Ännu en rastråd

Ainon

Trådstartare
Söker en atletisk soffvärmare :crazy:

Det som önskas
*atletisk nog att hänga med på löprundor, cykelrundor och turer med längdskidor, även när annan hund avlad för jobbet drar mig på skidor (det går fooort!)
*Gilla att ligga och lata sig i soffan. Social, bra med barn. "Alltid glad"
*Storlek mindre, ska lätt gå att ligga och mysa med i famnen.
*Helst inte alltför köldkänslig och kan vara ute i hundgård även på vintern under dagtid (Självklart finns varm koja)
*Tåligare slaget (Min tik är lite hårdhänt även om hon är snäll mot Uno)
*Ej staffe eller annan muskelhund.
*Inte intresserad av utställning öht. Hund får mycket fysisk motion och lite spår men annars ingen hundsport.

Jag gillar draghundar/fågelhundar (tycker min pointer/vorsteh/greyhound/husky är perfekt i temperament och utseende :heart och skulle helst vilja ha en kh vorsteh :angel:) medan sambon gillar mops och fralla :meh:.
 
Någon spaniel kanske? Hänger med på allt och tycker att det mesta i livet är sjukt kul men har en "av-knapp". Welsh (jag har en sån, lite partisk såklart ;)), Springer, Cocker, Field, Wachtel, Kooiker? Kanske på gränsen för stora för att ligga i knä, men de gör gärna det om de får :p
 
Har funderat på jaktcocker, tror de som valp kan charma sambon också trots att de inte är en mops, övriga spaniels är för stora.

Shelties upplever jag inte tillräckligt glada i alla människor.
 
Har funderat på jaktcocker, tror de som valp kan charma sambon också trots att de inte är en mops, övriga spaniels är för stora.

Shelties upplever jag inte tillräckligt glada i alla människor.

Jaktcocker är ju supertrevliga, iallafall de jag träffat. Jag har ingen erfarenhet av Kooiker, men tror att storleken är ganska jämförbar med en cocker. Jag brukar tänka att de ser ut som en valp 2/junior-welsh ungefär :p
 
Hade det inte varit för hundgården på vintern så skulle ju någon vinthund kunna vara något, typ whippet.
 
Söker en atletisk soffvärmare :crazy:

Det som önskas
*atletisk nog att hänga med på löprundor, cykelrundor och turer med längdskidor, även när annan hund avlad för jobbet drar mig på skidor (det går fooort!)
*Gilla att ligga och lata sig i soffan. Social, bra med barn. "Alltid glad"
*Storlek mindre, ska lätt gå att ligga och mysa med i famnen.
*Helst inte alltför köldkänslig och kan vara ute i hundgård även på vintern under dagtid (Självklart finns varm koja)
*Tåligare slaget (Min tik är lite hårdhänt även om hon är snäll mot Uno)
*Ej staffe eller annan muskelhund.
*Inte intresserad av utställning öht. Hund får mycket fysisk motion och lite spår men annars ingen hundsport.

Jag gillar draghundar/fågelhundar (tycker min pointer/vorsteh/greyhound/husky är perfekt i temperament och utseende :heart och skulle helst vilja ha en kh vorsteh :angel:) medan sambon gillar mops och fralla :meh:.

Nyfiken, ska du ha tre hundar nu? :)
 
Jag skulle nog också föreslå jaktcocker, de jag har träffat är superhärliga. Rätt energi vid rätt tillfälle liksom. Kanske lite pratiga, men inte så skälliga. :)
 
Jag tycker det är synd att köpa en jakthund utan att ha några planer på att jaga eller träna jakt, därför skulle jag inte vilja säga jaktcocker. Men om den mentala aktiveringen är förhandlingsbar kan en cocker absolut passa. Dom är ofta väldigt talangfulla draghundar, dock kommer den ju aldrig kunna matcha blandrasen så den kommer ju inte kunna hänga med på alla turer.

Vill sambon inte ha en stor hund till? Annars tänkte jag direkt på alla määängder med icke jagande vorsthrar som omplaceras, tycker jag ser flera nya varje vecka..! I många fall redan dragtränade. Eller någon annan grupp 7-hund som inte jagar. En vacker liten pointertik såg jag på annons för någon vecka sedan. Som jag ville köpa själv :angel: "Den kanske går att få till apportör iallafall... Då kan jag ju köpa den!" :D

Mysa med i famnen är ju en väldigt relativt storleksangivelse. Zipper 70cm hög 34kg tung ligger i mitt knä varenda kväll ;)
 
Senast ändrad:
Inte jaktcocker. Herregud vilka virrpannor de blir om man inte jobbar med dem mycket (och rätt), dessutom vet jag inte om full rulle i galopp före ett par skidor är deras optimala gren. Tänk bara all snö som fastnar i pälsen...

Jag skulle nog också säga någon vinthund (kanske inte hundgårdsmaterial, men med rätt förutsättningar?) eller en omplacering från grupp 7. Du kan ju kontakta mig när det är dags isf, känner en hel del ur den gruppen;) eller en lurcher som behöver nytt hem kanske.
 
Ingen vinthund, gillar inte deras temperament (ska vara mer glada i alla clowniga hundar), whippet är dessutom för stora.

Storleken är rätt viktig, typ max cocker.
Annars låter en grupp 7 hund mycket bra, men bara i mina öron ;)
Optimal kompromiss hade varit en vorsteh/pointer/setter på 6kg, men det finns ju inte tyvärr...
 
Ingen vinthund, gillar inte deras temperament (ska vara mer glada i alla clowniga hundar), whippet är dessutom för stora.

Storleken är rätt viktig, typ max cocker.
Annars låter en grupp 7 hund mycket bra, men bara i mina öron ;)
Optimal kompromiss hade varit en vorsteh/pointer/setter på 6kg, men det finns ju inte tyvärr...
Hmm, nu går jag kanske lite mot vad jag själv tycker, men en Parson? Gillar väl iofs lite mer aktivitet, men tåliga, snabba och de jag känner är keliga.
 
Söker en atletisk soffvärmare :crazy:

Det som önskas
*atletisk nog att hänga med på löprundor, cykelrundor och turer med längdskidor, även när annan hund avlad för jobbet drar mig på skidor (det går fooort!)
*Gilla att ligga och lata sig i soffan. Social, bra med barn. "Alltid glad"
*Storlek mindre, ska lätt gå att ligga och mysa med i famnen.
*Helst inte alltför köldkänslig och kan vara ute i hundgård även på vintern under dagtid (Självklart finns varm koja)
*Tåligare slaget (Min tik är lite hårdhänt även om hon är snäll mot Uno)
*Ej staffe eller annan muskelhund.
*Inte intresserad av utställning öht. Hund får mycket fysisk motion och lite spår men annars ingen hundsport.

Jag gillar draghundar/fågelhundar (tycker min pointer/vorsteh/greyhound/husky är perfekt i temperament och utseende :heart och skulle helst vilja ha en kh vorsteh :angel:) medan sambon gillar mops och fralla :meh:.
Atletisk soffvärmare är en omskrivning för pinscher. Den orkar lätt hänga med på en maratonsatsning, och älskar att ligga i soffan under en filt mellan passen. Däremot gilllar inte en pinscher hundgården större delen av året. Så fort den inte rör sig fryser den, utom under sommarmånaderna. En tik med föräldrar som är mh:ade med bra resultat uppfyller specifikationen. Hannarna blir lite för stora.
 
Atletisk soffvärmare är en omskrivning för pinscher. Den orkar lätt hänga med på en maratonsatsning, och älskar att ligga i soffan under en filt mellan passen. Däremot gilllar inte en pinscher hundgården större delen av året. Så fort den inte rör sig fryser den, utom under sommarmånaderna. En tik med föräldrar som är mh:ade med bra resultat uppfyller specifikationen. Hannarna blir lite för stora.
Fast de är väl inte typiskt glad i alla, i alla fall inte vad jag hört om de? :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp