Gammal katt utan aptit

Zanza

Trådstartare
Har en gammal katt som jag inte vet exakt ålder på då vi tog henne som hittekatt för elva år sedan, hon var vuxen då med ålder okänd. Ganska snabbt nu har aptiten avtagit rejält och hon har fallit ur i hullet. Dricker och äter mycket sämre , i övrigt rätt pigg och social. Har varit hos veterinär med henne i mitten på veckan här. De kände igenom mage, lyssnade på hjärta och lungor, tittade i munnen och där var inget konstigt. Prov på lever och njurar visade på något försämrade njurvärden. Köpte med lite olika portionspåsar blötfoder och fick med Mirtazapin för att se om aptiten blev bättre vilket den inte blivit. Hon kommer och vill ha mat men sen när hon börjar äta så blir det inte så mycket av det hela. Måste ju vara någon annan orsak än bara något nedsatta njurvärden. Hjälp, är det någon som har en teori vad det skulle kunna vara ? Kan tillägga att veterinären ska kontaktas imorgon igen.
 
Har en gammal katt som jag inte vet exakt ålder på då vi tog henne som hittekatt för elva år sedan, hon var vuxen då med ålder okänd. Ganska snabbt nu har aptiten avtagit rejält och hon har fallit ur i hullet. Dricker och äter mycket sämre , i övrigt rätt pigg och social. Har varit hos veterinär med henne i mitten på veckan här. De kände igenom mage, lyssnade på hjärta och lungor, tittade i munnen och där var inget konstigt. Prov på lever och njurar visade på något försämrade njurvärden. Köpte med lite olika portionspåsar blötfoder och fick med Mirtazapin för att se om aptiten blev bättre vilket den inte blivit. Hon kommer och vill ha mat men sen när hon börjar äta så blir det inte så mycket av det hela. Måste ju vara någon annan orsak än bara något nedsatta njurvärden. Hjälp, är det någon som har en teori vad det skulle kunna vara ? Kan tillägga att veterinären ska kontaktas imorgon igen.

Äldre katter kan förlora förmågan att ta upp näring i tarmen fullt ut (min gammelkatt råkade ut för det). Det finns speciella foder för magra seniorer (snälla @Jeps tipsade mig :heart) som kan motverka det.

Sedan, kollade veterinären verkligen tänderna ordentligt? FORL syns inte utifrån och en katt som tidigare ätit med god aptit skulle jag misstänka tänderna på (om allt annat är ok). Togs det något sköldkörtelprov? Det är min misstanke nummer två om en äldre katt går ner i vikt (återigen, under förutsättning att andra prover är ok).
 
Nej, hon kollade bara typ framtänderna, jag har själv tittat bak i munnen och ser inget tecken på tandsten eller inflammerat tandkött,ingen dålig andedräkt. Togs inget sköldkörtelprov, endast prov på njur och levervärden. Har själv tänkt i de banorna med sköldkörteln men samtidigt är det inte de symtomen om man läser om sköldkörtelproblem.
 
Nej, hon kollade bara typ framtänderna, jag har själv tittat bak i munnen och ser inget tecken på tandsten eller inflammerat tandkött,ingen dålig andedräkt. Togs inget sköldkörtelprov, endast prov på njur och levervärden. Har själv tänkt i de banorna med sköldkörteln men samtidigt är det inte de symtomen om man läser om sköldkörtelproblem.
Ska ringa veterinären imorgon då vår katt har exakt samma symptom. Hon fyller 17 i år. För något år sen togs en massa blodprov som då var ok men sånt kan ju ändra snabbt..
 
Min gamla kisse som inte ville äta hade ju en rejäl svullnad i munnen men det syntes inte utan lugnande.

Hon åt metacam en vecka (pga alla blodprov utom ett som indikerar tumör var fina) och är nästan som ny. Ögonen fick en liten inflammation trots salva vid lugnande, såg eländigt ut ett tag men nu är hon bara lite lite röd.

Men det är svårt när de är gamla med lite diffusa symtom.
 
I vårt fall var det små blåsor i mun och på tunga som orsakade ovilligheten att äta. Dessa syntes inte igår utan då hade hon bara ett litet sår under näsan. En veckas kur metacam och sen tog vi blodprov som jag får svar på imorgon. Troligen nåt virus. Hemma från veterinären gick kissen till matskålen och ville ha mat. Fick i sig lite våtmat😊
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi har en katt som är runt 7 år gammal. Vi vet inte exakt eftersom vi fick honom från ett katthem. Vi har haft honom i 6 år och han har...
Svar
4
· Visningar
2 452
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 870
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hoppas på att några av de duktiga insatta kattmänniskorna på forumet kan tipsa : Jag har en 17 årig senior som jag haft sen han var ett...
2
Svar
39
· Visningar
4 069
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 727
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp