Äldre hane som är på och juckar på unghund

Ciindy

Trådstartare
Nu måste jag få lite hjälp med ett problem som jag blir mycket konfunderad över. Har en 8 årig och en 9 månaders, båda hanar (I familjen finns också en kastrerad tik). Från ingenstans har min äldre hund blivit som besatt i den unga och är på honom hela tiden! Han ska vara nära, luktar igenom honom hela tiden, följer efter och juckar på honom ibland, tänk typ beteende på en hane som får vara med tik som närmar sig höglöp.

Nej, han får självklart inte göra det och vi har sagt till honom ordentligt men trots att han i vanliga fall är hyfsat lydig är det som att något instinktivt beteende tar över här och han är på honom igen så fort vi inte har 100% koll. Just nu har jag delat på dem eftersom att han uppenbarligen inte går att få att lägga av. Men vad tusan beror det på? Är det för att den yngre börjar bli könsmogen? Om det är därför varför reagerar han så här? Kan det vara en galen hormonbalans som ställer till det, antingen på den yngre eller den äldre?

Hjälp mig tänka! Hade det inte varit en lydig hund som i vanliga fall brukar lägga av när man säger åt honom hade jag avfärdat det som dumheter men det här är alltså en hund som till och med brukar kunna bryta på tikar som är i löp. Men nu är det alltså hopplöst!
 
Nu måste jag få lite hjälp med ett problem som jag blir mycket konfunderad över. Har en 8 årig och en 9 månaders, båda hanar (I familjen finns också en kastrerad tik). Från ingenstans har min äldre hund blivit som besatt i den unga och är på honom hela tiden! Han ska vara nära, luktar igenom honom hela tiden, följer efter och juckar på honom ibland, tänk typ beteende på en hane som får vara med tik som närmar sig höglöp.

Nej, han får självklart inte göra det och vi har sagt till honom ordentligt men trots att han i vanliga fall är hyfsat lydig är det som att något instinktivt beteende tar över här och han är på honom igen så fort vi inte har 100% koll. Just nu har jag delat på dem eftersom att han uppenbarligen inte går att få att lägga av. Men vad tusan beror det på? Är det för att den yngre börjar bli könsmogen? Om det är därför varför reagerar han så här? Kan det vara en galen hormonbalans som ställer till det, antingen på den yngre eller den äldre?

Hjälp mig tänka! Hade det inte varit en lydig hund som i vanliga fall brukar lägga av när man säger åt honom hade jag avfärdat det som dumheter men det här är alltså en hund som till och med brukar kunna bryta på tikar som är i löp. Men nu är det alltså hopplöst!
Bara en tanke, det råkar inte vara så att den unga hunden har lite förhudskatarr, snoppdropp? Min erfarenhet är att andra hanhundar kan bli väldigt intresserade då. De kan ju ha det lindrigt så vi inte märker så mycket och är väl inte helt ovanligt på unga hanar vid könsmognaden. Som sagt, bara en tanke.
 
Vad är det för ras/er? Vid åtta månaders ålder borde inte könsmognaden börja, det borde ha pågått en stund.
Annars tycker jag @Ciccio poängterar nåt, förhudskatarr eller något annat fysiskt fel som gör att hunden luktar.
Sen, bli inte arg. Det är drifter eller stress som sätter igång ridandet, inte ofog. Be bara den äldre tagga ner och gå och lägga sig.
 
Inget fel på varken valp eller vuxen vad jag själv kan se. Ingen förhudskatarr eller liknande heller om det inte är i uppstarten och inte märks än.

Valpen är en bc och verkar vara sen i utvecklingen. Kissar än som en tik, visar inget intresse för löptikar, är inte brydd i kissdoft osv. Känns fortfarande överlag väldigt mycket som en valp och inte en unghund. Den äldre är en norrbottenspets, en ganska cool sak som är hyfsat lättstyrd
 
Inget fel på varken valp eller vuxen vad jag själv kan se. Ingen förhudskatarr eller liknande heller om det inte är i uppstarten och inte märks än.

Valpen är en bc och verkar vara sen i utvecklingen. Kissar än som en tik, visar inget intresse för löptikar, är inte brydd i kissdoft osv. Känns fortfarande överlag väldigt mycket som en valp och inte en unghund. Den äldre är en norrbottenspets, en ganska cool sak som är hyfsat lättstyrd
Mja, känns ju som den är sen, men jag är ingen expert på BC, det finns det medlemmar här som är bättre på @Migo tex.
Men hur eller hur, så skulle jag inte gör nån affär av det hela. Det har som sagt inget med lydnad att göra.
 
Inget fel på varken valp eller vuxen vad jag själv kan se. Ingen förhudskatarr eller liknande heller om det inte är i uppstarten och inte märks än.

Valpen är en bc och verkar vara sen i utvecklingen. Kissar än som en tik, visar inget intresse för löptikar, är inte brydd i kissdoft osv. Känns fortfarande överlag väldigt mycket som en valp och inte en unghund. Den äldre är en norrbottenspets, en ganska cool sak som är hyfsat lättstyrd
Det är inte ovanligt med BCs som knappt tittar åt löptiksdoft. Tre av mina fem 17-månaders hanar sitter också och kissar fortfarande... Ibland tar det tid att mogna färdigt ;)

Har inget bra svar på TS, annat än att jag vänligt men bestämt hade lyft ner juckaren. Mitt jobb att se till att ingen i flocken blir hackad på (är det ömsesidigt får de hållas...)
 
Tack för svar och era tankar. Vi fortsätter som vi gjort och håller hundarna på lite avstånd när vi inte har superkoll. Är det så att det inte ger med sig under den kommande veckan får jag börja fundera på nytt vad det är som triggar beteendet. Är fortfarande väldigt konfunderad... 🤔
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 669
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Jag är ny på det här forumet (har dock varit inne och läst i trådar tidigare, tycker ni brukar ha vettiga tankar!) men skulle...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 563
Senast: Llinnsa
·
Övr. Hund I mina hundinförskaffartankar (chihuahua nr två) har jag allt mer börjat överväga en unghund eller vuxen omplacering snarare än en valp...
Svar
18
· Visningar
1 451
Senast: Acto
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp