Bukefalos 28 år!

Ännu en maskfråga - träckprov nu? (Magdalena? =))

Alexandra_W

Trådstartare
Vintern här har ju varit.. tja.. ett skämt. Varit plus och gegga mer än det varit kallt och snö. Nu kom dock snön för typ en vecka sen, och det har varit minus (4 -7 minus ungefär). SMHI säger att det ska börja töa idag och sen vara plus en grad några dagar följt av minus en några dagar och sen visar det inte längre. Men just precis NU har vi snö och minus.

HUR missvisande riskerar ett träckprov att bli nu? Jag vet att när det diskuterades här i januari så verkade den allmänna åsikten vara att pga den där milda vintern så borde det funka bra att få ett rättvisande träckprov eftersom det var tveksamt hur det var med vilofasen. Men som sagt, är det ide att ta träckprov nu?

Att jag helst vill ta det nu om det går beror på tre saker:

1. Att jag inte varken avmaskat eller tagit träckprov sen i augusti. Träckprovet då visade 0 på allt för valacken, och 50 EPG på unghästen för blodmask. Så jag avmaskade inte mer det året (sista avmaskning i juli 04). Men sen har de ju gått i vinterhagen (som jag misstänker KAN vara smittad).

2. Den här förbaskade så kallade vintern som varit alldeles för mild, och om de går med mask lär det blivit ett högre tryck än normalt på vinterhagen. (Om inte den mask som kommit ut dött??) och de kan ha fått i sig mer parasiter därifrån med om den är smittad.

3. Hästarna går tidvis i sommarhagen även nu på vintern, när det är kallt och fruset. Pga unghästens muskelskada och den här sk vintern som när det väl frusit på gett puckelpist i vinterhagen.

Jag villa lltså för hagarnas skull väldigt gärna så fort som möjligt veta om och hur mkt mask hästarna har för att så fort som möjligt isf kunna avmaska för markernas skull.

Fast jag har ingen lust att kasta 500 kr i sjön heller, så är det vits att ta nu eller riskerar jag att få ett 'falskt' resultat pga vilostadie och riskera att få göra om det om någon månad? (Slutet av mars)

Sen, individuella prov eller samlingsprov? Finns två hästar här, en soon-to-be tvååring och en tioåring. Tioåringen tog jag träckprov på frekvent 'förr om åren' och visade alltid nada. Sen flyttade vi hit (parasitfria hagar) 2001, dock har det varit en viss rotation på hästar. Senaste träckprovet på honom togs en dryg månad efter banminthavmaskning, i augusti som sagt och visade noll.

Tvååringen var KRAFTIGT infekterad med spolmask i februari 04 (träckprov på valacken togs inte då), och avmaskades ihop med valacken i mars, april, maj, juni och juli. Träckprov i aug 04, en dryg månad efter avmaskning med banminth och hade 50 EPG blodmask som sagt.
Bör jag nu ta ett individuellt igen, eller räcker det med ett samlingsprov? (Samlingsprovet är ju billigare, men finns det nackdelar med att ta det?)
 
Sv: Ännu en maskfråga - träckprov nu? (Magdalena? =))

Jag skulle vänta till mars i alla fall, och kör du bara på lillpluttan, V har nog rätt bra motståndskraft vid det här laget.

Sen, det är inte maskarna som kommer ut och dör/lever som är problemet, utan äggen som kommer med bajset.
 
Sv: Ännu en maskfråga - träckprov nu? (Magdalena? =))

Magdalena skrev:
Jag skulle vänta till mars i alla fall, och kör du bara på lillpluttan, V har nog rätt bra motståndskraft vid det här laget.

Sen, det är inte maskarna som kommer ut och dör/lever som är problemet, utan äggen som kommer med bajset.

När i mars, beroende på vädret eller funkar början av mars oavsett?

Och menade såklart om äggen fryser ihjäl eller lever vidare i skiten *rodnar*
 
Sv: Ännu en maskfråga - träckprov nu? (Magdalena? =))

Äggen överlever dessvärre det mesta, men de smittar ju inte nu.
 
Sv: Ännu en maskfråga - träckprov nu? (Magdalena? =))

Måste det inte vara 4-8 plusgrader innan blodmaskarna börjar vakna till liv ?? I vart fall kan jag leta reda på vart jag hittat uppgiften...vet att jag kopierat informationen och sparat nånstans i datorn.
 
Sv: Ännu en maskfråga - träckprov nu? (Magdalena? =))

Ingen aning. "Kallt och torrt" är det enda jag vet.
 
Sv: Ännu en maskfråga - träckprov nu? (Magdalena? =))

Magdalena skrev:
Äggen överlever dessvärre det mesta, men de smittar ju inte nu.

Nej, fast ju mer ägg de skiter ut nu dessto mer elände blir det ju i hagen? Väl?

Hmm, om det stämmer med 4-8 grader, då borde de ha varit klarvakna större delen av vintern.. =/
 
Sv: Ännu en maskfråga - träckprov nu? (Magdalena? =))

Vad har du för konstig vinter då ? ;-)...Marken måste ju vara varm också...inte bara yttertemperaturen....Här i GBG har jag då hittils inte sett termometern gå mer än 3 plusgrader...Men som sagt, jag ska leta reda på faktabladet....
 
Sv: Ännu en maskfråga - träckprov nu? (Magdalena? =))

Mynta2 skrev:
Vad har du för konstig vinter då ? ;-)...Marken måste ju vara varm också...inte bara yttertemperaturen....Här i GBG har jag då hittils inte sett termometern gå mer än 3 plusgrader...Men som sagt, jag ska leta reda på faktabladet....

Hur känner maskarna i magen av marktempen? ;)

Vi har haft mer lera än snö den här vintern, och 7 plus dagtid och 4 plus nattetid har inte varit ovanligt. Har för sjutton gröna grässtrån som tittar upp genom snön (som kom för en vecka sen) just nu. Allt är helt upp och ner, hästarna fäller knasigt, tiken har helt tappat koncepterna ang löpet och anser att det är maj och stallkatten (kastrerad) har fått vårfnatt och jagar osynliga möss.
 
Sv: Ännu en maskfråga - träckprov nu? (Magdalena? =))

Det är nya sorts maskar som dykit up...de sk blod-smartingarna juh :D ...Fråga mig inte, jag vet att jag läst det och har det sparat någonstans...ska leta vidare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Habina
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 370
Senast: Madick
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 677
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp