Äntligen äter han, men..

aneeette

Trådstartare
Min lilla kille har äntligen börjat äta! :bump: Idag äter han RC Mini Adult tillsammans med en skvätt laxolja (det är oljan som gör att han äter..) 2 gånger om dagen. Jag kan inte minnas att han ätit 2 hela måltider om dagen en enda gång på de 7 månader vi haft honom, så givetvis är jag jätteglad att jag hittat ett sätt att få honom att äta (tack laxoljan!)

MEN.. Han bajsar enorma mängder! Det känns som att allt han äter kommer ut i andra änden! :grin: Han har börjat gå upp i vikt, sakta sakta sakta, men det känns som att det skulle "gå fortare" med ett foder där han inte skiter ut allt han stoppar i sig. Vad tror ni skulle fungera bättre?

Har provat färskfoder (det blev ointressant efter nån vecka) och standardt extra (också ointressant, men av det han stoppade i sig verkade bara lite komma ut igen).

Jag har varit på en djuraffär och rådfrågat lite där, och han jag pratade med tyckte att jag skulle prova valpfoder eftersom då får han i sig lite mer protein och fett (?) och förhoppningsvis går upp i vikt lite bättre. RC verkar ju bara gå rätt igenom honom, blir det likadant om man provar RC valpfoder? Eller vad ska jag prova för annat märke?

Jag blir helt snurrig i denna fodervärld! :angel:
 
Sv: Äntligen äter han, men..

Han har ätit ordentligt i ett par veckor nu. Han bajsar inte oftare än vanligt, bara mycket mer än vanligt, men 2-3 gånger om dagen.
 
Sv: Äntligen äter han, men..

Man ska ju inte byta hur mycket som helst, men samtidigt måste ju både päls, hull, bajs och hund vara bra.

Jag hade nog kört på ett foder med mer fett. Om du vill köra på samma märke så har ju RC 4800 (32/30) fodret, det är dock ett väldigt kraftigt foder.

Vet att Bebben kört det på några tunna hundar med gott resultat. :)
 
Sv: Äntligen äter han, men..

Näe, det är ju inte så bra att byta foder hit och dit, men jag är inte helt nöjd med det han äter nu eftersom allt verkar komma ut igen. Och det är ju just viktökningen jag är ute efter så då känns det rätt meningslöst när han skiter ut allt på en gång :)

Ska kolla upp det där RC 4800. Men att det är samma märke på fodret som han äter nu spelar ingen roll, huvudsaken är att han funkar bra på det :)
 
Sv: Äntligen äter han, men..

Äter hunden bra skulle jag stå ut med många högar per dag sålänge han inte är lös. Min äter färskfoder + magnussons meat & bisciut, MEN skiter mycket och löst av detta torrfodret. Min und blir urlätt lös av vad som helst men har prima fasta högar av standardt som han dock avskyr :( Men kämpar på och har beställt :(:(hjort & ris samt deras aptitretare-blodmjöl. Hoppas det slinker ner då! :(Det är ju inte bra för analsäckarna att vara lös jämt.
 
Sv: Äntligen äter han, men..

Ja, min var mycket bra i magen och bajsade nästan ingenting när han åt standardt så jag var jättenöjd med det, men han ledsnade som sagt.

Jag har fått tipset om att strö på lite frystorkad(?) vom på maten för att han ska äta, men jag misstänker att han kommer göra precis som han brukar göra när man blandar i nått gott - slicka bort det goda och spotta ut foderkulorna igen. Och jag vill ju få upp honom i vikt eftersom är något för tunn, och när han bara skiter ut allt igen känns det som att det borde finnas nått foder som stannar kvar i magen och bara litegrann kommer ut igen.

Men än så länge får jag nog fortsätta med RC mini adult ett tag till. Han är ju pigg och glad annars. Han har fruktansvärt med energi (folk har svårt att tro mig när jag beskriver honom och hans energi tills dom ser honom "in action")och är ute väldigt mycket på dagarna, så han skulle ju behöva något foder som han kan ta vara på bättre när han har så mycket spring i benen. :)
 
Sv: Äntligen äter han, men..

Delvid Kl

Ett tillägg: RC 4800 (plus en del andra högenergifoder) innehåller ju bl.a L-karnitin som har till uppgift att förbränna fett (eller kanske mer rätt uttryckt omvandlar fett till muskler). Detta gör att man ska vara försiktig med vilket högenergifoder man ger till sin hund, om det nu är så att man vill ge ett foder med mer energi för att den är tunn och har svårt att lägga på sig eftersom man gärna vill att dem ska lägga på sig lite fett och inte förbränna det :angel:.

Kan vara värt att tänka på :) Önskar jag fick höra detta innan jag gick över till RC 4800 till min taniga kille och fick byta foder igen...

Eftersom jag har/ har haft samma problem som du med kräsen och tanig hund så kan jag berätta att min vovve nu får Pro Plan Performance. Nu är han äntligen i perfekt hull och äter, och det har gått väldigt fort sen jag bytte foder. Ett plus är ju att det är lätt att få tag i (gav honom Specific förut och det var ett evigt letande efter vet kliniker som säljer fodret) och till en helt ok peng (även om priset inte spelar nån roll om hunden funkar på det).
 
Sv: Äntligen äter han, men..

Det finns EN grej som får min hund att äta och det är trist....han får ingen mat förrän efter kl 22. Då kan han sitta och skälla om jag fikar kvällsmat tills han inser jag ignorerar honom. Har försökt ge tidigare men då lämnar han standardten. ENDA sättet att få i honom kulorna är att blötlägga dem mjuka och blanda väl med färskfoder burgaren som blir färs tinad.

Detta innebar en hund som gärna stjäl mat om man ej ser upp men han äter iallafall skålen ren. Resten är upp till oss plocka undan. Förresten stjäl han ändå...
 
Sv: Äntligen äter han, men..

Tack för info! Då känns det som att det fodret går bort. Jag vill ju att han ska få mer fett på kroppen, inte förbränna det lilla han redan har ;)

Jag har funderat på Specific också, känner en som köper hem stora mängder åt gången som jag skulle få köpa av, så det skulle inte vara nått problem att få tag i det för min del.

Vad tyckte du var bra/mindre bra med det fodret? :)
 
Sv: Äntligen äter han, men..

Min äter också bättre väldigt sent på kvällarna, men nu äter han ju som sagt 2 gånger om dagen, morgon (när vi vaknar och har varit ut på första kissrundan) och på kvällarna vid 20-tiden. Att blötlägga maten är något som verkligen inte fungerar med min hund, då tittar han bara på mig och tycker att jag har förstört hans mat.. som han ändå inte tänkt äta! :cool:

Nu i helgen har vi en väldigt glupsk hund på besök, så nu käkar han lite bättre eftersom besöket mer än gärna äter hans mat också :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en blandras på 5 månader, vikt är lite oklart just nu men hon förväntas väga runt 20 kg som vuxen. Pigg, glad, fin i hull och...
Svar
5
· Visningar
622
Senast: em-pirre
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 314
Senast: mrkarisma
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 383
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 368
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp