Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

F

Fridamatilda

Jag och sambon är ju precis i starten av att försöka bli gravida och eftersom jag inte riktigt har koll på min kropp har jag ett par frågor till er som är mer erfarna här inne!

För ca 3,5 år sedan började jag äta p-piller, innan dess brydde jag mig inte så mycket om att hålla koll på mens och ägglossning då jag inte tyckte att jag hade någon anledning till det. Jag hade nog inte direkt oregelbunden mens men den kom nog inte jätteexakt på samma dag varje gång. Jag tror också att jag hade relativt lång menscykel, i alla fall över 30 dagar. Ägglossning har jag aldrig reflekterat över om jag haft några tecken på.

Nu är jag inne på andra veckan utan skydd, min sista pillerblödning kom alltså 13 april. Jag började kolla efter ägglossning ett par gånger förra veckan, mest för att lära mig hur det funkar men då var testen negativa och själva teststrecket jättesvagt. Flytningarna har varit sparsamma, tunna och vattniga. Från igår har jag dock känt lite väldigt väldigt lätt "mensvärk" och fick en seg och trådig flytning, dock inget utslag på ÄL-test förutom att strecket var starkare men ändå neg. Efter detta har flyningarna gått tillbaka till att vara tunna men "mensvärken" finns kvar och ÄL-testet är ännu starkare idag men fortfarande neg. Kan allt detta vara ett tecken på att ÄL är på gång eller är det önsketänkande? ;) Kan det gå så snabbt?

En annan fundering jag har gäller semestrande som gravid? Kan man flyga i början av grav. utan extra risk för missfall? Vad ska man tänka på innan vad gäller vaccinationer eller förebyggande behandling mot magsjuka osv? Vad ska man tänka på under själva vistelsen med t.ex. mat? Hur har det funkat för er med illamående och sånt? Ska tillägga att resmål inte är bestämt men troligen medelhavet eller Thailand.
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

Att flyga orsakar inte missfall, orsaken till att man inte får flyga sent i graviditeten är att flygbolagen inte vill ha en födande kvinna ombord. Och sen är det en viss ökad risk för blodpropp sent i graviditeten också vid långflygningar (farligt för dig, inte för fostret).

Så det är nog inga problem att åka på semester. Hur nojig du vill vara med maten är upp till dig, men man kan ju tänka på att kvinnor får barn i alla länder, så utländsk mat är inte = missfall.

Det enda jag skulle tänka på är kanske att man kan bli otroligt trött i början av graviditeten, och senare kanske ha svårt att gå längre sträckor. Så jag skulle nog inte planera in någon vandrings/äventyrssemester, risken är att man inte riktigt orkar om man är gravid.
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

Jag var till Mauritius i v. 12-13 och det enda som barnmorskorna sa var det vanliga, se till att maten är genomstekt och varm mat ska vara varm. Dukural (vacc. för kolera allt vad det är) fick jag inte ta av läkaren eftersom det var under första trimestern annars hade det varit okej. Mina medresenärer kände av sina magar men inte jag som var ovaccinerad ;)
Hepatit A+B är jag redan vaccinerad mot/för p.g.a. jobbet, så det har jag ingen aning om.

Jag hade frukt på hotellrummet som jag tog på morgonen innan vi gick till frukosten för att lindra illamåendet på morgonen, fungerade bra :)
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

Håller med Mabuse i allt! Det som kan vara jobbigt i början av graviditeten är ju som sagt var illamående och trötthet. När jag var nånstans mellan vecka 8-12 så var vi i Tyskland bara över en helg. Dagarna gick ganska bra men kvällarna var en plåga. Jag fick en illamående-attack-på en jättefin restaurang vid 19-tiden och petade i mig två salladsblad och sen gick jag till hotellet och somnade. En kollega hade bokat en resa tillsammans med sambo och föräldrar till Spanien innan de visste att hon var gravid, och hon låg i tre veckor på rummet och spydde.

Samtidigt som det finns de som mår jättebra och inte märker nåt... Jag hade dock inte bokat in en dyr drömresa om jag samtidigt planerade att bli gravid!
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

Jag åkte till kreta i v.24. Åt allt som jag brukar och frossa i fetaost och tomater :d Det min BM sa var att jag skulle ha stödstrumpor på mig när jag flög och sen bara njuta :love:

På arlanda gick jag igenom säkerhetskontrollen, även dagligen när jag jobbade. Men på kreta tog dom mig åt sidan fick inte gå igenom den där bågen.
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

Kul att ni försöker ni också nu! Men har du redan börjat med ägglossningstest? Ja ja, själv har jag ingen erfarenhet av ägglossningstester, men nu sist när jag blev gravid med Alicia kollade jag på tabellen man får med ägglossningstestet och beräknade själv när jag bör ha ägglossning (fick tabellen av en kompis). Du får fortsätta räkna dagarna i din menscykel (om det nu inte tar sig direkt) sen får du läsa av tabellen och se efter hur många dagar du bör ha ägglosning. Det är antagligen inte lika många dagar varje gång. Efter att ha läst på lite om spermier och ägg konstaterade jag att det skulle räcka med att ha sex varannan dag runt den beräknade ägglossningsdagen/dagarna (ta gärna till lite både före och efter beräknad ÄL). Detta funkade galant för mig (jag hade en mens efter den mensen som "tillhörde" p-pillrerna sen var jag gravid,var likadant med båda barnen).

Jag har aldrig i hela mitt liv märkt något speciellt vid ägglossning (eller har jag inte varit uppmärksam), det var därför jag inför senaste graviditeten försökte räkna ut när jag hade det istället. Hade det inte tagit sig på något halvår hade jag nog däremot testat att köpa ÄL-tester...
 
Senast ändrad:
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

Jag kom på en sak ang ägglossning och generellt (så naturligtvis finns det kvinnor som inte har det så) så har alla kvinnor 14 dagar mellan ägglossning och mens oavsett längd på sin menscykel.

Så har du 30 dagar lång cykel så har du sannolikt ägglossning på dag 16 efter mensens första dag.
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

Finns massa bra sätt att lära sig, ett billigt sätt är att ta tempen varje morgon så ser man när ägglossning är på gång. Samt känna på livmodertappen.

Jag har ÄL ca 22 dagar innan jag får mens. Min ägglossning och antalet dagar mina barn legat i magen stämmer på en 28 dagars menscykel fast min menscykel är 36 dagar!
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

Finns massa bra sätt att lära sig, ett billigt sätt är att ta tempen varje morgon så ser man när ägglossning är på gång. Samt känna på livmodertappen.

Jag har ÄL ca 22 dagar innan jag får mens. Min ägglossning och antalet dagar mina barn legat i magen stämmer på en 28 dagars menscykel fast min menscykel är 36 dagar!

Fast tempa är varken lättare eller särskilt effektivt. Temperaturen går upp efter ägglossning och ÄL kan som bekant variera i tid från cykel till cykel. Då riskerar man att missa den. Dessutom är det extremt svårt att notera en ökning, för det rör sig om mycket marginella skillnader. ÄL-stickor är betydligt tillförlitligare.
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

Eller så har man en kropp som ger en mensvärk och slemmiga/trådiga flytningar precis innan ägglossningen ;) har koll på min ägglossning tack vare det :bow:
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

På lappen jag fick till testerna så stod det att om man inte vet hur lång menscykel man har (jag har ju som sagt väääldigt dålig koll på hur lång min cykel egentligen är) så stod det att man skulle börja kolla på dag 11 efter sista mensens första dag, vilket var i lördags. Och eftersom jag inte har en aning om när jag kan "förvänta" mig ÄL så tyckte jag att det var bäst att börja direkt med det. Att regelbundet ha sex varannan dag funkar inte för oss så jag vill ju försöka pricka in lite när det är störst chans.
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

När jag vaccinerade mig mot Hepatit A och B var det levande vaccin och jag fick inte bli gravid inom tre månader efter sprutorna. Jag var till Afrika så jag fick en hel del andra vaccineringar också och det gällde även för dem, men jag minns inte exakt för vilka.
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

Man kan registrera sig hos fertilityfriend :idea: med temp + att man beskriver hur man mår, flytningar och hur livmodertappen känns får man fram ÄL. Jag har vart för snål för att köpa stickor ;)

Tilde är ett levande bevis på att det funkade till 100% på mig :D
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

Gå till en barnmorska och hon lär dig allt du behöver veta. Annars är mitt bästa råd att bara ligga på. Det kommer när det kommer. Tar det tid så kan man gå vidare med utredning. Du har ju inte ens börjat och är förmodligen rätt ung ännu. :)
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

*kl*

Jag försöker inte bli gravid (tvärtom) men min kropp meddelar klart och tydligt (:angel: :o ) när i månaden det är lämpligast att försöka bli med barn.

Anyhow, det tog ett tag efter syntetiska hormoner innan det kom igång men sen kom det igång så det inte går att missa.
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

Jag vet hur ägglossningen funkar och så, det är bara det att jag inte vet hur MIN kropp funkar eftersom jag aldrig reflekterat över det innan. Jag är inte speciellt ung i barntillverkningssammanhang, 32 år.
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

Nu visade i alla fall ÄL-stickan att det är ÄL på gång inom 24-36 timmar så då får jag anta att jag hade rätt i mina aningar. Strecket har ju blivit starkare och starkare de två föregående dagarna och jag har känt och känner en lätt lätt "mensvärk". Även att jag haft någon liten trådig flytning. Så det verkar ju som att min kropp tänker komma igång som den ska i alla fall. Får väl se vad som händer runt den 13 maj då jag har BIM om jag räknar på en 30-dagars cykel (fast jag vet att det är mycket som ska stämma men hoppas kan man ju)

Ikväll få sambon se upp :angel:
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

Tror din kropp signalerar precis som min :) mensvärk-känsla och ändrade flytningar. Jag har aldrig använt teststickor, har alltid sett dem som ett stressmoment och utgift. Har varit så säker på min kropp ändå när det har varit ägglossnings-time om man får vara kaxig.

Hoppas på du, hoppet är det sista som lämnar människan :laugh:
 
Sv: Ägglossningsfrågor och semestra som gravid!

Jupps nu är det bara att vänta och se hihi.
 

Liknande trådar

E
Gravid - 1år Har sett måååånga trådar i detta ämne, men trodde väl aldrig jag skulle starta en själv ;) Förra veckan hade jag ÄL och av en slump...
2
Svar
28
· Visningar
4 620
Senast: ebba85
·
Övr. Barn Den nuvarande perioden är den första som jag och sambon försöker bli med syskon. Men den började lite konstigt. Jag har aldrig haft...
2
Svar
25
· Visningar
2 321
Senast: Bollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp