Ännu en till som ska bygga stall...............

moon

Trådstartare
Hej

Många är vi som ska bygga stall här på forumet:banana:

Vi har köpt en gård i Herrljunga som vi ska få till sommaren. Har några frågor till er "erfarna" :angel: Blev lite orolig då dom sa att all mark är utarrenderad, då vi har häst som behöver hage omgående, då vi flyttat dit :confused: Fick då information om att bonden som arrenderar marken kan lägga in vall under , då han sår kornet/havren.........har inte fått exakt info om vad det är, mer än att det är säd av något slag. Hur snart efter kan hästarna släppas på den åkermarken ?

Den är pedantskött, ser ut som en fotbollplan *L*

Sedan finns en befintlig hage på andra sidan gatan, där det varit en gammal beteshage. Dock är det massor av ogräs & sly, som behöver rensas upp. Bränner man ner det ? När i såfall ? Vi ska erlägga handpenning nästa vecka. Kanske en god ide att fråga om vi får tillgång till den hagen, så vi kan bränna av.....................:confused:

Det är en stor lada som används som ko stall, så mycket blir det att bila ner +avsaknad av gödselplatta.

Tråden om Leca block låter intresant & kan vara ett alternativ. Har några frågor om det med.
Har ni armering emelllan & dubbla rader, eller bara enkelrad ?
Ska man isolera mot yttervägg som är av lecablock ? Ladan är byggd på 40-talet.
Hur har ni löst det med galler upptill ? Har ni beställt från smed, eller låtit bli ??
Hur har ni löst det med dörr till boxarna ? Vad matchar en murad box ?

Ja så kommer vi till staket delen. Hade tänkt börja med rundade stolpar som är "tryckta", lite grövre typ 7-9 cm, 180cm höga. Vad är billigt ? Har sett stolpar för 12:-/styck, är det ett bra pris ?
Vi har ca 3 hektar runt gården att stängsla, vilket styrka på aggregatet behövs då ? Något bra / prisvärt märke ?

Tar tacksamt emot all information som kan komma till nytta :rofl: Eva
 
Sv: Ännu en till som ska bygga stall...............

Är på språng nu så det blir bara svar på första frågan.

Om bonden sår in vallfrö i spannmålsgrödan i år kan du inte använda den som bete förräns nästa år och även då ska den användas försiktig eftersom den fortfarande är känslig för intensivt trampande.
(tror jag har gjort flera inlägg om liknande i andra trådar, leta lite så hittar du nog, återkom annars)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
939
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 284
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 767
Senast: Pudlan
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 358
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp