Äldre man död efter hästolyckan på Djurgården i somras

Olyckan där fem hästar kom lösa och sprang över människor på Djurgården i Stockholm i somras resulterade i att en äldre man fick livshotande hjärnskador. Mannen har nu avlidit och hästägaren riskerar därmed att åtalas för vållande till annans död.
 
Det där räcker inte. Tidningen har tydligen gjort en sensationslysten tolkning av att mannens citat att han inte skulle stannat vid uteserveringen om han vetat att det kunde getingar där.
Tolkning och tolkning, det är vad som kommer fram i förhören, åtminstone hävdar tidningen det.
 
Bara för att du inte hittar det @Dentaku mycket riktigt säger att ägaren påstår att det kan ha varit getingar i farten så finns det att läsa på AB, så innan du slänger skit omkring dig så får du kolla upp dina egna påståenden bättre.

Han berättar i förhör att hans hästar, tidigare travhästar, är otroligt lugna, och knappt skräms av någonting, oavsett om det är en bricka med porslin som går i kras i gatan eller utryckningsfordon med sirener.

”Kan ha varit getingar”

Men det finns ett undantag. Getingar.


– Dagen efter eller kanske på måndagen så fick jag vet att de har haft stora bålgetingar inne i restaurangen som de fångat in och släppt ut, säger mannen i förhör.

Det hade också varit lite problem med mindre getingar vid restaurangen, enligt den åtalade.

– Det visste jag inte när jag satte mig ner, att de hade haft getingar.

På polisens fråga om det hade ändrat någonting, om han vetat om det, säger mannen att han troligen inte hade stannat där då.


Rättegången är planerad att hållas i april.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...v-pasprungen-av-skenande-hastar-pa-djurgarden
Det är lite oklart vad du menar, jag har citerat merparten av det här tidigare i tråden och @Dentaku har hänvisat till artikeln som källa till påståendet/åsikten nedan.


Om man har hästar som är paniskt rädda för getingar är det en synnerligen dålig idé att binda upp dem utanför en restaurang med uteservering.
 
Jag ser filmer/klipp från USA där de regelmässigt verkar binda upp hästarna i just repgrimmor. Jag förstår det inte!

Dom tränar dels uppbindning rätt hårt, men också så är säkerhetsregeln där att man aldrig binder upp i något som kan slitas upp/av. Rejäla stockar, träd, uppbindningsring, eller bara en ground tie (repet liggande på marken).

Jag använder själv gärna repgrimma och ledrep ut på promenad så det händer att jag binder upp i repgrimma, men jag knyter alltid "den virkade säkerhetsknuten". Dra i tåten så är hästen lös direkt.

Lämnar dock aldrig bunden häst utom synhåll och helst inte utom räckhåll mer än några sekunder, speciellt inte i repgrimma för den gör ont om dom börjar dra i den. Har för mig att det till och med finns i föreskrifterna numera...
 
Någongång i början av mitt hästägande fick jag en broschyr av AGRIA om hur man skulle undvika skador på sin unghäst. Där stod det bla att man skulle använda halmsnöre eller liknande första gången man band upp sin häst för att den inte skulle bli hängande i grimman. Nacken på en häst är väldigt känslig och man riskerar att få skador på centrala nervsystemet.
 
Att binda upp med balsnöre är ett tveeggat svärd, en häst som lärt sig att man kommer loss bara man kämpar tillräckligt mycket är farligt såväl för häst som människor. En häst måste redan som unghäst lära sig att den inte kan komma loss när en människa håller i den eller den är bunden, talesättet att man aldrig får släppa en häst är inte taget ur luften. Det vi gjort, och som jag blivit lärd, är att den inlärningen sker succesivt och börjar med att man själv håller i och när hästen är bekväm med det binder upp under allt längre tid men under full uppsikt så att hästen inte riskerar få panik av att den sitter fast.
 
Senast ändrad:
Att binda upp med balsnöre är ett tveeggat svärd, en häst som lärt sig att man kommer loss bara man kämpar tillräckligt mycket är farligt såväl för häst som människor. En häst måste redan som unghäst lära sig att den inte kan komma loss när en människa håller i den eller den är bunden, talesättet att man aldrig får släppa en häst är inte taget ur luften. Det vi gjort, och som jag blivit lärd, är att den inlärningen sker succesivt och börjar med att man själv håller i och när hästen är bekväm med det binder upp under allt längre tid men under full uppsikt så att hästen inte riskerar få panik av att den sitter fast.
Jag lämnar aldrig en häst som är uppbunden. Jag lämnar den i boxen eller hagen och jag stänger innan jag binder fast den i transporten.
 
Att binda upp med balsnöre är ett tveeggat svärd, en häst som lärt sig att man kommer loss bara man kämpar tillräckligt mycket är farligt såväl för häst som människor. En häst måste redan som unghäst lära sig att den inte kan komma loss när en människa håller i den eller den är bunden, talesättet att man aldrig får släppa en häst är inte taget ur luften. Det vi gjort, och som jag blivit lärd, är att den inlärningen sker succesivt och börjar med att man själv håller i och när hästen är bekväm med det binder upp under allt längre tid men under full uppsikt så att hästen inte riskerar få panik av att den sitter fast.

Jag lärde min som slet sig att acceptera att stå still istället. Inga problem att binda upp sen.
 
Att binda upp med balsnöre är ett tveeggat svärd, en häst som lärt sig att man kommer loss bara man kämpar tillräckligt mycket är farligt såväl för häst som människor. En häst måste redan som unghäst lära sig att den inte kan komma loss när en människa håller i den eller den är bunden, talesättet att man aldrig får släppa en häst är inte taget ur luften. Det vi gjort, och som jag blivit lärd, är att den inlärningen sker succesivt och börjar med att man själv håller i och när hästen är bekväm med det binder upp under allt längre tid men under full uppsikt så att hästen inte riskerar få panik av att den sitter fast.
Håller inte alls med om det sättet. Man måste absolut inte lära en häst att den inte kan komma loss bara för att lära den att stå uppbunden.

Det talesättet är gammalt och förlegat och är bara en grund till att riskera att ge en häst stora skador både psykiskt och fysiskt. En häst måste få känna att om den blir rädd att den har möjlighet att komma därifrån, det är liksom grunden för trygghet för ett flyktdjur.

Min häst fick en liten period en fix ide om att backa sig loss när han stod uppbunden och jag lärde bort det beteendet genom att putta fram honom när han började backa. Då bröt han det beteendet ruskigt fort. Skulle aldrig lösa det genom att han fått hänga sig liksom.
 
Senast ändrad:
Jag lämnar aldrig en häst som är uppbunden. Jag lämnar den i boxen eller hagen och jag stänger innan jag binder fast den i transporten.
Det är opraktiskt att inte kunna gå efter en glömd sadel eller spänna för en sulky. Har man ridskola/turridning behöver man många gånger kunna lämna hästarna bundna (eller i bevakning av nybörjare) annars blr det ohanterligt. Jag lämnade ofta min häst bunden (och med de ena bara stående lös). Jo jag var i närheten och hämtade prylar eller kanske mat, men inte alltid i omedelbar närhet.

Spilta med uppbundna hästar har varit vanlig, där har man knapoast vaktat hästarna.
 
Skulle aldrig lösa det genom att han fått hänga sig liksom.
Läser du vad jag skrev så är det precis det man vill undvika, att en häst tror att den kan komma loss om den vill bara den tar i tillräckligt.

Ännu svårare blir det om den tror att den kan komma loss när någon håller i den. Och det är inte ett förlegat talesätt att man aldrig får släppa en häst utan ett måste för att kunna ta ut hästen på olika evenemang, där man numera ofta har ett krav att hästen alltid måste ha träns eller kedja så fort den är utanför transporten för att minska risken att den kommer loss.

Det här är en av de få sakerna man absolut måste lära in hos en unghäst och vara konsekvent med annars riskerar man få stora problem senare.
 
Håller inte alls med om det sättet. Man måste absolut inte lära en häst att den inte kan komma loss bara för att lära den att stå uppbunden.

Det talesättet är gammalt och förlegat och är bara en grund till att riskera att ge en häst stora skador. En häst måste få känna att om den blir rädd att den har möjlighet att komma därifrån, det är liksom grunden för trygghet för ett flyktdjur.
Nja det är i mina ögon betydligt säkrare att binda upp en häst som tror den inte kommer loss än en som tror att den gör det.

En panikslagen häst försöker dra om det går oavsett. En häst som vet att den kommer loss och vill där ifrån kommer många gånger att ta sig loss bara för att den vill. En häst lever i nuet och är den trygg funderar inte så värst mycket på om den kan slita av uppbindningen om utifall den skulle bli rädd. Det är förmodligen att förmänskliga hästen att tro att den tänker på det viset.
 
Läser du vad jag skrev så är det precis det man vill undvika, att en häst tror att den kan komma loss om den vill bara den tar i tillräckligt.
Och hur lär sig hästen det tror du?

Nej, absolut stort nej, ingen häst ska lära sig att "den aldrig kan komma loss".

När man leder en häst så är det en annan sak än när hästen är uppbunden nånstans. Det är inte ens i närheten samma sak. En häst ska dessutom inte heller stanna kvar hos den som leder för att "den kan inte komma därifrån" utan för att den ser en trygghet i människor och personen som leder den.

Men klart, det är kanske ett lättare och bekvämare sätt att trycka ner ett lyktdjur till den grad att dom ger upp att försöka ens att komma ifrån en vad den upplever en farlig situation men det är inte rätt. Dom har rätten att känna att dom kan rädda sig själva om dom måste.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu inleds rättegången gällande den hästägare som bar ansvaret när fem hästar kom lösa och skenade på Djurgården, Stockholm, i somras...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En 55-årig man åtalas för grovt vållande till annans död efter att flera hästar skenade på Djurgården i Stockholm i somras. Flera...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fem hästar skenade och en man dog och flera skadades på Djurgården i somras. En Piteåbo åtalas idag för grovt vållande till annans död...
Svar
0
· Visningar
608
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 692
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp