ägarbyte o försäkring

E

eternalsunshine

Tjolahopp!
Köpte två stycken pållar förra helgen, en kallblodstravardam 11år och en vblvalack 9år.
Har hört att man ska registrera ägarbyte till STC?
Vad kostar det och varför betalar man??
Är det jag som köpare som betalar detta?

Sedan kollar jag försäkring till dem båda.
Sveland har självrisk på 1900 o 20%rörlig
Folksam (som hästarna står på) är 2500 (ca) och 10%
Hur kollar man vad det kan kosta per häst och år/månad?
Förra ägarna har Folksam men jag har hört att de är billigare o säkrare med Sveland.
Vad säger ni?

Lite hjälp? *tacksam* :)
 
Sv: ägarbyte o försäkring

Ta över de befintliga försäkringarna, det är generellt bättre än att teckna nya.

Ägarbytet kostar runt 500kr/st. Man betalar för det ska skrivas ut papper och sånt. Nya ägaren faktureras ägarbytet vill jag minnas.
 
Sv: ägarbyte o försäkring

Rätt. Det är den nya ägaren som betalar.
Både säljare och köpare ska skriva under blanketten som sedan skickas till STC.

Till TS:

Angående försäkring så har de flesta försäkringsbolagen reservationer mot hältor när det gäller travhästar. Detta kan man komma undan genom att låta hästen genomgå ett böj- och longerprov.
Mina kallblodstravare är försäkrade i Agria:
Sto 5 år, liv 10 000, Bas veterinärvård 120 000 med Agria Plus. Kostar 1633/år.
Sto 16 år, liv 20 000, Bas veterinärvård 120 000 med Agria Plus. Kostar 2037/år.
Vi har Säker Hästverksamhet, och får en del rabatt.

Immer
 
Sv: ägarbyte o försäkring

När en häst byter ägare måste detta anmälas till STC, så att omregistrering i ägarregistret kan ske. Det görs med blanketten "Anmälan om ägarskifte/leasing", som du hittar om du klickar här eller som du kan hämta på alla travbanors sekretariat.
http://www.travsport.se/appImage/agarskiftesblankett_ifyll.pdf

Blanketten måste insändas med namnteckningar i original.
STC registrerar ägare på alla inregistrerade travhästar oavsett ålder och/eller användningsområde (tävling, avel, sällskap). Avgift för ägarregistrering debiteras köpare, kostnad 525 kr inkl moms.

KÄLLA: Travsport.se
 
Sv: ägarbyte o försäkring

Tjo!
Tack för alla svar!
Kollade vilken försäkring hästarnas tidigare ägare hade och han hade de A1 liv vbl-15000(?) A6 vet. (inte såå bra) 20 000(?)
nordsvensken A1 liv 20000(?) A6 vet. 50 000 (?)
Billigt sammanlagt om året, men jag tycker att A1 Vet. är viktigast. Ska ringa försäkringsbolaget o kolla vad A6 inte täcker iaf. För tecknar jag en ny försäkring på vbl-valacken så måste jag vet.besiktiga honom + dessutom så är han mkt dyrare än nordisen.
 
Sv: ägarbyte o försäkring

Bara ett halvt onödigt inflik:

Bra att du är noga med att skicka in ägaruppgifterna till STC!:laugh:
(Jag vet fall när det slarvats med detta, antagligen mkt pga okunskap)

En bekant till mig sålde sin travhäst som ridhäst och nya ägarna skickade inte in ägarbytet till STC, det föll antagligen mellan stolarna när hästen skadade sig ganska illa direkt efter hemkomsten, skadan gjorde att hästen måste uppsöka veterinär och gissa vem räkningen kom till?
Just det, den registrerade ägaren som fortfarande var min bekant. H*n blev inte så glad kan jag lova.
Nu gjorde h*n och nya ägaren upp ändå, men man ska vara noga (som du är)

Dessutom kan ju INGEN komma o säga att det är hans/hennes häst sen när den/de är reggade på dig hos STC.
 
Sv: ägarbyte o försäkring

Ta gärna över hästarnas nuvarande försäkringar, men om du ändå överväger att byta måste du kolla upp tidigare skador och behandlingar. Det är mycket stor risk (i princip 100%) att du får reservationer för gamla skador hos det nya bolaget, och det är ju inte så kul...

Ägarbytet hos STC är ska skrivas på av både säljare och köpare, köparen betalar kostnaden om hästarna är i tävlingsbar ålder. Vilket ju dina är.
 
Sv: ägarbyte o försäkring

Tjoho!
Jättebra Lillan_Tuff att du påpekade detta! Det har ju andra som läser tråden också nytta av :)
Jag skickade papprerna för ägarskifte till förra ägaren i förrgår så skulle han skriva på o skicka till STC. Kommer det skickas räkning till mig månne eller hur gör man för att betala?
JAg planerar att ta över åtminstone Calippos försäkring eftersom de blir billigare o ja slipper vet.besiktiga honom för det nya bolaget.
Sen vill jag gärna byta min andra pållas försäkring eftersom jag vill ha henne
A1-försäkrad i veterinärvård :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal...
2
Svar
33
· Visningar
2 493
Övr. Hund Nu får jag starta en ny tråd igen om försäkringar, så dålig är jag på detta :o Men vore tacksam för hjälp! Jag undrar nämligen när...
Svar
6
· Visningar
1 121
Senast: Misiaczek
·
Övr. Hund Hästförsäkringar har jag ju koll på. Men hur ser det ut på hundfronten? Var är era hundar försäkrade? Ni som fått använda...
2
Svar
27
· Visningar
2 445
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp