Äldre katter

Mynta2

Trådstartare
Min ena kisse fyller 14 år i augusti. Jag tror åldern håller på göra sin rätt. Pga hund och barn som gärna käkar kattmat har jag maten på bokhyllan längst upp, bredvid bokyllan står ett klätterträd från golv till tak. Är bara att hoppa på avsatserna så är man där. På senare tid har jag hittat gammelkatten i hundmatsäcken, ätandes hundmat för brinnande livet. Sådant har han aldrig sysslat med förut. Började fundera, det var nog ett tag sedan jag såg honom på bokyllan. Kan han ha ledbesvär kanske ? Är han lite senil ? Han är verkligen PÅ när man sysslar med mat i köket också. Jag ger honom mat där han står och är ( när jag började studera hur ofta han är på bokhyllan och i hundmatsäcken. Jag har 2 katter till, så jag antog väl bara att alla är däruppe och äter), och han äter alltid upp. Han har blivit ganska sk klängig med. Förföljer en ganska ofta och mjauar. Han slutade nästan mjaua när han blev kastrerad vid 1 års ålder. Han vill gärna vara nära. Han är ingen gosekatt, har aldrig vart det, men nu är han det.

Han är ganska överviktig, men har börjat känna ryggraden..villket kanske är på gott och ont. Är det ålderns rätt ? Vi var hos veterinären för ett halvår sedan för hans astma. Annars är han fullt frisk.
 
Sv: Äldre katter

Det kan nog vara åldern. Artrit är inte helt ovanligt hos katter i den åldern och njurarna brukar också börja ta stryk (vilket kan orsaka kraftig viktnedgång).
 
Sv: Äldre katter

Kan man ge metacam ? Jag har ju en flaska i kylskåpet. Eller är det dumt att typ bara ge i fall att ? Ang njurarna, vilken mat lämpar sig bäst då ? Nu äter han Nutra Nugget.
 
Sv: Äldre katter

Metacam är ingen idé på ett kroniskt förlopp, du kan ju inte ge det hur länge som helst ändå.

Man brukar rekommendera Seraquin (glukosamin), finns på apoteket.

Kolla njurar, lever och sköldkörtel hos vet ifall han faller ur, det som ser ut som snabbt åldrande är inte sällan behandlingbart.
 
Sv: Äldre katter

Kan man ge metacam ? Jag har ju en flaska i kylskåpet. Eller är det dumt att typ bara ge i fall att ? Ang njurarna, vilken mat lämpar sig bäst då ? Nu äter han Nutra Nugget.

Som sagt, Metacam är nog inget man ger vid en kronisk sjukdom. Ofta brukar man väl rekommenderas att prova med glukosamin och se om det hjälper. Omega 3-fettsyror kan också lindra inflammatoriska problem som artrit.

Jag tycker hur som helst att det låter som att katten bör iväg på en "seniorkoll". Då kan veterinären kolla tex. njurvärden och råda dig kring eventuell artrit.

För njurproblem rekommenderas väl oftast fosforreducerad och proteinfattig kost, men det finns olika skolor där. När det handlar om en gammal katt skulle jag nog inte göra några drastiska förändringar i kosten (något som ofta bara gör det krångligt och stökigt för katten) om det är så att njurarna fungerar sämre. Jag skulle nog prova att introducera mat med högkvalitativt protein och kanske ge fosforbindare (om katten är lätt att medicinera) men inte mer än så.
 
Sv: Äldre katter

Jo, ska beställa tid ang lite hälsokoll o dyl. Katten är extremt lättmedicinerad.

Ang Metacam, har bara erfarenhet av syrrans hund. Om hon gav hunden det ca 3 ggr i veckan så blev hunden mjuk i lederna. Dvs det märktes på en gång när hon INTE fick. Då snubblade hon och blev jättestel.

Har du något tips redan nu ang maten, märke eller så menar jag ? Går den mat jag ger nu bort ? Har faktiskt INTE läst på innehållsdeklarationen :( Nutra Nugget Maintenance heter den mer exakt. Gul påse.
 
Sv: Äldre katter

Katter är lite känsligare mot Metacam än hundar har jag för mig så därför brukar det bara användas tillfälligt.

Nutra Nuggets går nog bra att fortsätta ge. Ger du burkmat ibland kan det vara bättre att byta ut det mot rent muskelkött någon gång ibland. Bozitas burkmat innehåller också i regel bra köttråvaror. Detta är om du inte vill följa "så-lite-protein-som-möjligt-dieten". Ett problem med den dieten kan vara att katten tappar mycket muskulatur, å andra sidan kanske njurarna håller lite längre (men nedsatt njurfunktion är normalt hos gamla katter).

Går katten ute har du ju lite sämre möjlighet att kontrollera dieten om du nu skulle vilja ge lågproteindiet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har en gammal katt som jag inte vet exakt ålder på då vi tog henne som hittekatt för elva år sedan, hon var vuxen då med ålder okänd...
Svar
7
· Visningar
1 887
Senast: Lindon
·
Katthälsa Min gammelkatt Jonsey, 20 + (!!) har den senaste veckan börjat med ett konstigt beteende. Ibland skakar han på ena bakbenet, ungefär som...
Svar
6
· Visningar
9 705
Övr. Katt Jag vet inte om detta är rätt forumavdelning, men vill helst inte lägga in det på "Katt" eftersom jag tycker det är mer allmänt...
2
Svar
32
· Visningar
8 228
Senast: Myelin
·
Katthälsa Han är 14, fyller 15 i år. Han äter inget annat förutom hundens torrfoder av märket Eukanuba. Jag hittar honom jämt i hundmatsäcken, och...
Svar
4
· Visningar
1 831
Senast: soffa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp