Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

nej då funkar ju inte det. :p

finns ingen möjlighet att du kan "byta in" din sadel hos E. och få låna en annan så länge? om det finns nån som passar vill säga. skadar ju inte att fråga.

om du kollar på amerigo så leta efter en med pinerolo läder, dom är inte så hala/stela som vanliga modellen.
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Jag tycker att min häst är ganska lik din i ryggen, bred och rund, lite överbyggd och liten plats att lägga en sadel på. Jag har en Röösli Pilatus som både hästen och jag trivs himla bra med, ska rota fram några bilder så att du kan jämföra själv :)
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

när jag frågade en åf hur vida man kunde få röösli sadlarna så fick jag till svar att dom inte ens gick att få så vida som prestige 37 (vilket var allt för smalt för min häst). detta trots att dom måttbeställs.
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

En till röst för Amerigo!

Hur breda finns det? Jag tror att sadeln hon har nu är typ 110 grader.
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Jo man kan alltid fråga, men ja. Då ska hon komma upp ända hit och prova ut, osv. Behöver säkert bli fler än två gånger den behöver tittas över under igångsättningen.
Hon kommer ju till globen, så jag får slänga iväg ett mail kanske!
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Jag tror inte att jag vill sitta i en Röösli :o Men tack för tipset!
De som jag har suttit i har varit allt annat än skonsamma för min rygg.
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Stella17.jpg


En till uppställd bild, där man ser hur hon ser ut när hon står normalt, med alla fötter ungefär på samma plan.
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

jag vet inte hur vida man kan få dom, men min ligger ju på en maffig bred frieser så det är nog inget problem :laugh: (den är utprovad på honom)
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

+4 är det vidaste jag sett på en amerigo (dock inte en vega, vet inte om dom har samma stl). tror det borde räcka.
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Jag har sett åtminstone +4.5- Men jag tycker nog att även amerigos bomvidder kan verka variera med modell bla, hur vid den blir på hästen. Man måste prova. Vega har andra stl.

Ironwill: du kan ringa dem och fråga ang vidaste, och vad som skulle passa.
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Vad motsvarar +4.5?

Men jag ska slå en signal :)

Inga andra sadlar som kan tänkas fungerar förrutom Amergio?
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Albion då? Min häst ser typ ut som din o den funkade super tills för nån mån sen (Bredare nu =()
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Jag vet inte det är så svårt med motsvarar, tycker jag ju flera jag har provat:( Har tagit massor av bilder på sadlar sparar sällan länge i telefonen (får inte plats) och har ingen bild på den som var +4.5 men den här är tex +3.5
Varje halvstorlek är ca 6 mm e u.

DSC00298.jpg


Det finns säkert massor av andra som passar, jag kommer inte på någon direkt men det är just utifrån överbyggdheten som jag tänker. Det finns nog andra som passar din som tex den där Farmland jag såg, men de är ovanliga i rätt modell, alla Farmland skulle inte passa. Det är ju just längden samt sätet som måste stämma.

Men prova på, jag har ju insett att jag fixerar mej för mycket vid mått och vad som "borde" passa:angel::cool: Jag ska egentligen hålla mej ifrån sadeltrådar, jag kan för lite själv:o
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Jag provat ett par Albion hopp men de var rätt långa. I o f s var sätet 17.5 och 18 på dem, men i längsta laget. Jag har 17.5 i dressyrsadlar. Men det kanske finns kortare modeller, Jeremy Rugde som också passar raka har en kortare bommodell tex, och dom sadlarna var trevliga tycker jag. Men hittade ingen med den kortare bommen begagnad tyvärr, i rätt vidd.
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Farmland kan man väl få måttade efter häst och ryttare? och priset är inte så farligt för det,,,jag kollade lite på Farmland när jag letade till min.
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Albion till överbyggd häst? jag provade det till min men det gick ju inte alls, den satt framme på halsen sedan....och sedan är ju albion väldigt raka också.
Har svårt att tro att den skulle sitta bra på TS häst....
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Ursäkta att man la fram ett förslag, men du vet ju klart bäst.... Brukar va så i dom flesta trådar ja sett dig skriva i
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Jag tror att Albion är för rak, men tack så hemst mycket för tipset :bow:
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Haha, du kan mer än jag. Jag "vet" hur det ska se ut när sadeln ligger bra, men jag kan inget om olika märken osv.
Men den ser ju lovande bred ut i alla fall!

Tittade på farmland sadlarna på nätet, fanns en som såg kort ut, men oj så ful och oj så små stöd. Jag behöver lite
stöd i alla fall, jag är ju van vid childericen, kanske trillar av annars :angel:
 
Sv: Ännu en sadeltråd, dressyrsadel.

Jag letar ju inte efter en sadel som måttas efter häst och ryttare, det är det som är problemet med childeric.
Jag vill ha en sadel man kan köpa, och få "i handen" max en vecka efter att den provats ut :p

Måttas ska det göras när hon är fit for fight!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
851
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 692
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp