Äntligen en fullständig analys!

mirage

Trådstartare
Någon som har lust att hjälpa till att räkna? Inte med Optignägg, det kan jag göra själv, utan beräkna på riktigt! :D Har försökt men det går inte så bra.

Min häst är ett halvblod på 550 kg som jag bedömer behöver ca 50 % träningstillägg och 5 % för ras vilket resulterar i ett behov på 86MJ, minst 517g protein; 38,7 g Ca; 25,8 g P; 12,9 g Mg.

Höet är ju sunkigt och ligger på 7,4 MJ, 23 g Protein; 3,1 g Ca; 1,8 g P; 1,0 g Mg och 11,2 g K. Jag behöver hjälp med detta nu och jag vill ha det så billigt och enkelt som möjligt.

Några saker som jag vill ha in är Betfor minst 100 g och Linfrö ( 12,7 MJ; 230 g Protein; 3,3 g Ca) 150 g. Använder hellre grovfoder,typ Lusern Hackat Strå, än tex. Krafft Protein om det är möjligt.

SNÄLLA hjälp mig!

Tack på förhand! :bow: :bow: :bow:
 
7 kg hö
2 kg lucernhack
1,4 kg havre
0,2 kg betfor
150 g linfrö
2 mått fosforbalans
1 mått biomag

Ger:86,7 mj, 541,3 smrp, 51 ca, 27 p och 13,5 mg.
smrp/mj kvot: 6,2
ca/p kvot: 1,9
ca/mg kvot: 3,8
 
Hur fick du fram det så snabbt?! Jag sitter och räknar och räknar men hittar inga ordentliga värden på saker och ting! Gör det inget att man är över hans behov vad gäller Ca och P så länge kvoten är rätt eller?

Tack så mycket!

Fler förslag är välkomna, trots att detta var bra!
 
Vi ska snart byta till hösilage som jag inte har fått analys på än. Har börjat vänja in nu och räknar med att vara uppe i full giva om kanske tre veckor (vet inte riktigt vad stallägaren tänkt sig).

OM det är mycket bättre proteinvärde på det och jag fodrar efter den foderstat jag fått av Bucus borde det innebära ett överskott av protein. Kan det vara skadligt eller är det ok att köra så några veckor innan analysen kommer eller är det rent av ok så länge överskottet kommer av grovfodret, vilket det kommer göra? :confused:

Jag blir så orolig för min lilla skrutt!!! :o :cool: :love:
 
Hej nej det är ingen fara med ett överskott av kalcium och fosfor(kissas ut igen) så länge inte fosforen överstiger kalciumet för då tar inte hästen upp kalciumet i foderstaten. Det har gjorts tester på hästar med en överdosering av kalcium och fosfor uppemot 5 gånger tror jag det var utan negativt resultat.
Överskott från grovfodret är inte farligt men du kan ju återkomma när du fått analysen på hösilaget för antagligen får du räkna om hela foderstaten. Det skiljer säkert i både protein, energi och alla mineralerna. Det har det gjort alla gånger hos oss iallafall. Detta året hade vi ett hö med 8,3 mj och 68 smrp och hösilaget hade 6,9 mj och 52 smrp. Vårt hö har alltid haft bättre proteinvärde än hösilaget men som sagt det e så olika hos alla.

Man kan lägga in alla värden på alla foder, mineraler osv i tex ett excelprogram som hjälper till att räkna åt en så går det fortare ;)
 
Excel är bra när man kan det (givetvis inget som gäller mig :D )

Skulle behöva hjälp med en foderstat till med samma hö men en annan häst om du, eller någon annan, har lust?

Hästen är en arab som väger ca 475 kg (?) tränas mellanhårt och är normalfödd/lättfödd. Jag har beräknat hennes behov med 40 % tillägg för träning och 5 % för ras och får då 73,8 MJ; 442,5 g protein; 20,4 g Ca; 15,3 g P och 7,6 g Mg.

Foderstaten ska vara enkel dvs helst typ hö, havre, betfor och Krafft Lucern Hackat Strå eftersom det måste till protein. Går ju med annat men så basic som möjligt!

Tack (igen!) på förhand! :bow: :bow: :bow:
 
Tja har inget annat för mig denna fredagkväll så jag kan väl fortsätta räkna nu när sambon inte e hemma :crazy:

Om hästen har ett mj behov på 74 så har den ett ca, p och mg behov på 29,6, 22,2 och 11,1. Du har nog räknat fel.
Här e ett förslag:

6 kg hö
2 kg lucernhack
1,2 kg havre
0,1 kg betfor
1 mått fosforbalans
1/2 mått Biomag
Ger: 74 mj, 459 smrp, 46 ca, 23 p och 12,3 mg Kvoter: 6,2
2,0
3,7
 
Hej - du skulle inte möjligen ha lust att maila ditt excelark till mig? Det vore jättesnällt! Skicka PM så skickar jag min mailadress..
mvh
Lejonelle
 
..blev också lite intresserad av det där excelarket så om du vill får du gärna maila det till mig med. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 033
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 090
Senast: JessicaM
·
Foder & Strö Har ett 9-årigt sto. Jag tycker att hon ser ganska fin ut med fick påpekat igår att hon behöver tappa en del vikt till. Och visst...
2
Svar
31
· Visningar
2 890
Senast: Domino_s
·
Foder & Strö Nu har jag fått analysen på vårt ensilage, jag är ju inte alls så insatt på sånt här, vet inte ens var jag hittar program att räkan ut...
Svar
11
· Visningar
1 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glass
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp