Ägg med ev salmonella

En massa ägg har återkallats pga risk för att de kan innehålla salmonella. Men om man kokar äggen så de blir hårdkokta bör väl alla eventuella bakterier dö, för ägggulan stelnar väl vid 70 grader?

Hur gör ni?
Tillhör dina ägg de som omfattas av återkallelsen? Man behöver ju inte göra sig av med alla ägg, bara från vissa partier
 
Tillhör dina ägg de som omfattas av återkallelsen? Man behöver ju inte göra sig av med alla ägg, bara från vissa partier

Ja, de verkade vara med i den utökade återkallelsen som kom senare. Men det var uttryckt som "en extra försiktighetsåtgärd", så det är långt ifrån säkert att just mina ägg faktiskt skulle bära på salmonellan.
 
Jag ater agg overallt och i manga olika lander med renlighet annan an min ... och ser till att agg/agggulor alltid over 70*C (ja, Jag anvander en "instant" thermometer) nar jag gor bearnaise/hollandaise/vanilj/etc saser. Jag har haft salmonella nagra ganger och varje gang fatt det fran sallader och gronsaker. Agg ar inte pa min "shit list".

Den gång jag haft det kom det också troligen från grönsaker.
 
Jag hade helt klart kastat dem. Går de ut med risk för salmonella så nej tack.

Köp dem direkt från höns bonde så slipper man det problemet.... haha
Beror nog på vilken nivå på hönseri och biosäkerhet hen har.. Har man hobbyhöns som går ute och kan komma i kontakt med vilda fåglars avföring, få in smågnagare i foderrum mm bör det finnas en salmonellarisk. Dock har man som hobbyhönsägare inte samma nivå på provtagning, utan lever lyckligt ovetande.
 
Beror nog på vilken nivå på hönseri och biosäkerhet hen har.. Har man hobbyhöns som går ute och kan komma i kontakt med vilda fåglars avföring, få in smågnagare i foderrum mm bör det finnas en salmonellarisk. Dock har man som hobbyhönsägare inte samma nivå på provtagning, utan lever lyckligt ovetande.
Det var provtagning och jag lever lyckligt ovetande jag menar.
 
Beror nog på vilken nivå på hönseri och biosäkerhet hen har.. Har man hobbyhöns som går ute och kan komma i kontakt med vilda fåglars avföring, få in smågnagare i foderrum mm bör det finnas en salmonellarisk. Dock har man som hobbyhönsägare inte samma nivå på provtagning, utan lever lyckligt ovetande.
Men de går i hönsgården med tak så...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 499
Senast: Myrten
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: lindaf
·
Kropp & Själ Finns det gyn-mottagning på närakuten (alltså vårdcentral som är öppen kvällar och helger, det är INTE riktiga akuten) eller måste man...
Svar
1
· Visningar
524
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
919
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp