Ägg med ev salmonella

Thaliaste

Trådstartare
En massa ägg har återkallats pga risk för att de kan innehålla salmonella. Men om man kokar äggen så de blir hårdkokta bör väl alla eventuella bakterier dö, för ägggulan stelnar väl vid 70 grader?

Hur gör ni?
 
Nej släng ägg som du misstänker kan innehålla salmonella. Bakterierna kan spridas i kylen och under hantering till andra livsmedel.
När jag jobbade inom livsmedelsindustrin så fick vi in salmonella via ägg i fabriken. Allt i kylar och lager fick kasseras och fabriken hållas stängd i nära två veckor för sanering och väntan på att nya livsmedel skulle levereras. Samtliga i personalen fick testas.
 
En massa ägg har återkallats pga risk för att de kan innehålla salmonella. Men om man kokar äggen så de blir hårdkokta bör väl alla eventuella bakterier dö, för ägggulan stelnar väl vid 70 grader?

Hur gör ni?
Om jag hade haft ägg som återkallats hade jag lämnat tillbaka dem enligt återkallningen. Onödigt att riskera salmonella. Men ja, salmonella dör direkt vid 70 grader och hårdkokar du äggen så ska det inte vara någon risk. Men då gäller det att det verkligen är hårdkokt rakt igenom annars finns risk att det är någon del som inte blivit varm nog och att tillräckligt många bakterier har överlevt för att göra dig sjuk.
 
Nej släng ägg som du misstänker kan innehålla salmonella. Bakterierna kan spridas i kylen och under hantering till andra livsmedel.
När jag jobbade inom livsmedelsindustrin så fick vi in salmonella via ägg i fabriken. Allt i kylar och lager fick kasseras och fabriken hållas stängd i nära två veckor för sanering och väntan på att nya livsmedel skulle levereras. Samtliga i personalen fick testas.

Det är lite för sent, för äggen har redan stått i min kyl under flera veckor...🙄

Men rent generellt så har jag inte riktigt lika renligt i mitt kök som enligt regelverk för livsmedelsproducenter, så jag är inte så oroad ändå 🙂
 
Om jag hade haft ägg som återkallats hade jag lämnat tillbaka dem enligt återkallningen. Onödigt att riskera salmonella. Men ja, salmonella dör direkt vid 70 grader och hårdkokar du äggen så ska det inte vara någon risk. Men då gäller det att det verkligen är hårdkokt rakt igenom annars finns risk att det är någon del som inte blivit varm nog och att tillräckligt många bakterier har överlevt för att göra dig sjuk.

Kommer inte orka lämna tillbaka dem så det blir att slänga i så fall, och det känns så trist att slänga mat. Har å andra sidan haft salmonella och det var ingen rolig upplevelse. Men tänker att det måste vara väldigt låg risk...de är ju återkallade för att de KAN ha salmonella, inte för att de faktiskt har det...
 
Kommer inte orka lämna tillbaka dem så det blir att slänga i så fall, och det känns så trist att slänga mat. Har å andra sidan haft salmonella och det var ingen rolig upplevelse. Men tänker att det måste vara väldigt låg risk...de är ju återkallade för att de KAN ha salmonella, inte för att de faktiskt har det...
Jag hade ABSOLUT slängt även om det inte är kul att slänga mat. Risken med att bli sjuk hade jag verkligen inte velat ta.
 
Min första instinkt hade varit att tillaga dem.

Men vid närmare eftertanke så vore det extremt oklokt efter som jag äter immundämpande och är väldigt infektionskänslig.

Gå inte på instinkt - släng!

Tack och lov säljer butikerna här mest ägg från det lokala företaget som är garanterat salmonellafritt.
 
Det är nog ingen fara men hade slängt dom ändå. Åker man utomlands så är salmonella väldigt vanligt. Stort sett bara Sverige som har salmonella fria ägg. Så har du varit utomlands och ätit ägg har du ätit ägg med salmonella. Ska salmonella kontaminera andra matvaror i kylen så är salmonellan på utsidan ägget. Sen finns det många olika typer av salmonella mer eller mindre farliga.
 
Det är nog ingen fara men hade slängt dom ändå. Åker man utomlands så är salmonella väldigt vanligt. Stort sett bara Sverige som har salmonella fria ägg. Så har du varit utomlands och ätit ägg har du ätit ägg med salmonella. Ska salmonella kontaminera andra matvaror i kylen så är salmonellan på utsidan ägget. Sen finns det många olika typer av salmonella mer eller mindre farliga.
Utsidan är ju riktigt smutsig ur den aspekten. Även om de är tvättade.
 
Det är inte kostnaden som spelar roll, det är mer att det känns irrationellt. Om jag inte litar på att eventuella bakterier dör vid 70 grader skulle jag ju inte kunna äta kyckling heller, där ju rådet är att alltid upphettas till 70 grader pga salmonellarisken. Den uttökade återkallelsen av ägg benämns som försiktighetsåtgärd, så risken att just mina ägg skulle bära på salmonella känns väldigt liten. Och jag har inga sjukdomsproblem eller jobb som innebär att jag måste avstå från jobb pga smitta. Men jag förstår ju er som har det, då skulle jag också vara mycket försiktigare.
 
Sverige är ganska så unika i att INTE ha salmonella i äggen. Jag hade alltså ätit, men varit noga med att tillaga väl och att inte drälla råa ägg omkring mig i köket, tvätta händer osv.
Är man väldigt infektionskänslig kanske man ska tänka annorlunda.
 
Fast i det här fallet har man ju hittat salmonella hos en av ägg producenterna vilket är orsaken till återkallningen. Att vi inte brukar ha salmonella i svenska ägg är ju bra men här är ju hela poängen att några av de äggen som återkallas är smittade och man vet inte vilka.

Jag hade hunnit äta typ hälften av mina ägg, hårdkokta eller stekta så jag är inte speciellt orolig men slängde ändå resten (orkade inte släpa med mig de resterande äggen till butiken).
 
Jag hade förmodligen slängt… tror jag… men om inte så hade jag nog hellre stekt dem, för jag föredrar att inte koka mina ägg så himla hårt. Och i kokt variant hade jag säkert kokat rejält, just in case… :)
 
Fast i det här fallet har man ju hittat salmonella hos en av ägg producenterna vilket är orsaken till återkallningen. Att vi inte brukar ha salmonella i svenska ägg är ju bra men här är ju hela poängen att några av de äggen som återkallas är smittade och man vet inte vilka.

Jag hade hunnit äta typ hälften av mina ägg, hårdkokta eller stekta så jag är inte speciellt orolig men slängde ändå resten (orkade inte släpa med mig de resterande äggen till butiken).
Poängen är att salmonella i ägg är vanligt förekommande utomlands. Jag har glatt mumsat i mig ägg på alla utlandsresor jag varit på utan att vara särskilt orolig. Är salmonellan i de här svenska äggen farligare än salmonella i indiska, italienska eller amerikanska ägg? Förutom givetvis risken med att vi är vana vid att hantera råa ägg som något helt ofarligt.
 
Jag ater agg overallt och i manga olika lander med renlighet annan an min ... och ser till att agg/agggulor alltid over 70*C (ja, Jag anvander en "instant" thermometer) nar jag gor bearnaise/hollandaise/vanilj/etc saser. Jag har haft salmonella nagra ganger och varje gang fatt det fran sallader och gronsaker. Agg ar inte pa min "shit list".
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 499
Senast: Myrten
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: lindaf
·
Kropp & Själ Finns det gyn-mottagning på närakuten (alltså vårdcentral som är öppen kvällar och helger, det är INTE riktiga akuten) eller måste man...
Svar
1
· Visningar
524
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
919
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp