Ägglossningstest, graviditetstest och den biten

F

Fnyfniken

Chiao, alla. Måste slänga ut lite frågor här, då sjukvården bara läser innantill i manualen som en rakad apa som kan skriva maskin.

Vi har försökt producera en lillebror/syster. Förra barnet tog c:a 7 månader att få till. Den gången märkte vi att jag nog har väldigt tidig ägglossning. Man blir ju konstig av att ha sex med ett visst syfte, snarare än bara naturligt för att man vill, så jag lade märke till att jag blev gravid direkt efter avslutad mens (5 dagar) för direkt efter det blev jag sjuk i influensa och det blev inget mer sex. Sen fortsatte jag att känna mig jättekymig och inte alls bra, åkte på "magsjuka" som inte gick över, fortsatte må illa, blev svullen, etcetera... Långt över tiden insåg jag att det kanske var det välsignade tillståndet och testade, och visst var det det.

Nu har jag haft koll på det där med mensen, ägglossningen och sånt och tänkt att det kanske träffar rätt fortare nu när jag vet om det. Men varje månad har jag fått mens var 25-26:e dag som ett urverk. Så jag köpte ägglossningstest och testade. Eftersom jag har relativt kort cykel, började jag testa efter 6 dagar. och gjorde av med 2 paket och inte en endaste indikation på ägglossning. Läste att ägglossningen uteblir c:a 1 g per år på de flesta kvinnor. Så jag lät det gå en månad och sen gjorde jag test igen. Men inget utslag på mätaren denna gång heller. Börjar undra om jag har slut på ägg eller vad det är.

Men nu har det gått 9 dagar över tiden. Brösten ömmar lite (men bara lite) och jag har molande värk i ländryggen och magen "kryper omkring" på ett märkligt sätt. Jag mår inte illa och har inte blivit svullen. Och graviditetstestet säger ingenting alls.

På apoteket sa de till min sambo att man kan få psykosomatiska graviditetskänslor bara av att veta att man har gått över tiden. Visst, jag köper det. Men varför har jag gått över tiden? Jag brukar aldrig göra det. Och varför ger ägglossningstesten inget utslag?

Testerna ska ju vara 99% tillförlitliga, och det tror jag nog. Men kan det vara jag som gör något så att de inte är tillförlitliga i mitt fall. Jag menar, i alla fall graviditetstestet funkade ju vid förra graviditeten.

En skillnad nu är ju att jag äter annorlunda och väger lite mindre. Jag är absolut inte mager eller hårdbantar (ägg- och baconfrukost!) utan väger 77 kg istället för 82 kg förra befruktningstillfället. Däremot äter jag inte så mycket kolhydrater, men jag äter dock en del, som frukt och en och annan knäckemacka och grönsaker. För att inte tala om på semestern då jag åt fajitas och baguette. Man fäller ju ut ketonkroppar i urinen om man äter stenhårt low-carb men det gör ju inte jag. Så jag tycker inte att dessa skulle kunna påverka testen, direkt. Och inom sjukvården vet de inget om det utan förmanar en bara att inte banta (vilket jag inte gör, jag har inte gått ner i vikt på ett halvår.)

Vad har ni för erfarenheter? ad tror ni? Och vet ni någon annan man kan fråga?
 
Sv: Ägglossningstest, graviditetstest och den biten

Vänta ett par dagar till och testa? Du kanske inte producerar tillräckligt mycket hcG än för att ge utslag? Om du nu är gravid.

Om du inte haft ägglossning och inte får mens vet jag faktiskt inte...
 
Sv: Ägglossningstest, graviditetstest och den biten

Vad har du använt för ägglossningstest? Själv använder jag billigaste möjliga och det har fungerat bra, men jag vet andra som aldrig får utslag på dem. Hur har du gjort testet (hur länge har du hållt dig innan t.ex)?

Håller tummarna för att det redan tagit sig. Själv har jag också haft kort cykel men inte haft ägglossning förräns dag 10-11 ungefär, men det lät som du testat dig hela tiden…

Lycka till!
 
Sv: Ägglossningstest, graviditetstest och den biten

Det händer inte så mycket på den här fronten. Jag ger fortfarande inte utslag på ÄL-test, och har slutat köpa dem.

Jag har varit hos gynekologen som tyckte allt såg bra ut (såg ut som ägglossning just då) och proverna visar bara bra. Dock har jag gått över tiden igen, och sen fått mensen sent och graviditetstest har visat negativt. Allt känns mycket konstigt. Men efter jul ska jag dit och få någon hormonspruta och se om det hjälper. Om det inte gör det kanske jag ska kontemplera att bara ha ett barn. Det kan man ju också ha, faktiskt.
 
Sv: Ägglossningstest, graviditetstest och den biten

Jag förstår hur du känner, jag har närmare 40 dagars menscykel och det rä väldigt jobbigt när man vill skaffa barn! Jag kan redan nu ligga och vrida mig och få svårt att somna med bara tanken på att i framtiden försöka få ett till barn!

Har den blivande pappan testat sig? 50% hänger ju på honom. Har ni kollat Anna skippers diet? Var ju 2 veckor sen tror jag hon hjälpte ett par som ville ha barn att få fart på både ägg och spermier!
 
Sv: Ägglossningstest, graviditetstest och den biten

Visst är det lite jobbigt, men inte på långt när så jobbigt som många jag känner har haft det. Vi har ju i alla fall ett barn redan.

Den blivande pappan är inte testad, men det kommer väl att ske om de inte hittar något fel på mig. Han blev ju pappa förra gången så det borde inte vara något fel på honom heller, men man kan ju tycka samma sak om mig. Nu lutar det väl åt att det är något med mig eftersom ägglossningstestet inte ger utslag. Men vad vet man.
 
Sv: Ägglossningstest, graviditetstest och den biten

Om det inte gör det kanske jag ska kontemplera att bara ha ett barn. Det kan man ju också ha, faktiskt.

Visst kan man ha bara ett barn. Min förhoppning är att lyckas få ett (jag är i 15:e veckan nu) och sen kommer jag nog att vara toknöjd.

Men ge inte upp så lätt! Det finns ju en massa saker man kan kolla upp och åtgärder som kan funka. Är du helt tvärsäker på att du verkligen ägglossar? I annat fall kan du ju få hjälp att sätta igång det. Och om problemet är nåt annat kanske IVF kan hjälpa. Det gjorde det i mitt fall. Jag vet fortfarande inte riktigt varför jag inte blir gravid av mig själv, men skit samma. Nu är det ett barn på gång trots att jag i tio-femton år har varit övertygad om att jag är ett hopplöst fall.
 
Sv: Ägglossningstest, graviditetstest och den biten

Jag förstår hur du känner, jag har närmare 40 dagars menscykel och det rä väldigt jobbigt när man vill skaffa barn! Jag kan redan nu ligga och vrida mig och få svårt att somna med bara tanken på att i framtiden försöka få ett till barn!

Du är säkert ung än så länge och vill ha barn rätt snart, men 40 dagars menscykel behöver inte vara något att sörja. Det kan innebära att du är fertil längre än många andra kvinnor och kommer i klimakteriet senare. Så grattis till det!

Vad gäller det kortare perspektivet. Visst har du lite färre tillfällen per år att bli gravid. Men det blir ju ändå rätt många lägen. (Själv hade jag mens ca två gånger om året.) Det är väl bara att vänta in rätt dag, ev med hjälp av ägglossningstest? Eller är det något annat som du befarar är fel?
 
Sv: Ägglossningstest, graviditetstest och den biten

Men de kan ju bli slöare/färre under tiden! Är ju mkt som påverkar, kost, motion, kläder osv.
Jag tycker inte du ska ta på dig all skuld för du inte blir gravid, ni är ju faktiskt 2 stycken och det är ingen av ers fel att ni inte lyckas på en gång.

Har du testat www.fertilityfriend.com ?
 
Sv: Ägglossningstest, graviditetstest och den biten

Du är säkert ung än så länge och vill ha barn rätt snart, men 40 dagars menscykel behöver inte vara något att sörja. Det kan innebära att du är fertil längre än många andra kvinnor och kommer i klimakteriet senare. Så grattis till det!

Vad gäller det kortare perspektivet. Visst har du lite färre tillfällen per år att bli gravid. Men det blir ju ändå rätt många lägen. (Själv hade jag mens ca två gånger om året.) Det är väl bara att vänta in rätt dag, ev med hjälp av ägglossningstest? Eller är det något annat som du befarar är fel?

Jasså, det viste jag inte. Lite positivt i alla fall!

Jag fick inte heller något utslag med ÄL test när vi försökte skaffa 1a barnet. Nu använder jag mig av temp-metoden och har lyckats märka av ÄL några gånger.
Fel tror jag inte riktigt att det är, det är mest jobbigt att man ska vara "så ung, pigg, frisk och fertil" så är det ett j*vla nuppande innan de tar sig.
Sen är väl lite panik får FK snabbhetspremie. Visst har vi råd att skaffa barn senare eftersom min SGI kommer sänkas pga jag blivit av med jobbet, nu är min SGI riktigt hög och jag vill så gärna bli gravid inom 21 månader. Blir jag dessutom av med hästen + min gamla FP kommer jag och pappan kunna vara hemma så himla mycket längre än med Rasmus.
 
Sv: Ägglossningstest, graviditetstest och den biten

Njae, så mycket skuld tar jag inte på mig. Jag tar det ganska lugnt. Efter jul kanske vi ska få hjälp med några sprutor (av vad exakt vet jag inte) och tar det sig inte då får sambon kollas. men jag tycker det är konstigt att det inte ger utslag på ÄL-test. Men du verkar ju ha samma problem. Jag har slutat använda dem. Vi har sex oftare istället, men som sagt, man kan ju bli lite trött.
 
Sv: Ägglossningstest, graviditetstest och den biten

Oki, nu visar i alla fall graviditetstestet någonting !!!! Oiiii!!!

/F
 
Sv: Ägglossningstest, graviditetstest och den biten

Tack, tack! Lite förvirrad och glad här på tisdagseftermiddagen. Jag trodde ju bara att jag hade sån där "hoppaöver-mens" nu igen, men plusset var klarblått!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 211
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 777
Senast: ako
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 295
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp