Ännu en sadel som inte passar *gnäll*

Evergreen

Trådstartare
:(

I vintras var jag uppe med pållan på min ridklubb, det skulle komma en sadelutprovare dit, och eftersom jag inte var helt 100 på att mina två sadlar låg bra så åkte vi dit.

Han dömde ut båda sadlarna, och sa att en Wintec 500 Closecontact skulle passa... (letade hoppsadel då)
Men när jag sen skulle köpa ny sadel ville jag ha en dressyr, men ingen Wintec 500, eftersom jag hört en del negativt om det. Köpte en PRO istället. (idag)
Trodde att jag äntligen hade hittat en sadel som passade, och att jag skulle slippa tänka på det mera.
Den var jätteskön att sitta i, men när jag kollade på schabraket så var det märken fram vid manken, och längst bak vid bossorna, alltså så klämmer den ju där? Och ligger inte ett dugg bättre än den sadel jag hade innan (Hubertus Flexline). Hade ändå det vidaste kopparjärnet = vitt
Suck.
Blir till att rida barbacka igen då... (har redan gjort det i tre månader nästan) tills vi får tag på en sadelutprovare, och en sadel som passar...
Och gud vet hur länge DET kommer ta.

ÅHH. Vad jag hatar det här med sadlar och människor som inte kan sina saker. :crazy:


Såå... Nu har jag skrivit av mej lite. Känns lite bättre iaf.
 
Säg till mig när det kommer en till sadelutprovare.
Ska be om hans/hennes nummer, så denne kan ta en titt på Mattan.

Vad menar du med att det var märken på schabraket? :confused:
 
Om det kommer någon... Men är det samma som förra gången åker jag inte dit. Han verkade ju inte kunna sina saker :crazy:

Om man har ett vitt schabrak så färgas det ju där sadeln ligger för hårt imot. Blir typ lite brunt eller grått, antingen ska det ju inte vara färgat alls, eller "jämnfärgat" är det bara färgat på vissa ställen trycker den mer där, o det kan ju aldrig vara bra.
 
Men hade sadelprovaren sagt att det gick lika bra med PRO som med 500 då??

Att det inte är skitigt i mitten av sadeln, men fram och bak, kan också bero på att den legat an hårt i mitten (för böjd sadel i jämförelse med ryggen).
 
Nej, men dom är väl uppbyggda på ungefär samma sätt?
Om man jämför 500 dressyren och PRO så är det bara "ryttarmässigt" som det är någon skillnad, lite lyxigare detaljer och mockasäte.
 
Mouahaha.
Jag har faktiskt bara ETT blått ;) (eller Ok, 2, fast det är mörkblått) rosa har jag inga alls. (men SNART! :devil: )
 
Är det verkligen bara "ryttarmässig" skillnad mellan dem? Jag har haft en 500, men har inte studerat PRO´n så noga.
 
Ja, det tror jag. Är inte 100% säker, men har för mej att PRO:n bara är en lyxigare variant av 500.
O så är sadelgjordsfästet en aning längre bak.
 

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 756
Senast: Lavinia
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 883
Senast: ameo
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 914
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp