hästen får omväxlande ridning osv.

Man kan ju göra som så att ni rider varannan dag och har en vilodag. Vars en träning i veckan där en hoppar och en rider dressyr.
Stall hyran delas på mitten och lika så nödvändig urustning så som täcken. Resten står man för själv så det inte blir bråk om mitt och ditt schabrak eller smutsiga träns ;).

Har ni hästen på foder ett halvår eller ett år så kan ni snabbt känna av om det är ett fungerande system eller om ngn vill mer eller mindre med hästen.
Ett fast schema, bra komunikation och en tydlig rid dagbok är en stor hjälp i det hela :).
Precis så vi hade tänkt det :) exakt så med träningarna.
 
Hej!

Jag tycker inte ni ska skaffa hästen ihop. En vänskap blir så lätt förstörd av en delad häst. Dessutom innebär det ju att ni inte kommer vara i stallet samtidigt längre. Det finns så mycket som kan gå fel när man delar häst.

Jag hade ett par stallkompisar som delade ponny. Föräldrarna köpte lika stor del av ponnyn och i just detta fall funkade det helt ok, mycket tack vare tjejernas olika intresse inom ridningen. Den ena ville bara hoppa, den andra bara rida dressyr. Det här funkade bra tills den ena tjejen blev för lång för ponnyn och ville sälja, den andra tjejen ville inte sälja men hade inte råd att köpa ut halva hästen så den såldes.

Om jag minns rätt var det rätt mycket tjafs ett tag om vad som skulle göras och av vem.

Hitta varsin medrytta eller foderhäst är mitt råd. Då kan ni fortsätta rida tillsammans och slipper riskera osämja pga hästen.

/Lavinia
hej! Jag och en kompis har bestämt att skaffa en häst på foder. Vi är 14 och 15 år och har ridit i va 9 år, rider LB dressyr och 90 hoppning. Även varit medryttare samt skött om yngre hästar och påbörjat inridning. Dock har vi inga hästvana föräldrar, men ändå föräldrar som ställer upp, även lite annan häst intresserad släkt. Vi hade tänkt att ha hästen på ett stort stall där vi både kan träna och tävla. Där finns det många väldigt hästkunniga att rådfråga, vid behov.


tycker ni att vi är redo för foderhäst?
Vi är medvetna om kostnaderna.

Någon som har några tips om allt som i innebär att hitta och ha foderhäst?

Jag tycker att det skulle vara fruktansvärt sorgligt om någon tog min älskling ifrån mig. Är det lika bra att köpa en istället? Eller att ha en häst på foder för eventuellt senare köp?
Mina föräldrar tycker det skulle vara lite läskigt att äga häst, för det är ju trots allt dom som äger den.

Vi känner att vi verkligen har tröttnat på ridskole-livet. Vi vill ut och tävla! Medryttarhäst är otroligt svårt att hitta i våra stad, den mdryttar hästen vi haft är en fruktansvärt envis skogsmulle häst, inget för oss.

Tack för svar :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 122
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 347
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 805
Hästmänniskan Halloj! Hoppas alla mår bra trots de rådande omständigheterna i världen. Jag har gått i tankarna om att skaffa egen häst. Inte just nu...
Svar
7
· Visningar
869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp