Bukefalos 28 år!

Hö analys resultat!!!!

Sv: Hö analys resultat!!!!

Soja innehåller runt 370 g smältbart råprotein/kg. .

Sojan innehåller runt 450 g per kg. Åtminstone enligt min säcks innehållsförteckning på sojamjöl. Fast kanse det är annorlunda med pelletsen.

Hälsning Maja
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Har börjat ge tvärsom. Hösilage ute så mkt som han äter, blir det mer än 10kg så blir det de. Och tänkte ge vanligt hö inne för kväll/natt. Anledning till detta är så att han ska äta upp höet.

Vad är det bästa för att få pälsen fin o glansig?

Glömde bort att säga att han får 15ml mineraler i tillskott men det kanske är onödigt?
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

det tar tid med pälsen så oroa dig inte. han måste ju fälla och sätta ny. kolla mer på hur han ser ut i kroppen och där har han ju redan blivit finare.
kan du få i honom mer silage?
för du slösar massor av pengar på att köpa kraft foder du inte behöver när du har ett sådant fint grovfoder.
Han tar sig men det kommer att gå sakta så ta det lungt du.
bra jobbat!!
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Skulle bara säga att på Gra**gården så stod det att Lusern-pelletsen skulle blötas. Tänkte på dig eftersom du undrade det i andra tråden. :)

Ang pälsen så kan du kanske ge linfrön eller linfröolja.

Mvh Ida
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Har börjat ge tvärsom. Hösilage ute så mkt som han äter, blir det mer än 10kg så blir det de. Och tänkte ge vanligt hö inne för kväll/natt. Anledning till detta är så att han ska äta upp höet.

Vad är det bästa för att få pälsen fin o glansig?

Glömde bort att säga att han får 15ml mineraler i tillskott men det kanske är onödigt?

Ju mer grovfoder han äter desto bättre är det:)

Hade det varit min häst så hade jag inte gett något annat kraftfoder alls än några dl linfrökakapellets, det ger fin päls och bra hovar och är dessutom bra för magen.
Att hästen är bra i magen är en förutsättning för att den ska tillgodogöra sig fodret optimalt.

Ibland kan proteinöverskott som din häst får nu, ge effekten att hästen går ner i vikt. Många ger lucern "för säkerhets skull" och står vinter efter vinter med en häst som tappar ju längre vintern går.
Ofta är det proteinöverskottet som ger den här effekten och den går till viss del att utnyttja på lättfödda hästar.

Du har verkligen kommit en god bit på väg och jag tror mer på att det har varit undermåligt foder innan du fick hem honom som har gjort att han såg tråkig ut än din utfodring.

Nu när han är nyligen avmaskad så får han en mag-tarmstörning, maskmedel är starkt och ger alla hästar mer eller mindre störningar i magen.
För att hjälpa hästen komma i balans igen så kan man ge vanlig bakjäst en om dagen så att han inte tappar i vikt pga obalansen.

Bakjäst är det absolut bästa man kan ge när hästen ska byta foder, vid gräsinvänjning eller vid avmaskning för att hjälpa till.
Helst ska man börja någon vecka innan man kommer störa magen men det är bättre att ge nu än inte alls.
När hästen inte har några problem så behöver man bara ge jäst i några veckor men man kan också ge året runt om hästen har känslig mage.

Jag tror att dålig päls och hovar visar på magproblem, för en häst som inte kan tillgodogöra sig fodret kan heller aldrig få fin päls, hud eller hovar.
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Ju mer grovfoder han äter desto bättre är det:)

Hade det varit min häst så hade jag inte gett något annat kraftfoder alls än några dl linfrökakapellets, det ger fin päls och bra hovar och är dessutom bra för magen.
Att hästen är bra i magen är en förutsättning för att den ska tillgodogöra sig fodret optimalt.

Ibland kan proteinöverskott som din häst får nu, ge effekten att hästen går ner i vikt. Många ger lucern "för säkerhets skull" och står vinter efter vinter med en häst som tappar ju längre vintern går.
Ofta är det proteinöverskottet som ger den här effekten och den går till viss del att utnyttja på lättfödda hästar.

Du har verkligen kommit en god bit på väg och jag tror mer på att det har varit undermåligt foder innan du fick hem honom som har gjort att han såg tråkig ut än din utfodring.

Nu när han är nyligen avmaskad så får han en mag-tarmstörning, maskmedel är starkt och ger alla hästar mer eller mindre störningar i magen.
För att hjälpa hästen komma i balans igen så kan man ge vanlig bakjäst en om dagen så att han inte tappar i vikt pga obalansen.

Bakjäst är det absolut bästa man kan ge när hästen ska byta foder, vid gräsinvänjning eller vid avmaskning för att hjälpa till.
Helst ska man börja någon vecka innan man kommer störa magen men det är bättre att ge nu än inte alls.
När hästen inte har några problem så behöver man bara ge jäst i några veckor men man kan också ge året runt om hästen har känslig mage.

Jag tror att dålig päls och hovar visar på magproblem, för en häst som inte kan tillgodogöra sig fodret kan heller aldrig få fin päls, hud eller hovar.

Var någon som skrev att får han inte i sig tillräckligt med kraft så tar kroppen av proteinet för att få energi, hmm vad det så tro..?

Du skulle inte ge någon kraft alls då? Inte lusern o soja heller?

Det här med bakjäst så tycker jag att det är ganska svårt att få i dem det. Inge gott tycker de...

Tror också på det här med magen att om den inte är i balans så drabbar det hovar o päls!
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Maxdosen för soja gäller ju per utfordringstillfälle för att aminosyrorna ska hinna med att bryta ner det. Om hästen får mycket soja på morgonen är den redo för mer soja på kvällen - det är viktigt att dela upp givorna.

Maxgränsen med 100 g/100 kg kroppsvikt gäller per utfodringstillfälle. Väger hästen 500 kg kan du alltså ge 1 kg, fördelat på två tillfällen. Men behövs det verkligen så mycket extra protein?

Soja innehåller runt 370 g smältbart råprotein/kg. Sen får man tänka på att varken soja eller lucern innehåller ENDAST protein. Lucern är ett grovfoder, med mycket fibrer. Soja är ett koncentrat som också har ganska högt MJ jämfört med lucern, det kan vara upp mot 13 MJ (beror på tillverkare, precis som hur mycket protein det är i). Det är väldigt viktigt att vänja in alla sorters koncentrat SAKTA, förändra med 0,5-1 dl/dag på sin höjd. Lucern däremot går bra att öka på snabbt eftersom det är ett grovfoder, det är hästarna mer gjorda för än koncentrat vi ger dem.


Ja, så är det ju (per utfodrings tillfälle) av sojan, det missade jag.
Men däremot så ska man tänka på vilket lucern man pratar om: strå räknas som grov foder och kan ges mkt utav, men pellets räknas som krafft foder.
TS, om hästen inte inte gillar lucern pellets så prova med strå istället.
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Hur får ni i era kusar bakjäst?? smulade ner hälften i morgon maten o andra hälften i kvällsmaten men det va pyton sa han hehe
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Min gamla åt det som det var :angel: och det var tur det, för han vägrade peta i betfor, äpplen eller hästgodis och andra suspekta saker!
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Du måste börja med att försöka uppskatta vad din häst har för MJ och proteinbehov. Det kan vara jätte svårt när man inte haft hästen och sett hur den reagerar... Min ena följer riktvärderna relativt bra, medan det inte stämmer alls på den andra...

Nu vet jag inget om din häst, men säg att han till exempel behöver 100MJ per dygn. Följer han då "tabellerna" och klara sig på en kvot på 6, behöver han 100*6=600 smp per dygn.

Sedan får du räkna så att det du ger honom täcker behovet. Ger du honom tex 10 kg hösilage skulle det innebära 10kg*10,4MJ =104 MJ och 10kg*74 smp=740. Det skulle innebära att behovet täcks, ett överskott på protein från grovfodre är ok. Nu skulle jag iof inte välja denna foderstat då jag tycker 10kg är lite lite att tugga på, men jag hoppas du förstår vad det är jag är ute efter...
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

du skriver oxå att han får dåligt med motion nu.. tänkte bara på att det är svårt att få en häst fin i kroppen enbart med foder.. jag tror nog den behöver mer uppbyggnad av muskler. Det är såklart en avvägning om man har en mager häst men din ser inte speciellt mager ut tycker jag. Det ser ut som om det är muskler som fattas
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Du behöver inte alla föreslagna tillskott. Huvudsaken är att din häst äter ett bra grovfoder som den ju gör. Som någon sa, pälsen blir fin efter ett tag ändå, när hästen får det den behöver. Spara du dina pengar och ta det lugnt och känn dig nöjd.

Hälsning Maja
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Jag håller med dig :)

Till ts. Om hästen kanske har haft protein brist i större delen av hösten vintern innan han kom till dig..Kommer det ta lite tid..Med det grovfodret du har är jag nästan säker på att han kommer ta sig om det inte är nått fel på själva hästen. och det tror jag inte han ser ju bättre ut på bilderna du lagt upp.. så ge det nu lite tid..Han är på rätt väg :)
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Var någon som skrev att får han inte i sig tillräckligt med kraft så tar kroppen av proteinet för att få energi, hmm vad det så tro..?

Du skulle inte ge någon kraft alls då? Inte lusern o soja heller?

Det här med bakjäst så tycker jag att det är ganska svårt att få i dem det. Inge gott tycker de...

Tror också på det här med magen att om den inte är i balans så drabbar det hovar o päls!

Eftersom ditt grovfoder har så bra värden så behöver du inte oroa dej för proteinbrist så länge han äter så bra som han gör.

Allt kraftfoder gör att det lättare blir störning i mage-tarm, därför ska man aldrig ge det om det inte verkligen behövs. Så nej, med dina värden hade jag bara gett linfrökaka för päls och hovars skull.

Om du smular ner jästen i lite vatten, rör ut den ordentligt och häller över t.ex. linfrökaka så är det lättare, betfor är också en sådant där bra foder som de flesta hästar gillar och som är bra att blanda ut saker i.
Om han inte vill äta jästen ihop med linfrökaka så blanda ut jästen i någon dl uppblött betfor. Tänk på att blanda ut jästen precis innan du ger för annars jäser den fodret och det är inte nyttigt med jäst foder.
I magen så jäser inte jästen.

Lucern i alla former och betfor är ok att ge eftersom det räknas till grovfoder men onödigt om det inte behövs.

Tänk bara på att vänja in allt nytt foder väldigt sakta, t.ex. så till mina hästar vänjer jag in soja så sakta att det tar minst en vecka-10 dagar innan de är uppe i 1 dl vilket motsvarar ca 70 gram. Likadant med nytt hö, en tuss om dagen och uppe i ett kg/dag på en vecka. Ju saktare man vänjer in desto mindre risk att magen tar stryk.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 606
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
991
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 066
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp