Ännu en resetråd - Madeira?

Petruska

Trådstartare
Jag har fått en resa i present! Jag känner att det skulle vara galet skönt att komma iväg någonstans nu under hösten, före jul. Det betyder att resan inte får ta längre tid än högst en vecka och alltså är det Europa som gäller.

Nu funderar jag på Madeira. Har någon varit på Madeira och kan berätta? När jag googlar ser det ju väldigt fint ut och när jag googlar "Madeira mat" börjar jag närmast dregla. Vad gör man på Madeira? Var på Madeira bor man? Hur är prisläget på den där goda maten på restaurangerna och barerna?

Ja, jag undrar allt möjligt om Madeira, helt enkelt!
 
Jag har fått en resa i present! Jag känner att det skulle vara galet skönt att komma iväg någonstans nu under hösten, före jul. Det betyder att resan inte får ta längre tid än högst en vecka och alltså är det Europa som gäller.

Nu funderar jag på Madeira. Har någon varit på Madeira och kan berätta? När jag googlar ser det ju väldigt fint ut och när jag googlar "Madeira mat" börjar jag närmast dregla. Vad gör man på Madeira? Var på Madeira bor man? Hur är prisläget på den där goda maten på restaurangerna och barerna?

Ja, jag undrar allt möjligt om Madeira, helt enkelt!
Jag hade bokat en resa till Madeira. Men någon vecka innan ringde resebyrån och så blev det inställt. :(

Vi skulle bo strax utanför Funchal vilket var största staden tror jag. Det låg precis vid kusten och såg riktigt fint ut!

Jag hade tänkt att åka dit för att promenera. Ska vara riktigt fint tex Nunnornas Dal.

Det resebyrån sa till mig är att man ska vara medveten om att det kan blåsa en del.
 
Jag har fått en resa i present! Jag känner att det skulle vara galet skönt att komma iväg någonstans nu under hösten, före jul. Det betyder att resan inte får ta längre tid än högst en vecka och alltså är det Europa som gäller.

Nu funderar jag på Madeira. Har någon varit på Madeira och kan berätta? När jag googlar ser det ju väldigt fint ut och när jag googlar "Madeira mat" börjar jag närmast dregla. Vad gör man på Madeira? Var på Madeira bor man? Hur är prisläget på den där goda maten på restaurangerna och barerna?

Ja, jag undrar allt möjligt om Madeira, helt enkelt!

Vilken fabulös present!

Ingen aning, men Madeira är ju gott. Bildgoogling ser lovande ut. Doit.
Sicilien skulle jag välja annars. God mat, gott vin, man kan leka maffiaboss.
 
Jag var där för några år sedan. Trevlig ö, vi vandrade lite i bergen, åkte linbanan och besökte en trädgård.
Prisläget var klart billigare än i sverige.

Det är inget favoritresemål för min del, jag vill gärna ha lite mera "äventyr" men ön i sig var väldigt trevlig. Vi åkte dit precis efter jul och då var temperaturen helt ok. Solade gärna där det var skapligt vintstilla men det hade gänra fått vara lite varmare.
 
Jag har fått en resa i present! Jag känner att det skulle vara galet skönt att komma iväg någonstans nu under hösten, före jul. Det betyder att resan inte får ta längre tid än högst en vecka och alltså är det Europa som gäller.

Nu funderar jag på Madeira. Har någon varit på Madeira och kan berätta? När jag googlar ser det ju väldigt fint ut och när jag googlar "Madeira mat" börjar jag närmast dregla. Vad gör man på Madeira? Var på Madeira bor man? Hur är prisläget på den där goda maten på restaurangerna och barerna?

Ja, jag undrar allt möjligt om Madeira, helt enkelt!
Jag ska dit sista veckan i november! Jag ska vandra på levada, snorkla, äta god mat och gå på några museum
 
Jag ska dit sista veckan i november! Jag ska vandra på levada, snorkla, äta god mat och gå på några museum
Grovt skissat ser min plan ut så här:
Tisdag - madeiramuseum, gå runt i funchal, titta på dörrar i gamla stan, bada?
Onsdag - bokat en heldags taxiguide
Torsdag linbana till monté, tropical garden (botanisk trädgård och konst) på förmiddag lunch och sen levadavandring på några timmar.
Fredag snorkelutflykt och museum om elektricitet.
Lördag organiserad vandring pico aeerio -pico ruvo vilket tar en hel dag. Drygt 1800 meter över havet!
Söndag, måndag och tisdag är lite oklart eftersom måndagen 1 december är en helgdag så jag vet ännu inte vad som är öppet och hur bussar går men planen är att hinna med;
Vulkancenter, vandra i larusilvaskogen (världsarv) snorkla,titta på marknaden och köpa underliga frukter för hutlösa priser och kolla på julbelysningen som tänds måndagen...
 
Senast ändrad:
Grovt skissat ser min plan ut så här:
Tisdag - madeiramuseum, gå runt i funchal, titta på dörrar i gamla stan, bada?
Onsdag - bokat en heldags taxiguide
Torsdag linbana till monté, tropical garden (botanisk trädgård och konst) på förmiddag lunch och sen levadavandring på några timmar.
Fredag snorkelutflykt och museum om elektricitet.
Lördag organiserad vandring pico aeerio -pico ruvo vilket tar en hel dag. Drygt 1800 meter över havet!
Söndag, måndag och tisdag är lite oklart eftersom måndagen 1 december är en helgdag så jag vet ännu inte vad som är öppet och hur bussar går men planen är att hinna med;
Vulkancenter, vandra i larusilvaskogen (världsarv) snorkla,titta på marknaden och köpa underliga frukter för hutlösa priser och kolla på julbelysningen som tänds måndagen...
http://www.madeira-live.com/se/madeira-museums.html Varning för att en del hemsidor inte är uppdaterade, jag upptäckte precis att att Madeira story center är stängt så jag får istället gå till http://www.madeirafilmexperience.com
http://www.timetravelturtle.com/2014/04/painted-doors-funchal-madeira/ varför man ska kolla in dörrarna!
http://montepalace.com/desktop/ Tropical garden i Monte istället för den andre botaniska trädgården som tydligen har väldigt ledsna papegojor
Guidade utflykter kryllar det av.
149840.jpg

Sambon påstår att han brukar behöva en semester efter semestern... Jag har ingen aning om vad han pratar om....
 
Senast ändrad:
Vilken fabulös present!

Ingen aning, men Madeira är ju gott. Bildgoogling ser lovande ut. Doit.
Sicilien skulle jag välja annars. God mat, gott vin, man kan leka maffiaboss.
Jag var i Palermo häromåret. Det var toppen och precis som du skriver!
 
Jag var där för några år sedan. Trevlig ö, vi vandrade lite i bergen, åkte linbanan och besökte en trädgård.
Prisläget var klart billigare än i sverige.

Det är inget favoritresemål för min del, jag vill gärna ha lite mera "äventyr" men ön i sig var väldigt trevlig. Vi åkte dit precis efter jul och då var temperaturen helt ok. Solade gärna där det var skapligt vintstilla men det hade gänra fått vara lite varmare.
Äventyr har jag inget behov av. Frågan är om jag klarar mig utan riktig stad? Temperaturen är ett argument för, helt klart!
 
Hur mycket stad behöver du? Vad vill du få ut av det?

Stan där är väldigt trevlig. Men gott om julskyltning ;p och god mat. Inga problem att promenera runt i stan även på kvällarna.
 
Hur mycket stad behöver du? Vad vill du få ut av det?

Stan där är väldigt trevlig. Men gott om julskyltning ;p och god mat. Inga problem att promenera runt i stan även på kvällarna.
Jag tar gärna stad som i Rom eller Istanbul. Så är det ju inte, men ön verkar ju väldigt vacker. Men gamla hus är trevligt - och uteserveringar i någon sorts stadsmiljö, gärna. Min erfarenhet är att lite konkurrens mellan serveringarna höjer kvaliteten snarare än sänker den.
 
Jag har varit där då mina morföräldrar haft lägenhet på ön, vilket också säger till största del vad för slags turism det är där. För mig som inte är party-typen och är nöjd med att bada i bassäng så var det mest att gå på vandringsleder, allmänt resa runt och titta på natur och turist-utflyktsmål. Är man inte nöjd med det tror jag man riskerar att ha rätt bra tråkigt. Ordnas bussresor eller går att ta taxi till "andra sidan" Madeira ifrån Funchal (där man väll oftast håller till som turist) där det finns rätt mkt intressant natur att vandra i, naturbassänger och lite sådant.
 
Vi var där förra året och bodde i Funchal. En mycket trevlig ö om man gillar att vandra. De flesta vandringar är relativt enkla.

Jag ska försöka komma ihåg vad vi gjorde.
- Jeepsafari. Ett bra sätt att se en del av ön.
- Busstur. Inte lika roligt som jeepsafarin, men man kom till en del av de vanliga turistattraktionerna.
- Levadavandring med guide. 25 fountains, en väldigt trevlig tur. Tyvärr hade det inte regnat så mycket när vi var där.
- Guidad stadstur. Där vi bla. besökte en botanisk trädgård och åkte linbana. Den hade vi klarat oss utan.

Sen tog vi bussar ut ur Funchal för att vandra själva längs några levador.
 
Jag var på Madeira för ca 10 år sedan. Vi bokade hotell med uppvärmd pool, men det var helt onödigt eftersom vi aldrig var på hotellet. Vi gjorde några levadavandringar, 1 var med resebyrån tror jag, dom andra tror jag att vi åkte lokalbuss till. En tur runt hela ön gjorde vi också med resebyrån. Sedan besökte vi alla berömda trädgårdarna, jag älskar trädgårdar, och blev inte besviken. Tror att vi tog taxi till dom. Maten var ok, men hade hellre bott i en lägenhet och handlat fisk på saluhallen och tillagt själv. Saluhallen har ett fantastiskt utbud av olika fiskar! Sista dagen innan flyget hem gick promenerade vi runt hotellet i Funchal. Gillar man blommor var det faktiskt den bästa vandringen, uppe i skogarna är det mer mörkt och fuktigt och färre blommor.
 
Jag tar gärna stad som i Rom eller Istanbul. Så är det ju inte, men ön verkar ju väldigt vacker. Men gamla hus är trevligt - och uteserveringar i någon sorts stadsmiljö, gärna. Min erfarenhet är att lite konkurrens mellan serveringarna höjer kvaliteten snarare än sänker den.

Åk till Lissabon istället, då? Jag har inte varit på Madeira, men däremot Azorerna som ska vara lite liknande, och definitivt är det naturen som är grejen. Jättevackert och fint att vandra, ungefär som flera har beskrivit Madeira. Är man på en relativt liten ö långt borta, så blir det inte så mycket storstäder, och maten blir kanske också lite därefter.
 
Åk till Lissabon istället, då? Jag har inte varit på Madeira, men däremot Azorerna som ska vara lite liknande, och definitivt är det naturen som är grejen. Jättevackert och fint att vandra, ungefär som flera har beskrivit Madeira. Är man på en relativt liten ö långt borta, så blir det inte så mycket storstäder, och maten blir kanske också lite därefter.
Jag var i Lissabon i juni! :) Det är en underbar stad.

Det här med Madeira, om det nu blir så, blir samtidigt ett litet test i att resa utan storstad, så att säga.

Googlar man maten på Madeira, ser den fantastisk ut!
 
Jag har varit där då mina morföräldrar haft lägenhet på ön, vilket också säger till största del vad för slags turism det är där. För mig som inte är party-typen och är nöjd med att bada i bassäng så var det mest att gå på vandringsleder, allmänt resa runt och titta på natur och turist-utflyktsmål. Är man inte nöjd med det tror jag man riskerar att ha rätt bra tråkigt. Ordnas bussresor eller går att ta taxi till "andra sidan" Madeira ifrån Funchal (där man väll oftast håller till som turist) där det finns rätt mkt intressant natur att vandra i, naturbassänger och lite sådant.

Ja, jag har förstått att Madeiraresenärerna är uråldriga. Och det är risken för leda som jag funderar lite på. Nu festar jag inte så mycket, men jag blir ibland uttråkad på landet/i naturen. Samtidigt verkar ju ön vacker.

Mina svärföräldrar bor i Frankrike, uppe i de pittoreska byarna norr om Nice, och där är det faktiskt så tråkigt att klockorna stannar. :p Väldigt pensionärsmässigt, väldigt. Jag har svårt att tro att jag skulle bli till den grad personlighetsförändrad bara av att gå i pension, när den dagen kommer.
 
Senast ändrad:
Jag var i Lissabon i juni! :) Det är en underbar stad.

Det här med Madeira, om det nu blir så, blir samtidigt ett litet test i att resa utan storstad, så att säga.

Googlar man maten på Madeira, ser den fantastisk ut!

Vad är du ute efter med resan? Mer än "inte storstad", då.
 

Liknande trådar

Äldre Jag funderar på att tillbringa en månad under hösten i södra Europa. Men hur gör man när man arrangerar en sådan resa? Jag tänker mig...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 731
Senast: Petruska
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 571
Senast: AlmostEasy
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 195
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 331
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp