Bukefalos 28 år!

Vad har ni för försäkring?

jerseyko

Trådstartare
Hästförsäkringar har jag ju koll på. Men hur ser det ut på hundfronten?

Var är era hundar försäkrade?
Ni som fått använda försäkringen, är ni nöjda?


Verkar omöjligt att hitta ett bolag med enbart fast självrisk, eller hur?


Ev. blir vi med valp, den kommer användas inom jakt och på vildssvin. Så jag vill verkligen ha det bästa. Tycker de bolag jag kikat på har låga vet.vårdsgränser. Räcker verkligen 20-30.000kr för en vildssvinsskadad hund?

Tänker på en bete i buken, op, omvårdnad på kliniken, mediciner.

Vet ju vad det bara kostar att göra böjprov på hästen :eek:

Maken är medlem i jägareförbundet, så han får ju rabatt hos agria, men vid snabbkoll är bla sveland och folksam ca 50 kr billigare i månaden.
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

Jag har IF, som har fast självrisk. Man kan numera också välja rörligt där, men dom har alternativ med helt fasta självrisker också. Där kan man välja en högre eller lägre självrisk, beroende på vad man vill ha för månadskostnad.

Själv har jag mina i deras stora försäkring. 50.000 kr i veterinärvård, och mellan 12-25.000 kr i livvärde, beroende på vilken av hundarna det är.
Jag har även användbarhetsförsäkring (avel) på dom.

Har fått använda försäkringen ett flertal gånger, och har alltid blivit nöjd. Dom är snabba, ger bra service och jag har aldrig haft något att klaga på. Har även fått kassera in en av avelsförsäkringarna, och det gick helt utan problem! Allt dom ville se då var journalen, och att det självklart skulle finnas bevis för att hon en gång haft förmågan, dvs fött valpar.

Dom har jag allra bäst erfarenhet av än! Har haft Folksam och Sveland förut, men var inte riktigt lika nöjd.
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

Jag har samma försäkring som Bebben på mina två hundar (båda avelstikar). Jag har också fått använda min försäkring ett flertal gånger och det har aldrig varit något snack om någonting. De ersätter som de ska och det är jätteskönt att veta att man har 2500:- i självrisk oavsett vad som händer.
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

Vi har Agria och det har fungerat väldigt bra när vi behövde hjälp med förra hunden, mycket pengar kostade det ändå för oss men han behövde ultraljud, röntgen och på slutet även bli nersövd och magnetröntgen (?), där det upptäcktes att det inte gick att göra något. Vi har Agria nu igen och eftersom vi även har länsförsäkringar till hemförsäkring och en bilförsäkring så fick vi ytterligare rabatt förutom den från jägareförbundet.

Det enda jag kan anmärka på att den jag fick på tråden första gången när jag frågade om papper efter avlivning så var den människan väldigt dåligt påläst och/eller inte lyssnade på vad jag sa utan skickade hem en bunt papper som jag försökte fylla i och höll på att bli knäpp, så jag ringde igen och fick tag på en väldigt trevlig som hjälpte mig och konstatera att det räckte med veterinärintyget som den första hävdade inte räckte alls...

Det som jag tycker är bra med Agria är att det är lätt för direktreglering, jag såg andra när jag satt på djursjukhuset som satt och vänta på besked från sina försäkringsbolag i flera timmar.
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

Har Sveland med fast självrisk (1500 kr) till 12-åringen. Har aldrig varit några problem när försäkringen behövt användas inte ens när han opererades för urinsten i utlandet (tyskland).

När det gäller hur direktregleringen fungerar vet jag faktist inte, Spike har en vana att bli sjuk när försäkringsbolagen inte har öppet längre så vi har skickat in kvitton själv varje gång, vilket har fungerat bra.
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

Jag har Agria till jyckarna, 50 000 kr i vet.vård, användbarhets och avelsförsäkring dessutom och betalar för den högst försäkrade hunden (livvärde 37500:-) ca 150:-/månad.

Nu har jag iofs aldrig behövt utnyttja någon försäkring, då hundarna genom åren hållit sig både friska och skadefria så hur de är på det vet jag inte, men av vad jag hört från vänner/bekanta osv. så hörs det i regel inte vara några krångligheter.
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

Har Sveland ändrat och har numera fast:confused:
(Tidigare + 25 % utöver självrisken)
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

Har Sveland ändrat och har numera fast:confused:
(Tidigare + 25 % utöver självrisken)
Nej, de har inte ändrat någonting. På hemsidan står det till och med:

"SJÄLVRISK - Gäller veterinärvårdsdelen och är 1900 kr eller 1400 kr + 25% av de ersättningsbara vårdkostnaderna."

Så vad Malibu_Stacy har för försäkring vet jag inte, men jag tror att när jag får många år sedan hade Sveland så hade jag 1500:- självrisk plus 25%.
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

Jag har Agria för alla fyrfota familjemedlemmar. Jag tycker det är som olika bolag för häst och hund dock!

För häst har jag både själv och hört andra som har problem och måste strula massa för att få ut ersättning.

För hund har jag aldrig själv haft problem och inte hört om någon det strulat för heller. Jag har direktreglerat alldeles nyligen då mammas hjärta blev biten av en huggorm och jättedålig. (Hon är frisk nu!! :))

Jag har dock också 50000 i ersättning och tycker 30000 låter lite, som sagt det drar snabbt iväg om man har otur och det händer något riktigt hemskt! Jag tycker det är en trygghet att känna att vi skulle ha råd att göra "allt" om olyckan var framme.

Mysigt med valp, lycka till med allt! :)
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

Tack för jämförelsetabellen, någon livförsäkring är nog inte aktuellt, då det är en gråwactel och då brukar det bara gå att ha ca 5000kr i livförsäkring, eller som jag tror agria ingen alls.

Det finns så mkt gris och lo på jaktmarkerna så jag vill verkligen ha så mkt det bara går, när katten blev biten i tassen och fick åka in akut och dräneras kostade det ca 8000kr! Så 30000kr känns som det inte räcker speciellt långt om hunden blir skadad.
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

Jag har folksam och är jätte nöjd !
Iof har jag aldrig haft något annat försäkringsbolaget, men jag har utnyttjat det väldigt väldigt mycket förra året och det har gått jätte bra.

Min hund är livförsäkrad till 12.000 och veterinärvård till 40.000.
Min självrisk är nog på.. 1800 kanske, men jag kan ha helt fel.
När jag köpte min hund hade hon veterinärvård upp till 20.000 och när hon blev inlagd på strömsholm ena gången rekommenderade dom mig att höja till 40.000 för 20.000 skulle inte ens räcka till att öppna magen, ungefär.
Dock så fick hon reservation på mage och tarmar, klumpigt av mig att inte kollat upp veterinärvården, men nu vet jag tills nästa hund.
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

Jag har tre av mina försäkrade i If, den fjärde har uppfödaren försäkrad i Agria. Min äldsta hade jag försäkrad i Folksam tidigare under 1 år men bytte till If för att få den fasta självrisken.
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

På Agria får du ha livförsäkring för 6000 om det är en blandras eller oreggad, om man känner att man vill ha det.
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

Nja det känns ju inte som ett måste direkt, får läsa på mer om den.
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

Båda mina har Agria 50 000 kr veterinärvård och livförsäkring för 12 000 kr. Jag har aldrig använt dom så jag kan inte yttra mig om hur det fungerar.
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

Nej, de har inte ändrat någonting. På hemsidan står det till och med:

"SJÄLVRISK - Gäller veterinärvårdsdelen och är 1900 kr eller 1400 kr + 25% av de ersättningsbara vårdkostnaderna."

Så vad Malibu_Stacy har för försäkring vet jag inte, men jag tror att när jag får många år sedan hade Sveland så hade jag 1500:- självrisk plus 25%.

Ja med tanke på att min hund försäkrades för många år sedan (-98) så har de säkert ändrat lite på den. Har i alla fall precis som du hade då 1500:- självrisk plus 25%.
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

Jag har samma som bebben, högsta möjliga på typ allt.

Har ta i trä aldrig nyttjat den, och numer får man rabatt även på djurförsäkringar, vilket jag sparar 780 kronor om året på:)

Min dam kostar innan rabatt (har alla mina försäkringar hos if) 3200 om året.
 
Sv: Vad har ni för försäkring?

Agria - har funkat bra i alla år, så jag har inte haft någon orsak att byta. Ska kolla på länken som Gnist skickade dock, kan vara bra att ha lite koll.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 911
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Finns hundra trådar om försäkringar, har dock inte riktigt funnit vad jag funderar över... Mitt sto är dräktigt, försäkrad i Agria...
2
Svar
20
· Visningar
1 540
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal...
2
Svar
33
· Visningar
2 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp