Ännu en jäkla lastningstråd..

Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Rekommenderar att du står framme hos henne och när hon och känner att det tar emot så gorma lite på henne för att markera att så där gör vi inte, fungerar på min älg, han sätter sig tyvärr alltid ngt på bommen innan utlastning. Den håller för hans 600kg iaf, tror nog att dörrarna håller bättre.

Sen skynda inte er en massa för att stänga snabbt utan ta det lugnt och metodiskt så inte det blir en skrämselgrej också
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Det kan endast du bedöma risken ...

I min Erf är det minuset med dörrar . Har du en häst som vill bakåt så spränger de dörrarna . Jmf med en bom .

Som sagt , du får lita på dig själv ... Med en sån häst hade jag valt bom framför dörr men det är ju återigen din egen bedömning som gäller det är viktigast .
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Rekommenderar att du står framme hos henne och när hon och känner att det tar emot så gorma lite på henne för att markera att så där gör vi inte, fungerar på min älg, han sätter sig tyvärr alltid ngt på bommen innan utlastning. Den håller för hans 600kg iaf, tror nog att dörrarna håller bättre.

Sen skynda inte er en massa för att stänga snabbt utan ta det lugnt och metodiskt så inte det blir en skrämselgrej också

Hon har aldrig satt sej på bom eller tryckt nåt direkt på dörrarna innan. Hon brukar backa, känna att det är stopp och sen är det bra. Så jag hoppas att det är så hon reagerar nu också.

Vi kommer ta det jättelugnt. Men jag vill helst hinna stänga en gång innan måndag, så vi vet om det faktiskt går eller inte. Jag tror att det tar udden av nervositeten på måndagen, att det faktiskt har funkat söndag kväll. :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Det kan endast du bedöma risken ...

I min Erf är det minuset med dörrar . Har du en häst som vill bakåt så spränger de dörrarna . Jmf med en bom .

Som sagt , du får lita på dig själv ... Med en sån häst hade jag valt bom framför dörr men det är ju återigen din egen bedömning som gäller det är viktigast .

Tidigare har hästen alltid varit lugnare med dörrar, då det blir som en vägg. Testar mer med en bom. Men just nu hade jag gärna haft den där bommen, för den vet jag att den till hundra håller.

Det som talar för att hon ska ta det lugnt när hon känner att det är stopp är att hon backar väldigt sakta, hon slänger sej aldrig. Då förhoppningsvis går hon emot, känner att det är stopp och sen är det bra.. Just nu känns det som att vi inte kan göra något annat än att testa.. Jag känner att risken hade varit större om hästen faktiskt hade kastat sej ut, men nu backar hon, tämligen sakta ut.

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Men fy, nu sitter jag här och stirrar upp mej och ser alla möjliga hemska scener framför mej i huvudet ang dörrarna..:wtf:

Kan inte någon bara säga "men herregud människa, lugna ner dej. Det kommer gå finfint"..

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Försök inte lasta om du går in med de tankarna, det går int.

Fast det vet du ju ;)
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Men fy, nu sitter jag här och stirrar upp mej och ser alla möjliga hemska scener framför mej i huvudet ang dörrarna..:wtf:

Kan inte någon bara säga "men herregud människa, lugna ner dej. Det kommer gå finfint"..

Mvh Domino_s

Be ngn som är cool o lastkunnig lasta hästen.
Ställ den i ett dörrhål eller be DV ge den lite lugnande.
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Be ngn som är cool o lastkunnig lasta hästen.
Ställ den i ett dörrhål eller be DV ge den lite lugnande.

Jag skulle vilja påstå att jag är tillräckligt lastkunnig. Rehabiliterade både min förra valack plus förra ponnyn, ingen gick att lasta när jag fick dem.
Jag är alltid som ett vrak innan, men när jag väl står där är jag fokuserad och lugn. Det är lite min rutin, stirra upp sej och få ur sej allt innan, då har jag redan gått igenom alla olika scenario i huvudet och kommit fram till att det här kommer gå kalas. Mycket hänger också vem som står med och min sambo är lugnare än en död daggmask..:D

Lugnande är förödande för den här hästen, då tar den inte ett steg (vi har testat)..

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Ja, men detta var ju toppen.. Hade hämtat upp hästen för att träna och hon hade gått in, precis när jag ska ta i dörren så kommer det en mindre svärm med jordgetingar och attackerar häststackaren på huvudet, vid öronen och halsen..:banghead: Hon får total panik (jag förstår henne, jordgetingar gör så förbannat ont så det är hemskt) och kastar sej fram och tillbaka, stegrar, hoppar runt så mycket att hon till sist går omkull, hur vi kom ifrån gårdsplan kommer jag knappt ihåg, jag vet bara att hon springer över mej flertalet gånger och puttar omkull mej. På något sätt lyckas jag komma upp igen och inte tappa hästen..
Väl nere i hagen är hon lugn igen, tack och lov. Helt knölig i ansiktet stackaren..:(

Just nu känns det hopplöst, sånt här händer bara inte.. Och imorgon ska vi åka..

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Glömde tillägga att detta var inte vid transporten, utan vid "träningstransporten", har vid deras f.d skötselplats byggt så att det är lika stort som släpet inuti och en dörr som stängd precis bakom rumpan. Så har jag tur så förknippar hon det otäcka som hände inte med släpet..

Ett framsteg vi har gjort är väl ialla fall att när jag tog upp henne både igår e.m och idag på förmiddan så vill hon gå till transporten, var nästan lite förvånad och "upprörd" att den var stängd.. :sneaky: I förmiddags stannade hon, tittade mot transporten och såg inte alls nöjd att jag inte öppnade så hon fick gå in till sin mat.. Så nog måste det ses som ett stort framsteg ialla fall..

I e.m ska "räddningsdroppar" och även en annan sorts örtblandning hämtas hos en homeopat som har gått in på sin lediga dag bara för att hjälpa oss och blandat till dessa två blandningar (de är blandade särskilt för att passa min häst).. Ibland finns nog faktiskt änglar.. :love:

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Jag har inga egna råd. Men jag har en väninna som säkert kan hjälpa dej! Hon har hållit på med hästar i många år, går enligt principen att hästen ska vilja själv, utan tvång. Hon tränar andras hästar, hon lyckas i regel med det hon håller på med. Numera visar hon också upp sej på olika tillställningar här i länet (halland, varberg). Hon finns på youtube. Vill du ha kontakt hjälper jag gärna till

Länk borttagen, enligt bukefalos regler som du och jag godkände när vi blev medlemmar

mvh

Moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Men aargh, vilken otur med jordgetingarna! Men som sagt, det var ju inte vid den riktiga transporten så tur i oturen ändå... Håller tummarna för er i morgon. Ta det lugnt, det kommer att gå bra. Och OM det skulle ta lite tid, försök behåll din fina inställning och håll huvudet kallt (lätt för mig att säga, jag vet). Mitt hetaste tips är fortfarande att backa till dörrhålet om det är tillräckligt stort. Kram/Tualma
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Men seriöst ? Kom ett gäng jordgetingar in i transporten ?!!!

Nej, jag skrev lite otydligt. I inläggen under förklarar jag att det var vid "träningsplatsen" jag gjort iordning där jag hade skötselplatsen innan. Jag har inte använt den på flera veckor och har inte märkt att det flyttat dit ett gäng jordgetingar. Vi hade jordgetingar förra året också, på ett annat ställe, men trodde vi hade blivit av med dem.. :(

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Men aargh, vilken otur med jordgetingarna! Men som sagt, det var ju inte vid den riktiga transporten så tur i oturen ändå... Håller tummarna för er i morgon. Ta det lugnt, det kommer att gå bra. Och OM det skulle ta lite tid, försök behåll din fina inställning och håll huvudet kallt (lätt för mig att säga, jag vet). Mitt hetaste tips är fortfarande att backa till dörrhålet om det är tillräckligt stort. Kram/Tualma

Ja, det är våran vanliga tur. Som tur va förknippar hon inte transporten med det, utan hon var precis som vanligt när vi tränade med den nu ikväll. Och det gick att stänga!! :D Det var bara det att när hon backade emot dörrarna och tryckte på så vek sej "hållaren" till staget man stänger med lite, lite så staget gick upp.. Och då tog hon knappt i, mer tryckte på. Så naturligtvis kom hon ut.. :(

Så vi gick tänka om igen, dit med mellanväggen och jag tänkte att detta går väl aldrig vägen, men hon förvånade oss bägge med att gå rätt in, trots mörk mellanvägg. Vi övade sedan att skjuta till dörren flera gånger och hon stod kvar, men vi stängde inte helt, men vi vet att det går. Och imorgon ska väl dörrn hålla nu när dörren fäster i mellanväggen också.

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Isåfall finns ingen anledning att tro att hästen skulle koppla det till trailer öht .

Med din häst utifrån redovisning , bortsett från att ni nu måste till klinik hade jag frångått dörrarna och satsat på bom träning .

Dörrar är inget för en häst du beskriver ...
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Knappt 5 min tog det. Hon gick på och sen av en gång, sen på och då skjöt vi till dörren. Klappade och så backade jag av henne, sen rätt på och så stängde vi. Hon testade dörren men var snart hyfsat lugn igen.. Så nu är vi påväg till kliniken.. :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Ännu en jäkla lastningstråd..

Skönt! Tänkte på er under dagen. Lycka till på kliniken och bra gjort! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 411
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp