Grannens katt ställer till det

Sv: Grannens katt ställer till det

Svar till både Lena Furberg och Honung:

Ta in en vattenslang och lägg änden vid det fönster ni brukar se katterna genom. Sätt ett munstycke på så att ni kan ändra strålen till riktigt smal. Öppna fönstret och spruta vatten på katterna. Det skadar dem inte, de blir bara blöta. Katter brukar inte tycka om att bli blöta, så om ni är konsekventa så kommer de nog inte tillbaks så många gånger. Om ni har dynor på altanen så ta bort dem under en period, bilen tåler vatten.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Jag undrar också vad lagen säger? OM min hund biter ihjäl grannens katt, när den är inne på vår tomt, eller skadar den allvarligt så den kräver dyra veterinärkostnader - blir vi ersättningsskyldiga då? Jag förmodar det?

Biter hunden ihjäl katten finns det ju inget som säger att ni måste berätta det för grannen, då kan den ju bara ha "sprungit bort".
Blir den skadad är det ju värre förstås, då hade jag nog valt att åka till vet och avliva den. När jag varit inne för avlivning av katt har ingen någonsin kollat upp om det finns någon ID-märkning eller så, så hur ska någon kunna veta att det inte är din katt.
Eller så använder ni er av SGT, dvs skjut, gräv och tig.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

För det första: tycker du verkligen att katten ska lida för att ägaren är en idiot? Trevlig syn på djur isf...

För det andra: jag har aldrig varit inne hos en veterinär som inte kollar id och jämfört med de papper jag har på katterna innan alla former av behandling. I det här fallet är det väl inte så sannolikt att katten ens är märkt, men att inte kolla det för att journalföra den med rätt id låter väldigt oseriöst.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

För det första: tycker du verkligen att katten ska lida för att ägaren är en idiot? Trevlig syn på djur isf...

För det andra: jag har aldrig varit inne hos en veterinär som inte kollar id och jämfört med de papper jag har på katterna innan alla former av behandling. I det här fallet är det väl inte så sannolikt att katten ens är märkt, men att inte kolla det för att journalföra den med rätt id låter väldigt oseriöst.

Jag kan tänka mig att det är så. Men då går plan B bort - vi kan alltså inte ta in grannkatten för kastrering utan grannens medgivande.....

(Inte för att det skulle lösa hela problemet ändå, men han kanske bleve mindre benägen att slåss med våra katter, och spraya mindre i vårt uterum...)

Igen - jag älskar katter!
 
Sv: Grannens katt ställer till det

För det första: tycker du verkligen att katten ska lida för att ägaren är en idiot? Trevlig syn på djur isf...

Inget av mina förslag medför lidande för katten, hur kan du få det till det?
Om hunden anfaller katten lider den visserligen, men det var ju inte mitt förslag utan något TS ser som troligt.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Jag skulle gå över till grannen och helt ärligt försöka säga att deras katt skadar dina katter. Att du har en katt som är gammal som behöver lugn och ro på hemmaplan. Och att en kastrering troligen skulle lösa hela problemet.
För som kastrerad kanske dina katter till och med kommer acceptera honom. Man kan ju alltid försöka lägga upp det så att de ser kastreringen som en stor fördel.

Om inte detta funkar så säg att ifall det visar sig att deras katt skadar någon av dina katter allvarligt så kommer du skicka räkningen. (De bör väl stå som ansvariga likväl som om din hund skulle skada deras katt?). oavsett kan man ju visa att man menar allvar. De lär ju vara rädd om sina pengar eftersom de inte vill kastrera katterna för en minisumma.

För jag tror inte att hot om att katten kan dö om hunden får tag i den biter på dem. De verkar ju inte bry sig om katten, om den kommer hem eller ligger död någonstans. Tragiskt :(
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Jag kan aldrig i livet tro att de har "slösat" pengar på att chippa eller tatuera en katt de inte ens orkar kastrera! Fånga katten, kastrera den och släpp ut den! Bästa planen jag hört på länge! :banana:

Här i mörka Småland för vi "seriösa" kattägare en kamp mot de som anser att en katts värde är en Gyttorp (Gyttorp = märke på halgelskott). Men det verkar ändå bli lite bättre då den yngre generationen har en annan syn. Också finns ju viss lagstiftning på området numera. Och även en hel del "bör" som man kan prata för så att de ignoranta tror de är regler snarare än råd.

Vår katt (kastrerad honkatt) fick vårdas för böld efter bitskada med 10 dagars penicillin och tratt inne (hon trivs verkligen inte med att inte få gå ut!) och nu har hon sår mellan trampdynorna på bakbenet! Första var definitivt slagsmål andra troligen. Så efter många års lugn är även jag är lite desperat, Tyvärr är huliganen är mycket skygg... Vad gör man då? Och vi vet inte vart han hör hemma heller...

PS Jag räknar mig till de seriösas skara trots att jag släpper ut min katt. DS
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Vi har haft liknande problem. Grannarna kastrerade visserligen katten efter påstötning men den gav sig på våra katter i stort sett varje dag ändå. Det hela blev ohållbart när den tuffare av våra katter gick bort. Många veterinärräkningar och bla annat en natt tillbringad på djurklinik. Naturligtvis lör/sön.
Vi ville inte gärna att de skulle behöva ta bort sin katt den kan ju inte rå för hur det blivit. Lösningen blev en "bodyguard". Vi hittade en jättestor och lika snäll kattgrabb på ett katthem. Det blev en fullträff. Han är jättesnäll mot våra övriga katter samtidigt som han inte har några problem att hålla sitt revir mot andra. Hörde att grannarna fick ta en tur till veterinären i början men nu verkar det ha lugnat ner sig, vår nya är ingen slagskämpe även om han inte backar om han blir utmanad. Har inte sett katten deras på länge, han går åt andra hållet och våra kissar törs gå ut om dagarna igen.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Svar till både Lena Furberg och Honung:

Ta in en vattenslang och lägg änden vid det fönster ni brukar se katterna genom. Sätt ett munstycke på så att ni kan ändra strålen till riktigt smal. Öppna fönstret och spruta vatten på katterna. Det skadar dem inte, de blir bara blöta. Katter brukar inte tycka om att bli blöta, så om ni är konsekventa så kommer de nog inte tillbaks så många gånger. Om ni har dynor på altanen så ta bort dem under en period, bilen tåler vatten.

Jag har pratat med en god vän som är zoolog, som säger att den här metoden är verkningslös - det är inte bilen som skrämmer bort katten utan vattenstrålen och JAG. Om inte vattenstrålen eller jag är där så är playa del motorhuv fortfarande ofantligt lockande för kattskrällena. Det är bilen som behöver avskräcka. (och det är just därför min egen katt inte går upp på bilar - han är fullständigt vettskrämd för bilar, även stillastående såna)
Antingen parkera någon annanstans, täcka över bilen eller hälla något repellerande över bilen. Han tipsade om vanlig spolarvätska, att ha det i en blomspruta och spruta över bilen så ofta jag kan. Jag ska prova detta. Tänkte att det tipset kan vara bra för fler som läser att prova kanske.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Vi ville inte gärna att de skulle behöva ta bort sin katt den kan ju inte rå för hur det blivit. Lösningen blev en "bodyguard". Vi hittade en jättestor och lika snäll kattgrabb på ett katthem. Det blev en fullträff. Han är jättesnäll mot våra övriga katter samtidigt som han inte har några problem att hålla sitt revir mot andra. Hörde att grannarna fick ta en tur till veterinären i början men nu verkar det ha lugnat ner sig, vår nya är ingen slagskämpe även om han inte backar om han blir utmanad. Har inte sett katten deras på länge, han går åt andra hållet och våra kissar törs gå ut om dagarna igen.

Tyvärr är det fullständigt omöjligt att avgöra vem som skulle backa i ett möte bara genom att känna till katterna en och en. Min gamle hade kunnat hålla rent ett revir fram til sina sista år, och detta utan att vara det minsta stor eller stark. Han skrämde bort utekatter ur sina egna revir när han var med mig ut i koppel (detta genom att helt enkelt stirra bort dem och vara övertygad om sin egen storhet). Den hanen jag har idag är stor, orädd och verkar tuff tills någon faktiskt utmanar honom på allvar. Då backar han hellre än att ta en konflikt.
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Fullt medveten om det, vi tog en chansning som gick hem. Katten vi hämtade hade levt vilt ett bra tag och var van att försvara sig. Lyckträffen var att han är så snäll mot våra befintliga katter, han är inte ens högst i rang bland dem. Snällare och goare katt får man leta efter.:love:
 
Sv: Grannens katt ställer till det

Du får väl ta en vattenflaska och fylla den med något supersnuskigt och sen gå in till grannarna och spreja ner hos dem. Se om de fattar vinken.

Honung du kanske kan få tag på någon billig baby monitor eller något liknande och sätta fast på bilen och ryta till, köra ett sirenljud eller något liknande. Chock verkar funka bra på katter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 602
Senast: YlvaG
·
Trädgård & Växter Pls help. I år har varit extremt jävla galet sorkår. Vi bor på landsbygden och tomten består delvis (1ha) av åker som vi använder...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 448
Senast: RedQueen
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 713
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp