Äntligen!

Blueberry

Trådstartare
Efter flera månaders lågfrekvent hundkampanj har sambon äntligen fattat grejen. Vi ska köpa hund :D
En liten hund passar bäst för oss och vår livssituation.
Jag har varit inne på en blandras, gärna med hälften dvärgpinscher.

Sambon, (den jäveln :devil: ) som uppenbarligen inte kan låta bli att vara vrång, har som enda krav att hunden ska vara svart. Jag får lägga band på mig för att inte vråla av frustration varje gång jag tänker på det.
Jag har nämligen inga krav på färg alls.
Och rätt hund är rätt hund, även om den så skulle vara ljusblå.
(Och jag vet ju att sambon innerst inne vet det, men ändå)

Har ni någonsin stött på en svart/väldigt mörk dvärgpinscherkorsning?
Finns det några andra hundraser som kan vara intressanta?
Jag har mest varit i terrierkretsar, och det finns ju verkligen hur många raser och varianter som helst :o
 
Sv: Äntligen!

Finns inte dvärgpinscher som black and tan? Duger det?
Den färgen är väldigt, vad säger man, dominant har jag hört oxå så så svårt lär det inte vara att hitta en svartfärgad vovve!
 
Sv: Äntligen!

Varför vill du ha en blandras?

Finns ju som sagt black and tan dps, men de brukar i regel vara svårare att få tag i eftersom de röda är i majoritet. Ändock inte svåra att få tag i :)


Vad är det du fastnat för hos dpn?
 
Sv: Äntligen!

Om ni köper en dvärgpinscher eller en blandras med dvärgpinscher var extremt noga med mentaliteten. Det mesta (med ett fåtal undantag) inom dvärgpinscheraveln är mentalt skräp och kan nog räkna de trevliga dp jag träffat på en hand.
Tycker absolut inte det är någon hund att köpa om man inte har mycket mycket hundvana.
 
Sv: Äntligen!

+ deathworship

Eftersom jag inte kommer använda hunden till avel eller utställning, och dessutom anser att en 50/50-korsning brukar bli (varning för klyscha) "det bästa av två världar" så känns det helt rätt. Och jag är inte fast besluten, om det visar sig att renrasig är "min" hund så kommer jag inte att protestera.

Bra med lite färginfo! Jag visste inte vilken av färgerna som är dominant. Tackar :bow:

Varför dvärgpinscher?
Rätt fysisk storlek, först och främst, även om de jag har träffat är stora hundar i små förpackningar. Jag har fastnat för att det är så himla kloka (det går ju att lära dem vad som helst..!) och alerta.
Dessutom känner jag mer för en hund med kort och slät päls (växte upp med en beardis och blev mätt på lurv :D ).
 
Sv: Äntligen!

Tycker absolut inte det är någon hund att köpa om man inte har mycket mycket hundvana.

Räknas hund familjen i drygt 20 år? :angel:

Jag skulle inte ens överväga att köpa en hund om jag inte kände mig 100% säker. Nu ligger det dessutom helt rätt i tiden.
 
Sv: Äntligen!

Dina kriterier är alltså i princip bara utseendebaserade? Vad vill du ha för mentalitet på hunden?
 
Sv: Äntligen!

Håller med falukorw.

Har dvärgpinscher själv så jag är väl medveten om deras mentalitet.
Utan att vara oärlig så kan jag säga att min är faktiskt utan tvekan den trevligaste jag träffat (om än inte perfekt!), väldigt mild (de flesta dps är skälliga, morrar på både folk o fä).
Sen om det beror på avel eller att jag har varit väldigt bestämd med honom låter jag vara osagt.
Har aldrig tränat med folk med småhundar, så jag har uppfostrat min precis som jag skulle gjort med stor hund.
Folk som har stor hund brukar säga att det är beundransvärt och coolt att jag har hårda regler fast han är liten, småhundsfolk överlag brukar däremot tycka att man är en hitler:devil:


I rätt händer är det underbara hundar, men man måste vara otroligt noga med val av uppfödare. Många massproducerar ur hundar med dålig mentalitet men med tex ck på utställning (även här i sverige) och det är inget man bör stödja.
 
Sv: Äntligen!

Dina kriterier är alltså i princip bara utseendebaserade? Vad vill du ha för mentalitet på hunden?

Jajamen!
Snyggast hund vinner, såklart! :bump:







Nej, givetvis är det inte så.
Om jag hade skrivit "Jag vill ha en hund som är pigg och alert, lättlärd och glad" så hade ni ju rimligtvis frågat efter vilken storlek, sort eller ras jag är ute efter. Eller?

Jag måste ju börja i en ände?
 
Sv: Äntligen!

Jajamen!
Snyggast hund vinner, såklart! :bump:







Nej, givetvis är det inte så.
Om jag hade skrivit "Jag vill ha en hund som är pigg och alert, lättlärd och glad" så hade ni ju rimligtvis frågat efter vilken storlek, sort eller ras jag är ute efter. Eller?

Jag måste ju börja i en ände?

Finns många pigga, alerta, lättlärda och glada raser ;) Vad kan DU erbjuda hunden? Hur mycket promenader/motion, hur mycket pälsvård? Vill du träna/tävla något i så fall vad? Ska hunden älska allt och alla eller enbart er? Ska den vara lätt att ha lös eller spelar det mindre roll?
osv osv :)

Tänkte på shipperken (hur det nu stavas). Svart, liten, pigg, lite skällig dock men det har du inte sagt något om. :D
 
Sv: Äntligen!

Precis, och jag håller med er båda.
Jag har erfarenhet av rasen, även om det inte är av att äga en. Två vänner och en kollega har varsin dvärgpinscher och jag har umgåtts med dem olika mycket i perioder (allt från att vara hundvakt eller vara ute på promenad tillsammas till att träffas varje dag i stallet)

Jag fick i helgen höra att jag är "en tydlig alfakaraktär" av en kvinna i stallet som är väldigt engagerad i brukshundklubben, jaktlaget och hundfrågor i största allmänhet. Det kan vara den mest udda komplimang jag någonsin fått :D
 
Sv: Äntligen!

Finns många pigga, alerta, lättlärda och glada raser ;) Vad kan DU erbjuda hunden? Hur mycket promenader/motion, hur mycket pälsvård? Vill du träna/tävla något i så fall vad? Ska hunden älska allt och alla eller enbart er? Ska den vara lätt att ha lös eller spelar det mindre roll?
osv osv :)

Tänkte på shipperken (hur det nu stavas). Svart, liten, pigg, lite skällig dock men det har du inte sagt något om. :D

Vi bor i lägenhet i ett lugnt område med fina strövområden runt knuten. Jag studerar och sambon jobbar, tack vare prima scheman så går jag aldrig heldagar och inte heller varje dag i veckan.

Jag har inte direkt tänkt mig att motionera hunden som en jakthund i full kondition, utan ha en-två långpromenader om dagen, några kortare och helst ska den kunna följa med till stallet.
Det här får jag ju givetvis anpassa till hundens behov.
Jag vill gärna kunna ha den lös och om vi tycker att det är roligt kommer vi säkert att träna tillsammans (typ agility eller något annat som passar).

Pälsvård har jag inte tänkt så mycket på, men eftersom jag är inne på en dvärgpinscher som varken har särskilt lång eller lurvig päls så är det väl kanske inte så mycket... :angel:

Shipperken har jag inte tänkt på, jag har aldrig hört talas om den. Ska genast googla! :idea:
 
Sv: Äntligen!

Hexa%20050430.jpg


Duger inte så mycket svart? :)
 
Sv: Äntligen!

och dessutom anser att en 50/50-korsning brukar bli (varning för klyscha) "det bästa av två världar"

Eller det sämsta av två världar. Just DP:n är en ras där det finns mycket mentalt skräp och en sån hund är riktigt jobbig att leva med, hur duktig man än är på hund. Tyvärr är det sällan de bästa rasrena hundarna som används till blandrasaveln, så jag rekommenderar varmt att du satsar på rasren DP (om det är den typen av hund du vill ha) så du får de bästa förutsättningar att hitta en trevlig hund.

Har själv levt med hyperaktiv hund som folk bad mig lämna hemma när jag skulle hälsa på och i längden är det väldigt trist.

Ett råd i all välmening.
 

Liknande trådar

Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 672
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp