Ännu en resetråd - Madeira?

Vad är du ute efter med resan? Mer än "inte storstad", då.

Bra fråga. Eftersom jag har fått resan nu, vill jag gärna göra den ganska snart. Känns ju roligt om födelsedagspresenten och födelsedagen hänger ihop hyfsat i tid.

Sen vore lite varmare väder inte dumt, uteserveringar är min stora passion i livet, gärna långa promenader (natur kan nog funka om den är lite anslående utan att vara farlig), äta god mat som skiljer sig från vad jag äter hemma och gärna dito vin. Tid att umgås med mitt resesällskap (men det får jag ju vart vi än åker).

Oftast reser jag till storstäder, men jag leker med tanken att testa något annat. Jag kommer inte att rida, eftersom mitt sällskap inte rider.

Sommaren var lite sådär vädermässigt, tyckte jag, så vädret är inte ointressant, även om jag inte har någon önskan om att sola och bada (partner kan tänkas ta ett snabbt dopp om det går, men det är inte en så viktig aspekt).
 
Åh, jag verkar vara den enda som inte förstår tjusningen med Lissabon. Porto däremot, det är en himla fin och trevlig stad tycker jag :).
Porto kommer regelbundet upp i våra resediskussioner! Vad gör man där, enligt din mening? (Rida lusitanos går bort den här gången.)
 
Porto kommer regelbundet upp i våra resediskussioner! Vad gör man där, enligt din mening? (Rida lusitanos går bort den här gången.)
Åh, jag vet faktiskt inte. Vi strosade mest, åt god mat och satt på uteserveringar. Vi är dåliga resenärer så du har säkert massa mer tips än jag! Har bara varit där en gång men åker gärna tillbaka :).
 
Ja, jag har förstått att Madeiraresenärerna är uråldriga. Och det är risken för leda som jag funderar lite på. Nu festar jag inte så mycket, men jag blir ibland uttråkad på landet/i naturen. Samtidigt verkar ju ön vacker.

Mina svärföräldrar bor i Frankrike, uppe i de pittoreska byarna norr om Nice, och där är det faktiskt så tråkigt att klockorna stannar. :p Väldigt pensionärsmässigt, väldigt. Jag har svårt att tro att jag skulle bli till den grad personlighetsförändrad bara av att gå i pension, när den dagen kommer.
Utav det du skriver låter det enligt min mening som att du riskerar att ha rätt tråkigt på Madeira. Jag skulle nog hellre titta på fastlandet om jag vore du, det bör finnas betydligt mer att göra där, nu har jag bara åkt på ridsemester till fastlandet Portugal, men det känns helt klart som att det finns mer att se och göra där. Jag skulle prioritera Lissabon framför Porto som nämns i tråden, vi åkte igenom där lite kort vid min ridresa och jag skulle nog vilja ha lite mer om jag ändå åkte till stad.
 
(trådkap typ)
Nyfiken på er som varit i Lissabon, vad är det ni inte gillar där? Jag har ju i tanke att jag ska åka dit (när pengar och tid finns...) och tror att jag kommer gilla det mer än Porto (som vi bara stannade i kort) då Porto var stad men inte nog mkt stad enligt mig (även om det var trevligt).
 
Bra fråga. Eftersom jag har fått resan nu, vill jag gärna göra den ganska snart. Känns ju roligt om födelsedagspresenten och födelsedagen hänger ihop hyfsat i tid.

Sen vore lite varmare väder inte dumt, uteserveringar är min stora passion i livet, gärna långa promenader (natur kan nog funka om den är lite anslående utan att vara farlig), äta god mat som skiljer sig från vad jag äter hemma och gärna dito vin. Tid att umgås med mitt resesällskap (men det får jag ju vart vi än åker).

Oftast reser jag till storstäder, men jag leker med tanken att testa något annat. Jag kommer inte att rida, eftersom mitt sällskap inte rider.

Sommaren var lite sådär vädermässigt, tyckte jag, så vädret är inte ointressant, även om jag inte har någon önskan om att sola och bada (partner kan tänkas ta ett snabbt dopp om det går, men det är inte en så viktig aspekt).

Santiago de Compostela? Känns lite som världens ände, mysiga kvarter med smågator och massor av serveringar, definitivt promenadvägar.
 
(trådkap typ)
Nyfiken på er som varit i Lissabon, vad är det ni inte gillar där? Jag har ju i tanke att jag ska åka dit (när pengar och tid finns...) och tror att jag kommer gilla det mer än Porto (som vi bara stannade i kort) då Porto var stad men inte nog mkt stad enligt mig (även om det var trevligt).

Jag har varit i Lissabon, och tyckte jättemycket om staden. Perfekt som turiststad - god mat, vackra hus, havet, jättefina muséer, bra fik, omväxlande stil och arkitektur mellan olika stadsdelar. Jag vet inte riktigt vad det fanns att inte tycka om - jo, biltrafiken. Hemsk stad att köra bil och parkera i.
 
Jag blev inte heller så förtjust i Lissabon.
Halleluja! Man "ska" ju gilla Lissabon så jag känner mig alltid som ett ufo när det diskuteras :D.

Nyfiken på er som varit i Lissabon, vad är det ni inte gillar där?
För min del var det inget konkret, bara en känsla av att verkligen inte var min stad. Jag brukar inte vara orolig av mig och gillar massa städer som är rätt "ruffiga" men i Lissabon kände jag mig bara obekväm, olustig liksom. Min sambo som var med kände exakt samma sak så det kan helt enkelt vara så att vi inte var på rätt humör, var på fel ställen etc etc. Jag hade absolut åkt om jag vore du, "alla" gillar Lissabon :).
 
  • Gilla
Reactions: Sar
rfekt som turiststad - god mat, vackra hus, havet, jättefina muséer, bra fik, omväxlande stil och arkitektur mellan olika stadsdelar. Jag vet inte riktigt vad det fanns att inte tycka om - jo, biltrafiken.
Fast riktigt så funkar man väl inte som människa? Alltså jag har åkt till platser som på papperet borde vara perfekt för mig och ändå har jag inte tyckt att det varit nåt särskilt. När jag reser är går jag typ på känsla, trivs jag, tycker jag om det, känns det rätt. Finns massa städer med fina hus och bra fik men som jag ändå inte fastnar för.

Biltrafiken tyckte jag faktiskt inte var värre än någon annanstans här nere däremot.
 
Jag var på Madeira för 1,5 år sen, vi hyrde en bil och åkte runt hela ön och wow vilken natur! Älskade ön! Billig och mycket god mat om man inte väljer turistställena som är lite dyrare. Vi bodde på ett hotell som hette Lido tror jag, strax utanför Funchal. Eftersom vi hyrde egen bil märkte vi inte av andra turister och kunde åka precis dit vi ville. Vi gick i några parker och jag är inte nån blommänniska men oj va vackert och rofyllt det var! Jag skulle lätt kunna tänka mig att åka dit igen!
 
@Petruska Blev det nåt Madeira för dig? Vi pratar om att åka dit i april och har hittat ett otroligt vackert hotell där hyrbil ingår i vistelsen. Tycker flygtid talar för resmålet men är på det stora hela inte helt övertygad än.

Vi gillar att äta och vandra. Behöver en veckas lugn och ro utan mobiltelefoner och datorer.
 
@Petruska Blev det nåt Madeira för dig? Vi pratar om att åka dit i april och har hittat ett otroligt vackert hotell där hyrbil ingår i vistelsen. Tycker flygtid talar för resmålet men är på det stora hela inte helt övertygad än.

Vi gillar att äta och vandra. Behöver en veckas lugn och ro utan mobiltelefoner och datorer.

Nej, inte ännu i alla fall.

Mitt ressällskap, som känner mig rätt väl, kom fram till att jag skulle ha tråkigt på Madeira och bli rastlös och outhärdlig. :p

Annars tror jag att äta och vandra är idealiska sysselsättningar där. Jag är inte säker på att mitt ressällskap har rätt heller. Till min allmänna krånglighet hör dock att jag tycker så pass illa om att åka bil att jag inte vill hyra hyrbil och dessutom är det bara jag som har körkort, inte ressällskapet. Jag är rätt säker på att sällskapet ifråga räknade in den här aspekten vid sin bedömning.
 
Ah, attans, hade hoppats på en utvärdering från dig! @Petruska

Vi vill mest bara få ta det lugnt och eftersom sambon inte har nåt emot att köra så är hyrbilsbiten inget bekymmer för oss.

Äsch, känns som vi aldrig kommer kunna bestämma oss :p.
 
Ah, attans, hade hoppats på en utvärdering från dig! @Petruska

Vi vill mest bara få ta det lugnt och eftersom sambon inte har nåt emot att köra så är hyrbilsbiten inget bekymmer för oss.

Äsch, känns som vi aldrig kommer kunna bestämma oss :p.

Har ni varit på Azorerna? Jag avgudar Azorerna! vi va där utanför turistsäsongen och där va så lugnt även om det fanns massa att göra. Vi hade hyrbil halva veckan, resten traskade vi omkring och åt god mat
 
Har ni varit på Azorerna? Jag avgudar Azorerna! vi va där utanför turistsäsongen och där va så lugnt även om det fanns massa att göra. Vi hade hyrbil halva veckan, resten traskade vi omkring och åt god mat
Nä, faktum är att tillsammans har vi knappt varit nånstans. Det här blir vår första semester tillsammans! :eek: Därav är vi livrädda att välja fel resmål vilket gör att vi förmodligen inte kommer komma i väg :p.

Ska googla Azorerna :). Vi är inte superrika så vi måste hitta nåt som är hyfsat prisvärt.
 
Nä, faktum är att tillsammans har vi knappt varit nånstans. Det här blir vår första semester tillsammans! :eek: Därav är vi livrädda att välja fel resmål vilket gör att vi förmodligen inte kommer komma i väg :p.

Ska googla Azorerna :). Vi är inte superrika så vi måste hitta nåt som är hyfsat prisvärt.

Vi tog en restresa. Typ 1500 per person en vecka. Det är faktiskt en av mina absoluta favoriter! Maten va god men inte billigare än i Sverige direkt. Naturen är fantastiskt trots att ön är liten och missa inte att titta lite på det övergivna hotellet! Skrämde skiten ur mig att köra förbi det :p då jag inte kände till det och när vi va där va det superdimmigt= det dök upp en enorm betongbyggnad ur dimmorna i barrskogen :nailbiting:
 
@Hazel

Jag ska se vad jag kan googla fram :). Jättetack för tipset!
Problemet för oss är att jag faktiskt har blivit lite småpetig med hotell på gamla dar. Alltså åker jag runt själv och backpackar så bryr jag mig inte men ska vi åka på semester nånstans tillsammans vill jag bo hyfsat bekvämt och fint - inte AI och inte på nåt jättehotell.

Jag vill inte vara typen som tycker hotellet är viktigt :arghh:.
 
@Hazel

Jag ska se vad jag kan googla fram :). Jättetack för tipset!
Problemet för oss är att jag faktiskt har blivit lite småpetig med hotell på gamla dar. Alltså åker jag runt själv och backpackar så bryr jag mig inte men ska vi åka på semester nånstans tillsammans vill jag bo hyfsat bekvämt och fint - inte AI och inte på nåt jättehotell.

Jag vill inte vara typen som tycker hotellet är viktigt :arghh:.

Vi hamnade på ett bra hotell. Tyckte vi, men jag förstår dig. Grannarna till oss gnällde på att det inte fanns nån kyl på rummet. Dom hade inte ens betalt 1500 per person, Det tyckte jag va lite gnälligt :p vi åt inte frukost på hotellet för den va inge vidare men det fanns mysiga ställen att äta överallt. Azorerna största export är ananas, och det märks! vi hittade ananas choklad, ananasläsk och överallt såldes det underbar jättegod ananas :love:
 

Liknande trådar

Äldre Jag funderar på att tillbringa en månad under hösten i södra Europa. Men hur gör man när man arrangerar en sådan resa? Jag tänker mig...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 730
Senast: Petruska
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 567
Senast: AlmostEasy
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 331
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp