Äktenskapsförord

strawberrysylt

Trådstartare
Någon som har det och har tips på vad man inte ska glömma skriva in, tänka på etc?
Vi tänkte nog ta hjälp av Lexly, har pratat med en därifrån tidigare i ett annat ärende och han var suverän på att förklara kort och lättförståeligt. Men det brukar inte skada att fråga här också :).

🌷
 
Om någon av er löneväxlar dvs frivilligt avstår ifrån lön för att få en högre pensionsavsättningar, så räknas det pensionskontot in i det gemensamma ”bohaget”. Åtminstone så har jag förstått det.

Vanliga pensionavsättningar via arbetsgivaren ingår inte i det gemensamma.

Pensionskontona som man sätter in pengar själv ingår i det gemsamma.

Så kolla upp vilka pensionskonton ni har och bestäm hur ni vill att de ska delas upp vid en skilsmässa.

Ska ni även skriva testamente?
 
Någon som har det och har tips på vad man inte ska glömma skriva in, tänka på etc?
Vi tänkte nog ta hjälp av Lexly, har pratat med en därifrån tidigare i ett annat ärende och han var suverän på att förklara kort och lättförståeligt. Men det brukar inte skada att fråga här också :).

🌷
Kolla med din bank, vår bank hade gratis hjälp med sådant via Lexly tror jag det var :) Tyckte de hade bra input, de hjälpte oss att spalta upp all formalia och det vi ville ha med, sedan skrev vi själva.
 
Om någon av er löneväxlar dvs frivilligt avstår ifrån lön för att få en högre pensionsavsättningar, så räknas det pensionskontot in i det gemensamma ”bohaget”. Åtminstone så har jag förstått det.

Vanliga pensionavsättningar via arbetsgivaren ingår inte i det gemensamma.

Pensionskontona som man sätter in pengar själv ingår i det gemsamma.

Så kolla upp vilka pensionskonton ni har och bestäm hur ni vill att de ska delas upp vid en skilsmässa.

Ska ni även skriva testamente?

Tack för bra tips!
Testamente har vi inte pratat om ännu. Men ingen av oss har barn sen innan, ifall vi haft det hade det känts mer angeläget. Men vi får väl kika på det också...

Kolla med din bank, vår bank hade gratis hjälp med sådant via Lexly tror jag det var :) Tyckte de hade bra input, de hjälpte oss att spalta upp all formalia och det vi ville ha med, sedan skrev vi själva.

Toppen! Då hoppas vi vår har det också. När vi köpte huset ingick rådgivning gratis via vår bank, kanske nu också då :).
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 657
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 309
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 502
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 005
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp