Äldre katt

pimy

Trådstartare
Ska ev ta hand om en katthane (kastrerad) på 10 år från en familj som inte kan ha den kvar pga olika anledningar. JAg har inte haft katt "själv" förut, utan har bara erfarenhet av de katter som vi haft i stallet och hemma hos föräldrarna, så jag behöver lite tips från er som har mera erfarenhet.

Ska en äldre katt äta någon speciell mat, vet att de kan få problem med urinsten mm, ska man förebygga det med specialmat eller ta det när/om den visar symptom?
Är det ok att ge kattmat som man köper på ICA eller ska man satsa på djuraffärsfoder?
Har hört både att katter kan få urinsten av att bara äta torrfoder och att det beror på våtfodret som är för salt. Nån som vet vad som är de senaste rönen?

Kattsand; bästa sorten? Någon man ska akta sig för?

I övrigt, nåt speciellt man ska tänka på när man tar hem en katt?
 
Sv: Äldre katt

Det har vart många disskusioner om blöt eller torrfoder här och det är väl inte enats om vilket som är bäst än :smirk:
Ge inte katter torrfoder som har mest spannmål i (läs på innehållsförteckningen).
En gång köpte jag Euroshoppers torrfoder på macken (duckar :crazy: ) för att klockan var nästan sju på kvällen och jag inte hade tid att åka in och köpa annan mat på hela helgen.
Det gick ned som allt annat torrfoder.

Det har talats om att det är torrfodret som ger katter urinsten, varför minns jag inte -men min äldsta katt vägrar äta något annat än torrfoder, han äter inte blötmat.
Så jag får hoppas att friskt vatten och mycket motion stävjar urinsten ifall detta skulle vara sant.
Min yngsta får diarre av viss blötmat, jag har igår köpt hem mat i Patèform och än så länge har jag inte sett nån rännskita (peppar peppar).. det ligger framme för båda men det är bara den yngsta som äter av det.

Ställ fram och pröva, äter inte katten så äter den inte.
Jag har köpt dyr mat från vet. i början efter den äldsta kastrerades, sån här dietmat speciellt för hankastrater.
Men det åt han inte.

Är det en utekatt skulle jag låtit honom vart inne ett tag först, för att han ska bo in sej hemma hos dej, sedan skulle jag nog gå ut med han i koppel först så han lär känna omgivningarna och inte går vilse ifall han gillar att ta långa turer så vet han iaf vart hemma är.
Så gjorde jag med min äldsta innan han fick börja gå ut själv, min yngsta hade aldrig vart ute förens han kom till mej. Han fick gå ut själv redan från början, men han var så liten då att han bara gick och satte sej på trappen och tittade på omvärlden.

Visa katten kattlådan, håll den ren och fräsh så att han vill använda den och inte börjar gå på dass lite här och var inne.
 
Sv: Äldre katt

Tack! Det var bra info.

Ofta blir ju kastrerade hankatter stora och feta, men den här katten ska enl. uppgift (har inte sett den än, den tillhör dottern till en av cheferna på mitt jobb) vara rätt liten och smal. Jag vill ju behålla den i god form så det inte blir en katten Gustaf av honom. Nåt man ska tänka på men utfodringen då? Ska man ha fri tillgång på torrfoder eller bara servera det på vissa tider på dygnet? (Om nu fri tillgång funkar så den inte bara vräker i sig)
 
Sv: Äldre katt

Jag har alltid haft torrfoder framme, är de hungriga så ska de få äta, och mina har aldrig vräkt i sej mat okontrollerat.
Dessutom är det praktiskt då man kanske inte är hemma på regelbundna tider och ska slippa oroa sej för att skålen är tom och katterna inte ätit sedan morgonen.
Pate och blötmat har jag dock bara serverat på kvällen.. det har bara blivit så, den maten låter jag inte ligga mer än tills jag går och sover (lägger mej iofs sent) för att har den inte blivit äten då så blir den inte äten alls, och det bli ganska snuskigt när det legat framme en tolv timmar :crazy:
Men det är klart, att vräker katten isej så är det nått fel på den... men en smal katt gör inte det, men blir det problem så kan du ju servera på bestämda tider, morgon och kväll exempelvis.
Jag skulle råda dej att fortsätta att ge katten samma mat på de tider den är van vid och inte börja byta för mycket, det är en omställning för katten endå så låt den äta samma mat på samma tider.
 
Sv: Äldre katt

Fråga den gamla ägaren vilket foder han får. Det är inte bra för katten att byta. Och jag föredrar foder (torrfoder) från djuraffären eftersom det är bättre innehåll med vitamin och mineralsammansättning än i dom billiga i den vanliga affären. Även om katten äter vilken mat som hellst så är den maten bättre.
Man kan jämföra det med att äta fördigmat varje dag eller hemlagad.
Sen är det tyverr ganska vanligt bland hankatter att få urinsten så ett foder som förebygger det är nog ganska bra.
Hoppas att du kommer att trivas med din nya vän. :bump:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: Nikan
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 007
Senast: escodobe
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
981
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp