Bukefalos 28 år!

Min gamla katt vill bara äta hundmat !

Mynta2

Trådstartare
Han är 14, fyller 15 i år. Han äter inget annat förutom hundens torrfoder av märket Eukanuba. Jag hittar honom jämt i hundmatsäcken, och när han erbjuds sin egen mat så vägrar han. Enda förutom hundmaten han vill äta är tonfisk på burk, men det är väl heller inte sådär jättebra. Jag har bara testat några gånger för att se vad han äter. Han är urinstensbenägen, men har inte haft anfall på flera år. Ska jag låta honom hållas ? Men han kan ju knappast bara leva på hundmat ?! Hur bra är det ?

Kan tilläggas att denna katt aldrig vart kräsen på mat någonsin. Det är nu de senaste 2-3 månaderna som han börjat så här.
 
Sv: Min gamla katt vill bara äta hundmat !

Nej det ska du inte! Hundmat innehåller inte på långa vägar tillräckligt med taurin som är livsnödvändigt för en katt. Får han inte i sig taurin så kommer han så småningom bli blind.

Tonfisk är inte så bra mat, men har du testat blötfoder? Mjau är det bästa blötfoder som säljs i mataffär, men mina katter föredrar Bozita (som jag köper på foderbilen). Egentligen är vilket blötfoder som helst bättre än hundmat, så vill han exempelvis äta Pussi eller Whiskas så går det utmärkt.

Urinsten beror ofta på att katten inte får i sig tillräckligt med vatten, eftersom de har en dåligt utvecklad törstreflex. En del katter klarar utmärkt att äta bara torrfoder och dricker tillräckligt ändå men det kan vara så att din katt inte är så bra på det. Vägrar han äta blötmat så kan det vara en bra idé att köpa en vattenfontän då många katter tycker om att dricka från dessa. Det löser såklart inte problemet med hans egen mat, men du får helt enkelt prova dig fram. Mina katter älskar Orijen, och även Oliver's har jag hört att kräsna katter tycker om. Ställ även undan hundmaten så han inte kommer åt den, är han mätt på hundmat så blir det såklart svårare att få honom att äta sin egen mat.

Lycka till med din katt :)
 
Sv: Min gamla katt vill bara äta hundmat !

Ja, jag vet det där om Taurin. Det skulle vara utropstecken efter: Hur bra är det ! ;)

Nej, han gillar ingenting längre. Har testat alla märken inom räckhåll. Jag körde/varvade med Mjau förut ( pga av att ena honan är tandlös), men efter ett halvår hade ALLA 3 katter lessnat. Så det var meningslöst då det bara blev gammalt. Fick slänga jämt.

jo, han dricker bra. Det ser jag varje dag att han gör, fler ggr/dag. Han är inte kräsen. Han äter och har alltid ätit allt som erbjudits. De senaste 3-4 årena har han ätit Nutra Nugget, förut Hills och före det Specific. Inga problem. Detta har kommit de senaste månaderna. Han har aldrig snattat ur en hundmat säck förut heller. Vi trodde faktiskt det var hunden som var där på nätterna...innan vi tog honom på bar gärning. Om jag testar honom och ger han sitt torrfoder, så vill han inte ha, ger jag han hundmatskulor äter han på en gång.

Jag vet att tonfisk inte är bra, men det var bara en test. Fast i bland har han stulit av sig själv när jag glömt framme. Ja du, jag vet liksom inte vad för märke jag ska testa då utbudet är ganska begränsat här omkring.

Ang urinsten, han har i vart fall inte haft anfall på snart 10 år. Han hade 3 st i yngre dar, ganska allvarliga. Men inget på flera år.
 
Senast ändrad:
Sv: Min gamla katt vill bara äta hundmat !

Då är jag med! Det var lite svårt att utläsa i ditt första inlägg vad du faktiskt visste och hade prövat ;)

Det låter ganska knepigt det där. Nästan så jag skulle misstänka att han är sjuk(?), fast jag vet inte vad det skulle vara i så fall. Jag tycker faktiskt att du ska testa Orijen. Kattmaten är inte ens särskilt dyr om man jämför med andra foder av hög kvalitet. Mina katter skulle gå genom eld och vatten för lite Orijen :rofl:

Skönt att höra att han inte haft problem med urinsten på länge :)
 
Sv: Min gamla katt vill bara äta hundmat !

Min katt är lika dan han har fri tillgång på royals torrfoder för kräsna katter och han får mjau el sheba 2ggr per dag.

Men han öppnar hellre locket till hundmaten pedigree och äter utav den.
Köpte light fodret nu sist och det låter han bli.

Men jag var in till vet idag och de kollade njurar och sköldkörteln.
Njurprovet hade gått upp från 90 till 140 sen i nov.

Min tappar i hull när inte äter, väldigt fort.
(Min har också ganska nyligen börjat äta hundmaten).

Funderar på om det kanske finns något samband med sjukdom och hundmatstjuverit som Dulcina tog upp.

Nu ska min saneraras i munnen om ett par veckor får se om det blir bättre sen. Min är 12 snart 13år.

Det var bara så intressant att det fanns fler katter som gör så.
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
986
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 551
Övr. Katt Vi har en 12 årig honkatt som är vår lilla älskling och hon är väldig bortskämt. Hon får alltid det bästa (enligt veterinären men inte...
Svar
6
· Visningar
941
Senast: Thunderjaw
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 844
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp