Bukefalos 28 år!

ännu en tömmkörnings tråd

V

vickis-pajala

ja som sagt jag och kusen har idag varit ute och tömmkört i ridhuset
och jag följde era råd och tips om hur jag ska gå tillväga :bow: :bow:
om rakt spår och lite böjda spår mm
och det funkade faktiskt jätte bra
och sedan såå kommer det en och håller kurs åt oss i december :bump: :bump:

men nåå vi kör lite frågor då

vad gör ni för övningar när ni tömmkör:confused: :confused:

sedan så om jag nu inte missförstått till den mildaste grad går det även att gör öppnor och slutor och skänkelvikningar mm
men hur gör man :confused: :confused:

sedan tänkte jag höra lite om galoppen
min kuse har ju en galopp till fart på 190 km/timme :crazy:
jag skulle vilja ha lite tips på vad jag kan göra såå hon lugnar ner sig :confused:
 
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

ja som sagt jag och kusen har idag varit ute och tömmkört i ridhuset
och jag följde era råd och tips om hur jag ska gå tillväga :bow: :bow:
om rakt spår och lite böjda spår mm
och det funkade faktiskt jätte bra
och sedan såå kommer det en och håller kurs åt oss i december :bump: :bump:

men nåå vi kör lite frågor då

vad gör ni för övningar när ni tömmkör:confused: :confused:

sedan så om jag nu inte missförstått till den mildaste grad går det även att gör öppnor och slutor och skänkelvikningar mm
men hur gör man :confused: :confused:

sedan tänkte jag höra lite om galoppen
min kuse har ju en galopp till fart på 190 km/timme :crazy:
jag skulle vilja ha lite tips på vad jag kan göra såå hon lugnar ner sig :confused:


Hej!
Kul att dina första tömkörnings pass gått bra på grundstadiet!

Övningar jag gör beror helt på hur van hästen är och vilken nivå den är på utbildnings och styrkemässigt.
I början tömkör jag som du nu gjort mycket på omväxlande spår, mjuka svängar, bägge varv, byter varv ofta (kör med liksidig tömfästning så att man kan byta varv närhelst).

allteftersom du och hästen börjar veta vad det handlar om och hästen byggs upp kan du öka intensiteten. man kan köra på volt med oliksidig tömspänning - men då måste du byta tömspänning när du byter varv.

cavaletti genom hörn brukar jag också köra, du lägger bommarna i en solfjäder så du kan variera steglängden och längningen hos hästen beroende var du placerar den i serien.

sidvärtes: det är precis som när du rider - fast du agerar sidförande skänkel från backen. du skall vara placerad på den sidförande sidan av hästen och flyttar den för dig själv (skänkeln) och ytter töm. I början får du nöja dig med mycket mycket lite, bara tänket från hästen. eftergiften är belöningen som i all annan hantering, dvs när hästen tänker flytta så kommer eftergiften.

galopp: ge dig inte på det förrän hästen är 100% lugn och bärig och lydig i skritt och trav. då kan man börja lite smått. bestäm dig för ett kommando och hur du signalerar i övrig galopp till hästen. tex GALOPP med rösten, en klatch med pisken, och något galopp språng från dig på backen. I början kan de springa in i galoppen, det kan du ha ett visst överseende med, (förutsatt att den inte springer så att den inte kan fatta, då får du minska och ta tillbaks den och upprepa kommandot) och när den fattar så berömmer du och saktar av snabbt, (eftergift) och upprepar sen igen. Det viktiga här är att den associerar kommandot med själva fattningen. Att galoppa varv på varv ger inte så mycket, det är fattningarna som stärker och som även gör att hästen ofta tycker det är roligt. som i övrigt dressyr arbete skall galoppen vara lugn, balanserad och bärig - springer den så avbryt, då är den endera inte stark nog, eller du är inte tillräckligt balanserad som tömförare. när du har koll och hästen fattar på kommando kan du sen göra det svårare, tex fatta från skritt, fatta från halt osv. det är precis som uppsuttet dressyrarbete, inte mycket annorlunda när du väl fått koll på dig själv och hur du placerar hästen mellan din töm och dig själv (skänkel).

BRA beslut att gå en kurs dessutom. det kommer att klargöra saker en stor del och föra er vidare på vägen! Kul!
 
Senast ändrad:
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

okej tjejen jag fattade NÄSTAN allt men några frågor åtrestår :crazy: :crazy:

blandannat :

du pratar om tömmfästning :confused:
även oliksidig tömmspänning :confused:

även när jag rider såå går ju galoppen i 190 knutar :crazy: har fått en viss bärighet men hon kan inte gå ner i tempo och hålla galoppen :crazy:
så hon fattar galoppkommandot som vi har tränat på
när vi longerat.
när jag nu tömmkör så blir det såå ryckigt på något sätt:crazy:
känner att jag rycker och sliter henne i munnen:crazy:

skritten och traven funkar bra :banana: :banana:

ja fram med tipsen
 
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

Skippa galoppen tills hon byggt upp sig med och orkar galoppera. För det låter som att hon inte orkar, helt enkelt.

Tömmfästning är hur/var man sätter fast tömmarna.
Oliksidig tömfästning är när man har tömmarna olika, t ex som HÄR.
Liksidig tömfästning betyder att tömmarna är lika på båda sidor, t ex som när man kör hästen.

Dina armar och tömmar ska vara som gummiband; mjuka och följa med i rörelserna, precis som när du rider. Och om hästen kommer mot dig, ska du backa så att tömmarna hålls sträckta. Du ska ha en jämn och fin, mjuk kontakt med hästen, hela tiden.
 
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

tackar malumbob :bow: :bow:
för trevliga bilder.

jag har på min häst som på den sista bilden du visade alltså
liksidig tömmfästning:crazy: :crazy:.

men den andra bilden du visade NÄR använder oliksidigt tömmfästning:confused: alltså är det vid jobb som skänkelvikningar och öppnor och slutor, vilken inverkan ger det hästan :confused:



nu har jag väll ingen riktigt tömmkörningsjord utan en longergjord
i väntan på att hö** ska leverea min :mad: :) :)

jo detta med galoppen så VET jag ju att hon inte riktigt
orkar så det jobbar vi på även när vi rider,
men det är väll galoppen jag undrara mest över
HUR jag får henne att INTE springa i 190 knutar
alltså hon är inte omöjlig att få stopp på utan vi kan ju gå från galopp till skritt när vi rider och från halt till galopp
 
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

Du får henne att inte rusa runt genom att stärka henne. Jobba i skritt o trav, så orkar hon sen. Hon rusar antagligen för att hon inte orkar.
Jag jobbar sällan i galopp, men checkar av hästen liten och får fram lite framåtdrivning, om det behövs, genom att galoppera en kort stund.

När man använder de olika tömmsättningarna tycker jag du ska fråga den instruktör om som kommer i december. Tills dess kan du använda raka tömmar, d v s som när man kör. Instruktören kan också bäst visa principerna med hur man får igenom skänkelvikning m m. Lättare att visa än skriva ner.

Ett tips du förresten kan få redan nu är att tömköra volter som kantiga. T ex som en STOP-skylt. Vid varje hörn svänger du, sen rakt fram till nästa hörn. Sätt ut koner om det behövs. På så sätt får du en rund och fin volt och hästen inramad.

Du kan göra samma saker när du tömkör som när du rider. Skillnaden är att du inte sitter uppe på hästen och stör balansen/balanserar upp allt åt hästen.
 
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

Du får henne att inte rusa runt genom att stärka henne. Jobba i skritt o trav, så orkar hon sen. Hon rusar antagligen för att hon inte orkar.
Jag jobbar sällan i galopp, men checkar av hästen liten och får fram lite framåtdrivning, om det behövs, genom att galoppera en kort stund.

När man använder de olika tömmsättningarna tycker jag du ska fråga den instruktör om som kommer i december. Tills dess kan du använda raka tömmar, d v s som när man kör. Instruktören kan också bäst visa principerna med hur man får igenom skänkelvikning m m. Lättare att visa än skriva ner.

Ett tips du förresten kan få redan nu är att tömköra volter som kantiga. T ex som en STOP-skylt. Vid varje hörn svänger du, sen rakt fram till nästa hörn. Sätt ut koner om det behövs. På så sätt får du en rund och fin volt och hästen inramad.

Du kan göra samma saker när du tömkör som när du rider. Skillnaden är att du inte sitter uppe på hästen och stör balansen/balanserar upp allt åt hästen.

tackar för tipsen
galoppen är ju inget vi direkt nöter på varken i ridningen eller på tömm eller longerning.
utan mycket jobb i skritt och trav.
och när vi nu väl galopperar blir det mycket galoppfattningar INTE alltså varav på varv eller jobb i backe eller ute i mjuksnön :)
nå nog diskuterat om detta
stop-skylts varianten lät som något jag måste pröva vid nästa tillfälle
 
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

Ja, testa det. Jag tänker så både när jag rider och tömkör. Jag rider alltså rakt på volten, men har mina vändpunkter, som gör att jag rider på en rund volt... :D

Sen kan man ju ändra formen till att bara ha 4 hörn. Som ett ruter ess, eller en diamant. Då tränar på att verkligen få igenom böjning och rakställning. Väldigt givande.
 
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

okej tjejen jag fattade NÄSTAN allt men några frågor åtrestår :crazy: :crazy:

blandannat :

du pratar om tömmfästning :confused:
även oliksidig tömmspänning :confused:

även när jag rider såå går ju galoppen i 190 knutar :crazy: har fått en viss bärighet men hon kan inte gå ner i tempo och hålla galoppen :crazy:
så hon fattar galoppkommandot som vi har tränat på
när vi longerat.
när jag nu tömmkör så blir det såå ryckigt på något sätt:crazy:
känner att jag rycker och sliter henne i munnen:crazy:

skritten och traven funkar bra :banana: :banana:

ja fram med tipsen

Malumbub har förekommit mig och gett dig utmärkta svar, så jag kan lata mig såhär på kvällskvisten eftersom du redan fått hjälp runt dina frågor! Ang "ryckigheten" du upplever så låter det som din egen placering och hantering av tömen, du kanske inte har full koll koordinationsmässigt och får upp hästen ordentligt på ytter tömen med bibehållen bjudning än. det brukar komma med lite träning och känsla.
 
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

Åh, du skriver så bra! :bow:


För övrigt är det riktigt skönt att veta att det finns minst en till på Buke som tänker och verkar träna som en själv! :bow: :)
 
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

nå brudar nu får ni kalla mig knasig :crazy:
men jag hadde då inte en blekaste aning om att man kan fästa tömmarna på olika vis. alltid lär man sig något nytt :idea: :idea:.

men då kommer ju frågan VARFÖR fäster ni tömmarna i
detta in kallar oliksidig tömmfästning??
när fäster ni tömmarna så är det ALLTID då ni tömmkör eller beror det på VAD ni ska göra för övningar.

jag är bara nyfiken,kör med liksidig tömmfästning tills jag genomgått kursen:) :)

min lillkille shettisen tömmkör jag i longeringskapson:crazy: för att ljust inte få denna ryckighet som jag får med den stora hästen.
men shettisen är ju inkörd så det är ju en annan känsla att stå bakom honom:love: :love:
 
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

nå brudar nu får ni kalla mig knasig :crazy:
men jag hadde då inte en blekaste aning om att man kan fästa tömmarna på olika vis. alltid lär man sig något nytt :idea: :idea:.

men då kommer ju frågan VARFÖR fäster ni tömmarna i
detta in kallar oliksidig tömmfästning??
när fäster ni tömmarna så är det ALLTID då ni tömmkör eller beror det på VAD ni ska göra för övningar.

jag är bara nyfiken,kör med liksidig tömmfästning tills jag genomgått kursen:) :)

min lillkille shettisen tömmkör jag i longeringskapson:crazy: för att ljust inte få denna ryckighet som jag får med den stora hästen.
men shettisen är ju inkörd så det är ju en annan känsla att stå bakom honom:love: :love:


Liksidig tömkörning är bra om du ska variera mycket på böjda och raka spår, kunna byta riktning, göra bågar osv osv runt hela spåret.

Om du kör på volt med mycket voltarbete, ger en oliksidig tömkörning ett bättre stöd för yttertygeln, dvs du höjer yttertömen så att den går i högsta ringen över hästens rygg. har du liksidig tömkörning kan du fortfarande åstadkomma till viss del samma sak om du slänger tömen över ryggen - men tygeltaget verkar då fortfarande i de lägre ringarna och vinkeln blir ganska grov. om du då INTE slänger tömen "över" så kommer tömen att ta om rumpan på hästen, vilket en del använder sig av men andra ej förespråkar dels för att det kan rycka hästen i munnen, och dels kan bli en ganska stark och skarp hjälp rent allmänt.

du kan även spänna tömarna från ringen, genom bettet, och tillbaks genom ringen. eller från ringen, genom bettringen och till din hand. Folk föredrar olika saker. Jag förespråkar alltid liksidig tömspänning och ingen inspännings variant i början på en grön häst och tömkörare. Det går utmärkt att jobba de flesta hästar i balans och med eftergift utan inspänningsvarianten, de brukar komma till ro och i form väldigt bra i och med att de bara har sig själva att balansera upp under arbetet. (ingen ryttare).

Mvh/mackan
 
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

Jag fäster olika beroende på vad jag ska göra. Ute i skogen har jag generellt alltid liksidigt; som om jag körde med vagn. Då kan jag gå rakt bakom hästen eller snett bakom hästen beroende på vad som behövs och hur terrängen ser ut.

När jag gör nånting på ridbanan eller så brukar jag ha en innertöm och en yttertöm, för det mesta, beroende på vad jag ska göra. Jag använder aldrig gramansättning, utan har en ledande töm som går från min hand, genom huvudlaget (bettringen om hästen har bett) och så fäst i gjorden. Det är så jag lärt mig och så det funkar bäst för mig.
Din instruktör kan nog förklara bättre. :)


Ang longeringskapson - absolut helt rätt tänkt att du har bettlöst istället för bett om du kan om du känner dig ostabil i handen!
 
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

Jag har mina tömmar fästa oliksidigt, yttertömmen i bettringen och genom den nästöversta ringen på min tömkörningsgjord ( en Chetak i läder, vet ej om de sitter olika högt på olika gjordar), innertömmen har jag bara fäst i bettringen. Det där med innertömmen fäst bara i bettringen har jag lärt mig av Göran Casparsson, tidigare hade jag innertömmen genom en ring på gjorden, med detta ger mer flexibilitet och en mjukare hand som inte blir så bunden tycker jag, i alla fall när man har blivit van vid det. Jag tömkör alltid med lädertömmar, det ger en helt annan och jämnare kontakt än longerlinor e d som jag har sett en del använda.
Jag har även varit på tömkörningskurs med Göran Lindstrand en vecka på Flyinge för unghästar ( 4-5 år), tömmarna var då liksidigt fästa i bettet och genom den näst översta ringen på gjorden, dock hade vi en extraring med en nosgrimma på den inre sidan där innertömmen fästes. Vi fick då tömköra mycket på volter i skritt och trav, ställa hästarna mycket utåt respektive inåt och minska volterna ganska mycket tidvis, allt för att kontrollera att vi kunde reglera hästarna som vi ville. Vi körde rakt fram i trav under samma kontroll som på volten,och det är jobbigt att springa i deras stora ridhus på långsidorna:angel:, hade träningsvärk själv flera dagar i benen av det .

Min äldre häst kan jag galoppera rakt fram med då hon orkar galoppera såpass kort som jag kan springa på en hel långsida, med min 3-åring galopperar jag ännu bara på volt, dock många fattningar, inga långa galopper. Jag kan dock galoppera honom och springa med så att det blir en liten raksträcka emellanåt, dvs inte på rund volt utan mer fyrkantigt spår.

Skänkelvikning, öppna och sluta behöver man nog känna av själv, det är svårt att beskriva här som någon annan skrev, men det är samma hjälper som vid ridning förutom att du driver bakom på marken istället för på hästen. Röst/pisk/din kropp ersätter din skänkel och vikthjälp.
 
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

Ett tips, ha inte så bråttom, ;) jag har tömkört min i över 4 år och man kommer ingen vart med att skynda...Du har ju precis börjat...jag galopperar nästan aldrig...skritt och liiite trav...men om jag tömkör på volt kan jag lägga in även galopp...Så fort det blir tungt (ska inte bli ryckigt eller att hästen drar och det blir jobbigt för den som håller tömmen INGEN dragkamp...)ska man sänka tempot / gångart...du ska ha samma känsla i handen/tömmen som när du rider..Det viktiga i början är ju att hästen LYSSNAR , kan kommandon och det tar tid...
 
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

sen vart står du i förhållande till hästen?? när du tömkör på volt , resp på spåret...
 
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

Antar att det är mig du svarar och inte TS. Anledningen till att jag kan gå relativt snabbt fram med den treåring jag har är att han är otroligt lättlärd och har allmännt lätt för sig, jag har haft med en hel del unghästar att göra så jag anser att jag kan bedöma det samt att jag ibland tömkör under överinseende av en mycket kompetent tränare som tömkört väldigt många hästar i sina dagar, och han tycker att detta är det jag kan begära av min häst nu. Hästen arbetas ca 20 min varannan dag i varierande arbete, ridning, tömkörning och lite löshoppning ibland. Ännu så länge har han aldrig protesterat utan vill tvärtom mer, så jag väntar bara på den dagen när den stora protesten ska komma. Jag har ridit ett syskon till honom och de är av samma skrot och korn, vilket var en stor anledning till att jag lånade mamman och betäckte henne, det syskonet är 8 år i dag och tävlar nu framgångsrikt i hoppning upp till 1,40, och hon har ännu inte börjat protestera, och hon är lika lättlärd som sin bror. Släkten är känd för att ge heta hästar som gillar att arbeta, mamman blev elit på 7 avkommors poäng och fyra avkommor tävlar msv eller högre med framgång. Treåringen reds in och började tömköras i november förra året, vilade dec-februari, var sedan igång mars- början av maj då han visades på treårstest och vilade sedan fram till oktober då han sattes igång igen, börjar han växa eller om jag skulle märka att han blir trött av någon annan anledning ställer jag av honom. Galopperar gör jag ett varv eller max två efter varje fattning och jag har ej upplevt att det blir ryckigt i tömmarna då, som sagt så ska man ha en mycket lätt kontakt med munnen, jag behöver bara smacka till en gång i trav så fattar han galopp, ett litet ptro så travar han, lite mer ptro skritt och ännu lite ptro till så står han helt stilla på lösa tyglar till jag säger åt honom att gå igen, så lyhörd är han. Jag testar ofta att hästen är riktigt lösgjord genom att helt släppa efter på någon töm ibland eller ibland båda och att han då går kvar i samma balans och tempo. Jag påstår inte att alla treåringar är mogna för det jag gör med min treåring, man får själv känna av vad man kan kräva av sin häst.
Till din andra fråga, oavsett om jag tömkör på volt eller rakt fram så står/går jag lite snett bakom hästen.
 
Sv: ännu en tömmkörnings tråd

Antar att det är mig du svarar och inte TS. Anledningen till att jag kan gå relativt snabbt fram med den treåring jag har är att han är otroligt lättlärd och har allmännt lätt för sig, jag har haft med en hel del unghästar att göra så jag anser att jag kan bedöma det samt att jag ibland tömkör under överinseende av en mycket kompetent tränare som tömkört väldigt många hästar i sina dagar, och han tycker att detta är det jag kan begära av min häst nu. Hästen arbetas ca 20 min varannan dag i varierande arbete, ridning, tömkörning och lite löshoppning ibland. Ännu så länge har han aldrig protesterat utan vill tvärtom mer, så jag väntar bara på den dagen när den stora protesten ska komma. Jag har ridit ett syskon till honom och de är av samma skrot och korn, vilket var en stor anledning till att jag lånade mamman och betäckte henne, det syskonet är 8 år i dag och tävlar nu framgångsrikt i hoppning upp till 1,40, och hon har ännu inte börjat protestera, och hon är lika lättlärd som sin bror. Släkten är känd för att ge heta hästar som gillar att arbeta, mamman blev elit på 7 avkommors poäng och fyra avkommor tävlar msv eller högre med framgång. Treåringen reds in och började tömköras i november förra året, vilade dec-februari, var sedan igång mars- början av maj då han visades på treårstest och vilade sedan fram till oktober då han sattes igång igen, börjar han växa eller om jag skulle märka att han blir trött av någon annan anledning ställer jag av honom. Galopperar gör jag ett varv eller max två efter varje fattning och jag har ej upplevt att det blir ryckigt i tömmarna då, som sagt så ska man ha en mycket lätt kontakt med munnen, jag behöver bara smacka till en gång i trav så fattar han galopp, ett litet ptro så travar han, lite mer ptro skritt och ännu lite ptro till så står han helt stilla på lösa tyglar till jag säger åt honom att gå igen, så lyhörd är han. Jag testar ofta att hästen är riktigt lösgjord genom att helt släppa efter på någon töm ibland eller ibland båda och att han då går kvar i samma balans och tempo. Jag påstår inte att alla treåringar är mogna för det jag gör med min treåring, man får själv känna av vad man kan kräva av sin häst.
Till din andra fråga, oavsett om jag tömkör på volt eller rakt fram så står/går jag lite snett bakom hästen.

nej nej nej... :D till TS ...vad jag vet så har hon aldrig hållt en töm förens nu ...därför tycker jag hon skyndar på...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård För första gången på många år kan jag börja hänga i hästdelen på buke igen! :bump: Jag har börjat hjälpa min granne med hennes...
Svar
0
· Visningar
629
Hoppning Hej jag har lite funderingar angående när man ska gå upp i klasser!? Hur har erat upplägg sett ut o hur många starter resp klassert har...
Svar
5
· Visningar
1 677
Senast: Tingelingen
·
Ridning Jag vet att folk diskuterar hästens form osv mkt redan i detta forum, men jag har hittills inte hittat en tråd som riktigt rör detta...
2
Svar
37
· Visningar
3 204
Senast: -moa-
·
G
Träning Alla ni som allt som oftast rider endast i repgrimma, Hur gör ni när ni rider lite mer "i form" eller "samlat"? Jag har ridit min kuse...
2
Svar
22
· Visningar
2 482
Senast: Ella_99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp