Ännu en resetråd - Madeira?

Själv kikar jag just nu på Kap Verde efter att ha läst att det är ett av världens bästa resmål; eftersom de exploaterar på ett hållbart sätt (kan ha varit i DN i söndags?). Verkar härligt!
 
@Petruska Blev det nåt Madeira för dig? Vi pratar om att åka dit i april och har hittat ett otroligt vackert hotell där hyrbil ingår i vistelsen. Tycker flygtid talar för resmålet men är på det stora hela inte helt övertygad än.

Vi gillar att äta och vandra. Behöver en veckas lugn och ro utan mobiltelefoner och datorer.
Då är det perfekt! Jag var där i november.
Vi fick några mil om dagen, både på levador, i bergen och i funchal.
 
Nej, inte ännu i alla fall.

Mitt ressällskap, som känner mig rätt väl, kom fram till att jag skulle ha tråkigt på Madeira och bli rastlös och outhärdlig. :p

Annars tror jag att äta och vandra är idealiska sysselsättningar där. Jag är inte säker på att mitt ressällskap har rätt heller. Till min allmänna krånglighet hör dock att jag tycker så pass illa om att åka bil att jag inte vill hyra hyrbil och dessutom är det bara jag som har körkort, inte ressällskapet. Jag är rätt säker på att sällskapet ifråga räknade in den här aspekten vid sin bedömning.
Det går att åka buss ;) det är verkligen inte tråkigt. Vi funderade på varför det var så få extremsportare där tills vi åkte buss. De är busschaufförer istället
 
Då är det perfekt! Jag var där i november.
Vi fick några mil om dagen, både på levador, i bergen och i funchal.
Vad kul att höra! Var det för kallt tyckte du? Vad är det här "levador" för nåt? Har sett i recensioner att det ska vara trevligt. Var nånstans bodde ni? Åkte ni charter?

Jag vill organisera så lite av den här resan själv som möjligt.
 
Vad kul att höra! Var det för kallt tyckte du? Vad är det här "levador" för nåt? Har sett i recensioner att det ska vara trevligt. Var nånstans bodde ni? Åkte ni charter?

Jag vill organisera så lite av den här resan själv som möjligt.
Vädret var helt lagom i mitt tycke. Jag gillar inte för varmt. Som en okey sommardag sambon har tshirt hela tiden och jag en hoodie på kvällarna (fryslort). Levador är bevattningskanaler med vandringsled bredvid. De finns runt hela ön. Vigick bland annat i enescoskyddad ljungskog. Vi hyrde taxi en dag för en guidad rundtur runt ön. Vi gick även leden över de två högsta bergstopparna vilket var betydligt mindre jobbigt än vi tänkt oss:). Det går bra med lokalbussar till vandringsleder det finns mängder av organiserade utflykter om man föredrar det.
Vi åkte ut i båt och tittade på delfiner och vikval. Jag rekommenderar det verkligen för naturen var verkligen intressant
Det går charter och paketresor.
 
Det går att åka buss ;) det är verkligen inte tråkigt. Vi funderade på varför det var så få extremsportare där tills vi åkte buss. De är busschaufförer istället
Jag vet att man kan åka buss, det kollades när vi pratade om att åka dit.

Alltså, jag tror att det blir en tripp till Madeira under de närmaste tio åren eller så, men inte just nu. Det visade sig också betydligt dyrare än de aktuella alternativen. Vi är utpräglade budgetresenärer.
 
@Hazel

Jag ska se vad jag kan googla fram :). Jättetack för tipset!
Problemet för oss är att jag faktiskt har blivit lite småpetig med hotell på gamla dar. Alltså åker jag runt själv och backpackar så bryr jag mig inte men ska vi åka på semester nånstans tillsammans vill jag bo hyfsat bekvämt och fint - inte AI och inte på nåt jättehotell.

Jag vill inte vara typen som tycker hotellet är viktigt :arghh:.
Jag oroar mig lite för att bli den typen. Jag har märkt att jag känt ett visst missnöje med obekväma sängar i en del asbilliga hotellrum under senare år. Fasansfullt, det blir ju skitdyrt att bli en sån som tycker att hotellet är viktigt!
 
Jag har bott ett halvår i Lissabon och älskar den staden! Passade då på att även besöka Madeira under några dagar.

Jag och min sambo hyrde bil, vilket jag kan rekommendera. Vägarna är roliga att köra på pga höjdskillnaderna och de slingrar sig fram, även en hel del tunnlar. Flygplatsen är också sjukt cool då den i princip hänger i luften (eller står på maaassor av pelare).

Madeira har faktastiskt fin natur med massor av vandringsleder där naturen varierar beroende på vart på ön man väljer att gå. Var även ute på valsafari!

Maten är godare än i Lissabon (tycker jag) och marknaden i Funchal hade många intressanta frukter att pröva! Kan specifikt rekommendera restaurang Santo Antonio uppe i bergen, där man äter grillspett (Espetada), traditionsenligt för Madeira, så gott!
Funcha upplevde jag som en lugn stad men om man letade lite hittade man skojiga gränder där det var mer liv och dans!

;)
 
Fasansfullt, det blir ju skitdyrt att bli en sån som tycker att hotellet är viktigt!
Ja, det är ju helt klart bättre att inte vara så brydd! För mig började nog problemet när vi i Bilbao fick en jättebra deal på ett lyxigt hotell och jag upptäckte hur himla SKÖNA jävla sängar hotell kan ha och hur tyst och lugnt det kan vara när man ska sova och hur praktiskt det är att inte ha en möglig vidrig dusch som man inte vill vara i :arghh:. Innan dess kunde jag boka vad som helst och inte bry mig.

@KattisL Tack för din recension! :)
 
Ja, det är ju helt klart bättre att inte vara så brydd! För mig började nog problemet när vi i Bilbao fick en jättebra deal på ett lyxigt hotell och jag upptäckte hur himla SKÖNA jävla sängar hotell kan ha och hur tyst och lugnt det kan vara när man ska sova och hur praktiskt det är att inte ha en möglig vidrig dusch som man inte vill vara i :arghh:. Innan dess kunde jag boka vad som helst och inte bry mig.

@KattisL Tack för din recension! :)
Förra gången i Lissabon hamnade partner och jag på ett hotelll som vi hade fnissat åt gången innan när vi var där, för att det såg så väldigt sunkigt ut. :p

Buller och oväsen utanför på natten har jag hemma också, så det gör inget.
 
Buller och oväsen utanför på natten har jag hemma också, så det gör inget.
Ah, jag menade inne på hotellet. Hotell a la ta betalt per timme har jag bott på förvånansvärt många gånger. Buller från gatan är jag väldigt van vid.
 
Jag oroar mig lite för att bli den typen. Jag har märkt att jag känt ett visst missnöje med obekväma sängar i en del asbilliga hotellrum under senare år. Fasansfullt, det blir ju skitdyrt att bli en sån som tycker att hotellet är viktigt!
Vi bodde på ett lustigt hotell som fastnat i 60-talet och för att förstärka retrokänslan hade de enorma foton över sängarna med olika ikoniska motiv.
Men jag undrar hur det tänkte när de valde just det här motivet till vårt rum. ...
imgres
imgres
 
Vi bodde på ett lustigt hotell som fastnat i 60-talet och för att förstärka retrokänslan hade de enorma foton över sängarna med olika ikoniska motiv.
Men jag undrar hur det tänkte när de valde just det här motivet till vårt rum. ...
imgres
Jag kan inte se bilden :(
 
Ja, det är ju helt klart bättre att inte vara så brydd! För mig började nog problemet när vi i Bilbao fick en jättebra deal på ett lyxigt hotell och jag upptäckte hur himla SKÖNA jävla sängar hotell kan ha och hur tyst och lugnt det kan vara när man ska sova och hur praktiskt det är att inte ha en möglig vidrig dusch som man inte vill vara i :arghh:. Innan dess kunde jag boka vad som helst och inte bry mig.

@KattisL Tack för din recension! :)

Jag och min sambo hamnade på ett lyxhotell i Berlin i höstas eftersom jag var så sen med bokningen och alla andra hotell var fullbokade. Rummet var 40 kvm med en två meter bred säng med den skönaste madrass jag någonsin har legat på och kudden hade perfekt höjd och mjukhet. Frukosten var dessutom löjligt god. Nu håller jag på att boka hotell till årets Berlinresa och jag kan fasen inte knappt motivera mig till att välja något annat hotell. :arghh: Innan var jag fullkomligt nöjd bara det var rent, inte luktade rök och att det inte fanns någon ohyra.
 
Jag och min sambo hamnade på ett lyxhotell i Berlin i höstas eftersom jag var så sen med bokningen och alla andra hotell var fullbokade. Rummet var 40 kvm med en två meter bred säng med den skönaste madrass jag någonsin har legat på och kudden hade perfekt höjd och mjukhet. Frukosten var dessutom löjligt god. Nu håller jag på att boka hotell till årets Berlinresa och jag kan fasen inte knappt motivera mig till att välja något annat hotell. :arghh: Innan var jag fullkomligt nöjd bara det var rent, inte luktade rök och att det inte fanns någon ohyra.

Eller förresten, avloppslukt är heller inget vidare. Jag bodde på ett rent och ohyrefritt (men väldigt konstigt inrett) hotell i Bryssel i höstas. Kl. 3 på natten började det stinka så mycket avlopp i rummet att jag inte kunde sova. Det var så vedervärdigt att jag funderade på att sova i hotellobbyn istället.
 

Liknande trådar

Äldre Jag funderar på att tillbringa en månad under hösten i södra Europa. Men hur gör man när man arrangerar en sådan resa? Jag tänker mig...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 730
Senast: Petruska
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 571
Senast: AlmostEasy
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 195
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 331
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp