Fortsätta plugga trots jobb?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det är svårt att få jobb inom, särskilt då jag var väldigt ung när jag började och inte hade någon direkt arbetslivserfarenhet i bagaget att utnyttja. Jag har sen dess sökt en miljon jobb, fått gå på några intervjuer, men i stort sett hela tiden fått tillbaka "tack för din ansökan, vi har valt att gå vidare med en annan sökande". På somrarna har det alltid gått att få sommarjobb, jag bor i ett turisttätt område, men såvida man inte jobbar på lokala Ica är det inga jobb som är öppna året runt, och ingenting man kan ha nytta av resten av året. För att få in lite pengar, och för att inte lämna perioder blanka i CV:t, har jag pluggat på distans under årets övriga månader.

Nu har jag fått jobb. Förvisso inte på heltid, men ändå, ett jobb. Antalet timmar hamnar någonstans mellan 50 och 75 %, skulle jag gissa på. Jag har sökt, och kommit in på, två kurser som jag hann börja läsa innan jag fick nys om det här jobbet, och själva jobbsökarprocessen har gått fort (två veckor från det att jag skickade in ansökan till min första arbetsdag). Jag har tiden sagt att om jag får ett heltidsjobb hoppar jag av studierna direkt. Det var meningen att jag skulle läsa 75 % i höst, och sen 50 % i vår, fördelat på att ena kursen löper över hela året, medan den andra håller på under hösten. Den lilla kursen är all litteratur redan köpt och läst, kursen består av tre uppgifter varav en redan är inlämnad och godkänd, de andra två ska in strax innan jul och strax efter, och är inte jättelånga. Den känns ganska självklar att göra klart. Den längre kursen däremot kommer tillkomma, dyr, litteratur vid tre tillfällen, och det är betydligt fler uppgifter. Dessutom sker vissa i grupp, vilket gör det svårt eftersom jag inte alltid kan när alla andra kan.

Jag har en tidskrävande häst, som kräver ridning minst fem gånger i veckan, som står installad i kollektivstall (det är inget jag kan göra något åt/förändra, i alla fall inte just nu). Bilpendling 25 minuter enkel resa till jobbet, dock ligger stallet på vägen, men det är ändå nästan en timme/dag som försvinner till att bara sitta i bilen. Kan inte åka kollektivt, och det hade dessutom tagit duktigt mycket längre tid.

Nu till mina frågor. Får jag fortsätta plugga med CSN även om jag jobbar? Utan CSN känns det ärligt talat inte värt det, eftersom litteraturen är så dyr och måste köpas in x antal gånger till. Jag har tjänat mellan 30 och 35 000 i sommar före skatt, kommer få min första lön i november och inget OB förrän i december, om det påverkar? Hur mycket tid lägger ni, ärligt, på studier? Jag har absolut inte lagt de timmar/dag som motsvarar nivån jag pluggar på, men när större delen av dagen går bort på först jobb, sen häst, blir det inte mycket kvar ändå. Det mesta handlar om den längre kursen som går på hela läsåret, den andra kommer ju inte kosta mig något ekonomiskt. Är det någon som kombinerat jobb med plugg och tidskrävande intressen? När inte studierna känns så himla motiverande? Hur hade ni resonerat i min sits?
 
Du får bidrag till viss del. Antar inte fullt bidrag eftersom du inte pluggar 100% och sen får du väl ta lån som regleras efter hur mkt du tänkt att tjäna. Du kan kolla på csn-hemsida, där kan du räkna ut vad du skulle få. Du är inte med i något fackförbund? de brukar stå för litteratur eller delar av kostnaden.

Beror nog på vad det är för jobb, är din hjärna trött efter en dag på jobbet? Jag studerar heltid och jobbar 40%, har ett flexibelt jobb men mycket hjärnaktivitet, jobbar hemifrån och kan mitt jobb utan och innan men skulle nog inte klara av att jobba mer. Beror nog på hur pass bra man är på att strukturera upp dagarna och hur enkelt du har för de ämnena du läser. Man ska hinna leva också, jag reser en hel del och ser till att hinna med mina intressen annars skulle jag ruttna i mitt väldigt inrutade liv. Självklart sviktar motivationen men försöker se alla möjligheter jag har när jag är klar.
 
Du får bidrag till viss del. Antar inte fullt bidrag eftersom du inte pluggar 100% och sen får du väl ta lån som regleras efter hur mkt du tänkt att tjäna. Du kan kolla på csn-hemsida, där kan du räkna ut vad du skulle få. Du är inte med i något fackförbund? de brukar stå för litteratur eller delar av kostnaden.

Beror nog på vad det är för jobb, är din hjärna trött efter en dag på jobbet? Jag studerar heltid och jobbar 40%, har ett flexibelt jobb men mycket hjärnaktivitet, jobbar hemifrån och kan mitt jobb utan och innan men skulle nog inte klara av att jobba mer. Beror nog på hur pass bra man är på att strukturera upp dagarna och hur enkelt du har för de ämnena du läser. Man ska hinna leva också, jag reser en hel del och ser till att hinna med mina intressen annars skulle jag ruttna i mitt väldigt inrutade liv. Självklart sviktar motivationen men försöker se alla möjligheter jag har när jag är klar.

Tack för ditt svar. Jag tar inget lån, har bara tagit lån för sista året på kandidatprogrammet, resterande tid har jag enbart haft bidraget. Jag har för mig att jag har läst en gräns på 60' någonstans? Det kommer jag antagligen inte komma upp i innan årsskiftet i och med att jag inte får min första lön förrän i november, men gäller det för hela läsåret?

Tidsmässigt beror mycket på om jag måste läsa all engelsk litteratur för att klara uppgifterna. För det finns inte på kartan. Börjar tillräckligt tidigt på morgonen för att inte hinna någonting innan, slutar så sent att jag inte är hemma från jobb och stall förrän sent. Det jag minst av allt vill göra då är att läsa kurslitteratur. Jobbet har ingenting med kurserna att göra.
 
@Kiwifrukt Jag tycker inte att du ska plugga "bara för att". Så hade jag varit du hade jag bara läst kurser jag verkligen vill läsa och som jag tror kan göra skillnad när jag söker jobb i framtiden.
 
@Kiwifrukt Jag tycker inte att du ska plugga "bara för att". Så hade jag varit du hade jag bara läst kurser jag verkligen vill läsa och som jag tror kan göra skillnad när jag söker jobb i framtiden.

Tack! Jag hade ju hoppats att de här kurserna är något som kan ge plus när jag söker jobb, men det har ju å andra sidan inte funkar hittills. Det jobb jag fått har ju inget med utbildningen att göra alls.
 
Tack för ditt svar. Jag tar inget lån, har bara tagit lån för sista året på kandidatprogrammet, resterande tid har jag enbart haft bidraget. Jag har för mig att jag har läst en gräns på 60' någonstans? Det kommer jag antagligen inte komma upp i innan årsskiftet i och med att jag inte får min första lön förrän i november, men gäller det för hela läsåret?

Sök på "csn hur mycket får jag tjäna" så kommer du in på rätt sida på csn med tabellen :)
 
Jag jobbar 58% och pluggar 100% och har fyra hästar. Det går, men hästarna hinner jag inte med så mycket just nu, men det är mest för att vi skaffat valp :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 948
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 220
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb Jag har hittat en högskolekurs som verkar intressant. Den är på 7,5 Hp och går på 50% (distans). Det handlar enbart om ”skoj-studier”...
2
Svar
37
· Visningar
2 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp