Bukefalos 28 år!

Hö analys resultat!!!!

Sv: Hö analys resultat!!!!

Med tanke på vilka bra värden du har i ditt hö så kulle jag skippa kraft och ge fri tillgång på det. Ha koll på att han petar i sig tillräckligt bara!

Det är ju ett "litet" problem att få i honom de kilo hö jag ger. Brukar alltid va lite hö kvar..
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Jag gav han lite i början o efter några dagar ökade jag.. Kan ju dra ner på sojan o vänja honom på längre tid, gör de imorgon.
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Du kan inte gämföra soja och lusern..Har aldrig någonsin sett någon ge så mycket soja. Man brukar hålla sig till 100g per 100 kg kroppsvikt . flera kg lusern därimot har jag själv gett. Det är skillnad på protein från grovfoder tex lusern och soja protein.

Jag kan ha fel någon får rätta mig i så fall. men 1 kg :eek:
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Du kan inte gämföra soja och lusern..Har aldrig någonsin sett någon ge så mycket soja. Man brukar hålla sig till 100g per 100 kg kroppsvikt . flera kg lusern därimot har jag själv gett. Det är skillnad på protein från grovfoder tex lusern och soja protein.

Jag kan ha fel någon får rätta mig i så fall. men 1 kg :eek:

SHIT!! :eek:

Fixar det genast imorgon bitti!!!!!!!!!!

Om jag ger 500-600gram soja hur mkt lusern ska jag ge?
 
Senast ändrad:
Sv: Hö analys resultat!!!!

1kg soja = 3kg lusern (proteinet då)

Fast skillnaden är enormt stor, du kan ge både 3 eller 6 kg lucern utan att hästen tar skada då det är ett grovfoder, men som någon skrev ang soja så är max givan 100 g/100kg häst.

Håller med de andra, hästen svara på fodret, ge inte så mkt krafft foder utan så mkt grov foder som möjligt bara.

Är det så att han inte är så fin o glansig i pälsen, eller är det bara så på bilden? ser lite tuffsig o raggig ut? säkert att han inte har mask eller ngt annat?

LYCKA TILL!!
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Med det hö och hösilage du har skulle jag ge fri tillgång på det och ev lägga till lusern och ev olja (raps/majs eller dyl) om den inte tog sig. du har ok grovfoder. :)

som det ser ut av bilderna att dömma så verkar den vara på väg att ta sig. Tänder och mask kollade antar jag?

Soja skulle jag inte ge med de där värderna faktiskt.
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Fast skillnaden är enormt stor, du kan ge både 3 eller 6 kg lucern utan att hästen tar skada då det är ett grovfoder, men som någon skrev ang soja så är max givan 100 g/100kg häst.

Håller med de andra, hästen svara på fodret, ge inte så mkt krafft foder utan så mkt grov foder som möjligt bara.

Är det så att han inte är så fin o glansig i pälsen, eller är det bara så på bilden? ser lite tuffsig o raggig ut? säkert att han inte har mask eller ngt annat?

LYCKA TILL!!

Stämmer, han är inte alls fin i pälsen. Det va så det hela började att jag la upp en tråd ang pälsen o då visade sig att många såg att det fattades mkt protein.
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Stämmer, han är inte alls fin i pälsen. Det va så det hela började att jag la upp en tråd ang pälsen o då visade sig att många såg att det fattades mkt protein.

ok, det vågar jag inte uttala mig om, på min, som tappar lätt i hull, syns det direkt på överlinjen, dvs rygg o rumpa då han har fått för lite protein. Men aldrig på pälsen. blir pälsen sån pga av protein brist, ngn som vet?
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Med det hö och hösilage du har skulle jag ge fri tillgång på det och ev lägga till lusern och ev olja (raps/majs eller dyl) om den inte tog sig. du har ok grovfoder. :)

som det ser ut av bilderna att dömma så verkar den vara på väg att ta sig. Tänder och mask kollade antar jag?

Han ska raspas. Han blev avmaskad i sommras när förra ägaren såg att han tappa vikt. och jag avmaskade honom idag med något som hette Ban......?
Och kommer kolla masken innan betessläppet.
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Vad tror ni??:

*10kg hösilage
*7kg hö
*500gram soja
*1kg lusern
*½kg kraft
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Ok.i vissa ganska ovanliga fall om man ger för mycket protein och för lite energi kan hästen omvandla proteinet till energi vilket är en väldigt jobbigt för hästens kropp att göra. vilket i sin tur gör att hästen faller ur. Försök att köra med grovfoder så långt det går. Fri till gång är att föredra och sedan kompletera med lusern och olja om han inte tar sig.det är vad JAG skulle göra och sedan ge det lite tid .det sker ju inte i en handvändning men ett par veckor 3-4..sen borde du se resultat.jag skulle alltså ta bort det övriga du ger.
Ett blodprov kan oxå vara på sin plats..för att verkligen kolla att det står rätt till.
För på det grovfodret du har borde han ta sig..
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Ok.i vissa ganska ovanliga fall om man ger för mycket protein och för lite energi kan hästen omvandla proteinet till energi vilket är en väldigt jobbigt för hästens kropp att göra. vilket i sin tur gör att hästen faller ur. Försök att köra med grovfoder så långt det går. Fri till gång är att föredra och sedan kompletera med lusern och olja om han inte tar sig.det är vad JAG skulle göra och sedan ge det lite tid .det sker ju inte i en handvändning men ett par veckor 3-4..sen borde du se resultat.jag skulle alltså ta bort det övriga du ger.
Ett blodprov kan oxå vara på sin plats..för att verkligen kolla att det står rätt till.
För på det grovfodret du har borde han ta sig..

Då fortsätter jag på 1kg kraft då (energi)
Vill ge soja också då det är mkt protein i det. Han äter inte lusern blöt längre utan enbart torrt så jag vågar inte ge så mkt av det.
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

ok.. ja lusern kan vara knöligt med en del hästar. jag gjorde bort mig i fjol med min. han fick ett protein överskott och energi underskott. såg ut som HELL framåt våren och jag tänkte vad fasiken lixom :eek: Det löste sig för min med fri tillgång på ett lite sämre hö (kvot ca4) och 3 kg lusern och 2-3 dl olja.Då tog han sig. Jag ökade på proteingivan med soja på vintern för jag tyckte att han inte höll måttet.. men han blev ju bara sämmre. tills jag tog bort sojan och gav mer lusern och olja i stället.
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Maxdosen för soja gäller ju per utfordringstillfälle för att aminosyrorna ska hinna med att bryta ner det. Om hästen får mycket soja på morgonen är den redo för mer soja på kvällen - det är viktigt att dela upp givorna.

Maxgränsen med 100 g/100 kg kroppsvikt gäller per utfodringstillfälle. Väger hästen 500 kg kan du alltså ge 1 kg, fördelat på två tillfällen. Men behövs det verkligen så mycket extra protein?

Soja innehåller runt 370 g smältbart råprotein/kg. Sen får man tänka på att varken soja eller lucern innehåller ENDAST protein. Lucern är ett grovfoder, med mycket fibrer. Soja är ett koncentrat som också har ganska högt MJ jämfört med lucern, det kan vara upp mot 13 MJ (beror på tillverkare, precis som hur mycket protein det är i). Det är väldigt viktigt att vänja in alla sorters koncentrat SAKTA, förändra med 0,5-1 dl/dag på sin höjd. Lucern däremot går bra att öka på snabbt eftersom det är ett grovfoder, det är hästarna mer gjorda för än koncentrat vi ger dem.
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Ska jag sänka på kraften? Ger idag 1Kg

Avmaskade honom idag så kollar jag masken innan betessläppet.

Syns det någon skillnad på korten?

Ja, det syns skillnad. Du har gjort ett bra jobb sedan du fick hem hästen. Med det grovfoder du har (hö och hösilage) så behöver du inte oroa dig så mycket. Ger du soja så ge några kanske 200 g och tillvänj långsamt. Ge som du gav hästen före denna vecka för övrigt, då hästen ju faktiskt svarat. Så bra jobbat. :D

Som jag sa, det finns risker att ändra om foderstat för snabbt och att överutfodra.

Hälsning Maja
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Överlinjen ser ju också nog bättre ut pga att han inte har huvudet helt nedsänkt som på första bilden.

Nej. Titta på höftknölarna och rumpans linjer. På den tidigare bildern ser han ut som en trekant över rumpan, på den senare börjar det se ut som en cirkel. Det gör ingen skillnad om huvudet är lyft eller sänkt på det. Däremot runt manken kan hästen se tunnare ut med huvudet sänkt.

Hälsning Maja
 
Sv: Hö analys resultat!!!!

Vad tror ni??:

*10kg hösilage
*7kg hö
*500gram soja
*1kg lusern
*½kg kraft

Allt grovfoder han äter, såg att han lämnar så då är det ju bra.

200 g soja - och tillvänj
1 kg lusern
1 kg krafft, bara för att se till att alla mineraler tillförs, som t.ex. selen som inte fanns i din analys. Annars hade grovfodret bra mineraler.

Finns ingen anledning att panikge soja, när hästen redan svarat på tidigare foderstat. Kanske t.o.m. onödigt med soja.

Hälsning Maja, som nu får hem en häst som jag måste ge soja med. Vi kan kanske ha en tråd där vi visar på hur hullet ökar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 606
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
992
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 066
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp