Bukefalos 28 år!

Äldre hästar - Vad ska man tänka på?

S

Sprettan

Tiden flyger iväg och min unghäst håller på att bli gammal. Efter en diskussion om täckning med stallägaren kom jag fram till att jag har absolut ingen aning om vad man ska ta i beaktande vid skötsel av äldre hästar. Jag håller på som jag alltid gjort och pållen verkar må riktigt bra av det.

Men orolig som jag är, så skulle jag nu vilja veta vad ni speciellt sätter vikt på vid vård av äldre hästar?
 
Sv: Äldre hästar - Vad ska man tänka på?

Att hålla dom varma, inte låta dom stanna av utan motionera kontinerligt och vara noggrann med att dom får i sig all mat som dom behöver :D
Det är vad jag skulle prioritera :D
 
Sv: Äldre hästar - Vad ska man tänka på?

Som redan sagts, håll hästen varm kalla dagar, motionera regelbundet.

Sen kollar jag tänderna lite oftare på en äldre häst.
 
Sv: Äldre hästar - Vad ska man tänka på?

Håller med Mount Never Rest. Fryser inte hästen så skulle inte jag täcka den bara för att den börjar bli gammal. Får den problem med kyla så är det ju bara att filta in den men annars bör man väl behandla gamla hästar precis som alla andra hästar såvida de inte har problem.
 
Sv: Äldre hästar - Vad ska man tänka på?

Tänderna. Håll koll på tänderna och låt en veterinär kontrollera dem REGELBUNDET. Det är oftast tänderna som sätter stopp för hästens fortlevnad, och genom att se till att de funkar som de skall och anpassa utfodringen så ökar chansen till ett längre liv.

En äldre häst kan också behöva mera foder än den gjorde i yngre dagar för att inte falla ur - och tappat hull är svårare att återfå. Självklart är värme och motion viktiga, men även tillgång till vila i form av dragfritt och välströat utrymme.

För välbefinnande så uppskattar nog din vän rejält långa borstningar och pyssel, då även blodcirkulationen "kommer igång" :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Äldre hästar - Vad ska man tänka på?

:D :confused: :D Unghäst som håller på att bli gammal. Vad för ålder pratar vi om då?
 
Sv: Äldre hästar - Vad ska man tänka på?

eeek .... jag utgick från en GAMMAL häst. Inte en vuxen.
 
Sv: Äldre hästar - Vad ska man tänka på?

Joo, ja, det är därför jag frågar trådskaparen. Min spontana reaktion är att det är en 6-7 åring. Men om man läser mellan raderna så kan det vara en ovanligt sprallig och levnadsglad äldre häst. Så jag blev nyfiken.
 
Sv: Äldre hästar - Vad ska man tänka på?

Sprettan skrev:
Tiden flyger iväg och min unghäst håller på att bli gammal. Efter en diskussion om täckning med stallägaren kom jag fram till att jag har absolut ingen aning om vad man ska ta i beaktande vid skötsel av äldre hästar. Jag håller på som jag alltid gjort och pållen verkar må riktigt bra av det.

Men orolig som jag är, så skulle jag nu vilja veta vad ni speciellt sätter vikt på vid vård av äldre hästar?

Vi har en gammal avelshingst på strax 25 år. Wibrantus.
Han pysslas naturligtvis lite extra.

Tandkontroll av KUNNIG veterinär 2 gånger/år.
Men man ska noga akta sig noga för att raspa gamla tänder!!!

Sedan får han lite tunnare hö för att kunna tugga bättre.
Han har även en extrakrubba med luzernpellets som han kan ta fritt.
Han får en blandning av stöpt havre/betfor och Red Miles.
Kalk/mineraler.

Vi träckkontrollerar och maskar därefter.
Verkning ca. var sjunde vecka. Men hovis tar det försiktigt med honom då han är stel lite här och var, så han får sätta ner hovarna (speciellt bak) för att vila med jämna mellanrum.

Han älskar att bli badad/friserad så det får man också hållas med. :D
När det är kallt så har han vulcanskydd på alla fyra.
Han har nämligen en "plastkota" och vi tror att skruvarna kan spöka för honom vintertid.

Han har en rejäl bädd (ej permanentbädd). Och då pratar jag om drygt halvmeter. Detta för att han har lättare att ta sig upp.
Ja, han ligger som en fölunge med benen rakt ut och snarkar på natten. :D :D

2 gånger/år så tar vi en veterinärkontroll på honom. Då kläms det och känns överallt och vi får springa men honom så att vet. ser hur han rör sig.
(detta för att vi ska få en objektiv kontroll där någon kan säga till oss att nu är det dags att låta honom gå vidare till dom gröna ängarna. Det ÄR lätt hänt att man blir hemmablind och då blundar för faktum)

Jag kan nog gott erkänna att Wibrantus är oerhört bortskämd. Men hanär...tja..speciell.. :love:

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Äldre hästar - Vad ska man tänka på?

Hehe, borde kanske ha berättat ålder lite närmare. Min "unghäst" var 4 när jag köpte honom. Idag är han 18 år. Så visst handlar det om en äldre häst, men inte änny en gammal häst, eller rättare sagt ponny :angel:
 
Sv: Äldre hästar - Vad ska man tänka på?

Till alla: Tack för svaren. Det verkar som om jag gör helt rätt som fortsätter som vanligt. Tänderna har jag kollat lite oftare under de senaste åren samt har en hel del nya täcken inhandlats (ja, ja skyll på hästens ålder :rofl: ).

Fodret och hullet har jag rätt så hård koll på, eftersom ponnyn har fånghistoria och efter allt strul med fång så håller vi på med att hård träna igen. Det är verkligen roligt, eftersom jag är idag är vuxen och har mera kunskap och framför allt mera pengar att röra mig med än då vi fortfarande var beroende av mina föräldrar.

Tack igen för alla svar!
/Sprettan som just kommit hem från en lyckad privatlektion
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 465
Senast: Takire
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 336
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp