Bukefalos 28 år!

älgflugor

bigganl

Trådstartare
:devil: Dessa älgflugor alltså:devil:
Finns det någonting man kan spruta på/ smörja in hästen med som skrämmer bort dessa eländiga kryp? Jag borstar hela hästen med piggborsten ordentligt och visst får jag tag på en och annan, men de som kommer när jag är ute i skogen och rider vill jag bli av med. Garanterat hästen också. Har någon ett förslag eller ett bra knep?
 
Sv: älgflugor

Har inga förslag, vill bara hålla med om att de är hopplösa!!
Usch, när jag gick på en skola i närheten av Karlstad för några år sedan hade jag och en tjej hästarna i hagarna precis brevid varandra, hennes häst var i stort sett täckt av de där äcklena varje dag.. min hade kanske en eller två. Så det verkar som vissa hästar är mer poppisa också... :crazy:

Vad gör de? har inte fattat det, suger de blod eller bara kryper de runt i pälsen?? De är ju nästan omöjliga att få bort i alla fall!!
 
Sv: älgflugor

Ok, har hittat dem på nätet och de suger blod.
(ifall det var nån mer än jag som inte visste...) äckliga...
Men de kan bara bita människor, gillar inte vårt blod.
 
Sv: älgflugor

Undrar om det är de som här i Götet kallas för snedspringare? Om det är det så kan de lämna små bölder med gult klegg i som snabbt torkar ur. Nån mening har de nog.. Fästingen ser ju tydligen till att hålla nere gnagarbeståndet i naturen... :confused:
 
Sv: älgflugor

Sök efter tidigare tråd, det finns ett från ung. 10 dagar sedan (tror jag)
 
Sv: älgflugor

:devil: Dessa älgflugor alltså:devil:
Finns det någonting man kan spruta på/ smörja in hästen med som skrämmer bort dessa eländiga kryp? Jag borstar hela hästen med piggborsten ordentligt och visst får jag tag på en och annan, men de som kommer när jag är ute i skogen och rider vill jag bli av med. Garanterat hästen också. Har någon ett förslag eller ett bra knep?

Har provat att tvätta hästarna i AloeVeras Animal schampo, därefter sprayat både de och mig själv med deras animal help spray- trot el. ej- men när vi är ute och rider så hoppar de på mina ridkompisar- men få kommer till oss..
Värt att prova..:idea:
 
Sv: älgflugor

KL
Ni som märkt skillnader på mängd älgflugor på olika hästar har ni någon uppfattning om vad det är för färg på hästarna? Min mamma har gjort en mycket omedveten och ovetenskaplig test angående färger. Hon har flera olika jackor hon använder i skogen och hennes erfarenhet är att har man ljusa färger på sig så ökar mängden otyg kraftigt. Min skimmel får väldigt mycket äckelkryp på sig och hon är ju ljus men jag har ingen mörkare häst att jämföra med så jag har ingen erfarenhet själv.
 
Sv: älgflugor

De biter en bit av skinnet så det känns nog ordentligt. Min häst har inte fått några mängder, men det räcker för att hon ska bli väldigt irriterad. Själv har jag inte fått några på mig men min granne får hela tiden massor.
 
Sv: älgflugor

Nej inget klet. De har vingar som de tappar när de landar på djur eller människa. De ser ut som spindlar tycker jag. ca 4mm stora.
Färg på hästarna kanske har betydlelse. Min är skäck och får lite av otyget. De andra hästarna hos mig är helbruna och har inga alls. Grannens kritvita isis har massor.
Men varför får vissa människor och andra inte? Vi har ju olika färger på oss.
 
Sv: älgflugor

Har inte märkt nån skillnad på färg, däremot är krypen väldigt förtjusta i araben (brun) men bryr sig inte alls om shettisen (fux). Var likadant med tidigare hästar -arab (fux) full med sånna äckel, shettis (skäck) inte en enda :crazy:
 
Sv: älgflugor

Min är svart och han verkar som en magnet på dom små asen:crazy:
Dottern har en fux och en isabell, båda blir angripna men inte lika mycket som den svarta.............
 
Sv: älgflugor

Är de så de små j*klarna kallas?
Vi har sagt älglöss.

Äckliga är de varje fall och hårt sitter de!
 
Sv: älgflugor

Har också märkt att shettisarna inte alls verkar vara lika intressanta att landa på, kan det bero på pälsen? Mina har börjat få ganska tjock päls så dom kanske helt enkelt "halkar" av och inte kan ta sig in till skinnet?
 
Sv: älgflugor

Älgflugan är en äcklig sak, tack och lov finns den inte i samma utsträckning här uppe.
När den landar på ett djur så tappar den sina vingar (praktiskt?)
och varför den sitter så hårt är för att den håller sig fast med små taggar på benen. Hua!
Den suger blod på alla och lägger ägg på hjortdjur, dock inte hästen, så var lugna...
Vad mysiga varelser det finns!

Li
 
Sv: älgflugor

Kanske blir det svårare för dom att ta sig in till skinnet..:confused: Men i somras hade inte shettis vidare mycket päls men de lät bli henne iaf.

Nån mer som hittat flera olika sorter? Är inne på andra sorten som är ganska liten och brun, tidigare i år var det en grå större variant som behöll vingarna. Ett :devil: att ta dö på dom!
Fanns en tråd (antar att den försvann i kraschen för jag kan inte hitta den) med länk till en sida med bilder på en flera olika sorter...
 
Sv: älgflugor

De krypen är redan borta här. Men så är det ju kallt (typ 10 grader) så de är väl inte aktiva.

Jag tycker btw de är lätta att döda, bara att klämma dem mellan fingrarna :devil:

Enligt vad jag har läst så är färg eller djurslag inget av betydelse, utan de går på kroppsvärme och koldioxid från utandningsluften.
 
Sv: älgflugor

Jag kan garantera att de tycker om bruna hästar!!!!!
 
Sv: älgflugor

Har ni dem på sommaren också? Här har de dykt upp för ett par veckor sedan. Förra året var första gången jag hade några. Det hänger tydligen ihop med milda höstar. Attans otyg är vad det är.
 
Sv: älgflugor

Japp, kom redan i juli skulle jag tro. Äckle-päcklen bor under svansen på pålle under sommaren, den nya höstsorten jag upptäckte i år kryper runt under pälsen på hela hästen. Ser ut som att det kryper nått under huden :eek:
Har hört att det är vanligast på östkusten :crazy: (bor inte så långt ifrån Kalmar)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 886
Senast: Hellhound
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 354
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 740
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp