Bukefalos 28 år!

Äntligen!

Sv: Äntligen!

Frågan är ju varför man vill ha blandras när det finns hundratals renraser att välja mellan? Man köper ju fortfarande grisen i säcken eftersom man inte vet vad som nerdärvs, och bara för att föräldrarna gått i renrasig avel behöver inte det betyda att hälso- och mentalitetstester gjorts. Dessutom utesluts man ur SKK mig veterligen.

Det är ju 100 gånger lättare att leta friska föräldrar hos seriösa uppfödare bland renraser. Och, eftersom detta är Buke, så vill jag förtydliga att det givetvis inte är blandrashundarna jag har något emot (din är jättesöt!), utan aveln, även om just cockerpoo är en ganska mild korsning.

Joo.. fast när vi var och tittade på renrasiga(MH-testade) pudlar så såg vi ändå en såpass stor variation i temprament att det kändes (nästan) som lika mycket grisen i säcken. Eller egentligen är det väl alltid det när man köper valp/föl? Man får forma dem bäst man kan osv.

Vi valde just den här individen pga hans blandning, då jag hoppades på en cocker-lik pudel ;) har inte hittat någon sådan ras som ser ut och är som dem.
Men såklart är det mycket bättre underlag att leta i renrasaveln, med meriter och bedömningar att titta på. Sen beror det kanske på hur mycket "gambler" man är och vad man har för syfte/krav med/på hunden.

(no offense taken :D är nog själv egentligen mest för renrasavel, men ibland kan blandras bli jäkla fina de med :love: iaf om "uppfödaren" tänkt till och gjort en "bra" blandning)
 
Sv: Äntligen!

Joo.. fast när vi var och tittade på renrasiga(MH-testade) pudlar så såg vi ändå en såpass stor variation i temprament att det kändes (nästan) som lika mycket grisen i säcken. Eller egentligen är det väl alltid det när man köper valp/föl? Man får forma dem bäst man kan osv.

Pudlarnas temperament kan variera beroende på vilken storlek de faktiskt tillhör, konstigt nog. Tycker man att det är stor variation, så letar man reda på en uppfödare med ett temperament på hundarna likt det man själv eftersträvar :). Lägger man bara ner tid och lite detektiv-arbete så är ju det inga problem.

Och det är inte att köpa grisen i säcken när du köper en renrasig hund/renrasigt föl. Det finns en standard som säger hur rasens temperament och mentalitet är, vad de är gjorda för och också därmed vad de kräver för motion, aktivering osv, det finns en standard för hur de ska se ut och vilka fel som ska anses som avvikande osv osv. Riktar man in sig på en seriös uppfödare så vet man också att föräldrar och släkt därmed är rastypiska, och man vet på ett ungefär alltså vad man har att förvänta sig och vad man får.

Sen finns det givetvis individer som avviker även inom renras, men korsar du kan det ju bli hursomhelst eftersom genetiken inte går att styra.

Men det är ju givetvis jättebra att ni är nöjda med ert val! :)
 
Sv: Äntligen!

Jo, jag vet att storleken på pudlarna ofta hänger ihop med tempramentet (stavas det så??) fast i vårt fall upplevde vi stora skillnader inom samma storleksklass och faktiskt inom samma linjer.
Men säkert kan man söka mer och hitta stabilare linjer kanske, svårt bara då ganska få pudlar är MH-testade(som jag hittade iaf).
Som sagt, hade vi inte hittat denna cockerpoo med supertrevliga och fina föräldrar samt en i mina ögon seriös uppfödare, så hade det blivit en renrasig pudel. Trots att deras utseende inte tilltalar mig lika mycket som cockerpoons :love:

Skulle aldrig köpa någon hund, blandis eller renrasig, från någon som inte kändes seriös och medveten i sin avel. Jag VET att många tycker att blandisavel inte är seriöst, men jag vill mena att det finns både och även här.
 
Sv: Äntligen!

Jag vill slå ett slag för att köpa vuxen hund!
Jag har bara på blocket sett flera DP:s för omplacering.
Då vet du var du får!
Om man köper valp så kan de ju inte vara ensamma alls (rutinmässigt) de första månaderna och det kan ju ibland vara svårt att lösa om man inte jobbar hemma eller kan ta med sig hunden.
En vuxen hund behöver ju också en "inkörstid" där man får ägna den mycket tid för trygghet men inte så länge som en valp.
 
Sv: Äntligen!

Däremot håller jag inte med den som skrev att DP:n inte är en 1:a gångs hund. Jag är nog lite lätt allerigsk mot sådana uttalanden. Bara för att man aldrig haft/ägt en hund innan betyder inte det att man inte klarar av rasen, det gäller bara att vara mottaglig och vilja lära sig :)

:bow::bow: till dig.

Jag valde en dp som första hund och det har gått såpass bra att vi blev uppflyttade till klass 3 i agility efter mindre än 1,5 års tävlande även om både jag och hunden startade från scratch :)

Till TS:

Som de andra skriver ska man vara noggrann med vad man köper för hund och träffa gärna föräldradjuren för att se hur de är, kolla om de är skotträdda och hur de är att hantera osv. Precis som andra skriver så tror jag det är lättare att hitta ett trevligt exemplar som är renrasigt än att någon med en riktigt bra hund ägnar sig åt blandrasavel.
 
Sv: Äntligen!

Man kan ju söka upp rasklubbens hemsida, där brukar det också finnas en flik för Omplaceringshundar :).
 
Sv: Äntligen!

Tack, det känns väldigt skönt att höra :love:
Och jag är definitivt mer inne på att köpa en renrasig hund från riktiga ( :angel: ) uppfödare.

Det tråkigaste just nu är människors inställning till små hundar. "Ska du inte ha en riktig hund i stället?" "Om man ska ha en hund så kan man ha en hund, inte en råtta" :grin: Fuck you, Paris Hilton.
 
Sv: Äntligen!

Det tråkigaste just nu är människors inställning till små hundar. "Ska du inte ha en riktig hund i stället?" "Om man ska ha en hund så kan man ha en hund, inte en råtta" :grin: Fuck you, Paris Hilton.

Tråkmånsar finns det alltid. Jag har enligt många inte heller "riktiga hundar". (smala små vinthundar räknas tydligen också som "råttor" :p) men när man sitter där med en hund man verkligen trivs med är det faktiskt ganska lätt att bortse från tråkmånsars åsikter ;)
 
Sv: Äntligen!

Precis.
Det värsta är att min sambo tydligen är lite mer lättpåverkad än vad jag är :crazy: Men vi har tydligen en uppfödare bara några mil hemifrån, jag ska ringa och prata med dem och försöka komma dit på besök och ta med mig min karl...
 
Sv: Äntligen!

Det tråkigaste just nu är människors inställning till små hundar. "Ska du inte ha en riktig hund i stället?" "Om man ska ha en hund så kan man ha en hund, inte en råtta" :grin: Fuck you, Paris Hilton.

Ja det får man höra, men sen när de ser hur behändig den lilla hunden är att transportera och ta med sig så brukar det vara annat ljud i skällan. Sen brukar de stå avundsjukt och beundra snabbheten i ingångarna när man tränar lydnad, men det är inte alla som erkänner det ;) Bor du i Karlstad så finns det en kennel inte allt för långt därifrån som ska ha svarta valpar till våren.
 
Sv: Äntligen!

Hehe, jo, på valpkursen sist träffade vi en tjej med en storpudel på 7 mån.. Tjejen var lerig från topp till tå då hunden var mer på bakbenen än på alla fyra.. då tittade hon avundsjukt på vår lilla behändiga och mumlade nått om att hon hellre skulle haft en liten behändig än en "stor riktig" :rofl:
Det lönar sig att tänka efter före.. faktiskt..
Min man skulle absolut ha en STOR RIKTIG hund, men efter att ha sett storpudeln vart han mycket nöjd med att jag stod på mig och ville ha en liten :angel:
 
Sv: Äntligen!

Jag ringde!
De var supertrevliga och hade tydligen en hane kvar nu som snart är leveransklar, visserligen röd - men det spelar ingen roll för mig. Jag misstänker (och hoppas) att sambons hjärta smälter när vi åker dit och hälsar på i morgon eller på fredag.

Jag ser ut såhär just nu: :bump: :D
 
Sv: Äntligen!

Jag ringde!
De var supertrevliga och hade tydligen en hane kvar nu som snart är leveransklar, visserligen röd - men det spelar ingen roll för mig. Jag misstänker (och hoppas) att sambons hjärta smälter när vi åker dit och hälsar på i morgon eller på fredag.

Jag ser ut såhär just nu: :bump: :D

Då är det kört, åker man och tittar på valpar blir det en ;) Vart ska du och titta? PM:a om di inte vill skriva :)
 
Sv: Äntligen!

Då är det kört, åker man och tittar på valpar blir det en ;) Vart ska du och titta? PM:a om di inte vill skriva :)

Eller hur !!

Jag skulle åka och kika på grisen med familj :D
4veckor1.jpg


3 veckor senare, flög vi hem med världens bästa Zaga :love:
 
Sv: Äntligen!

Då är det kört, åker man och tittar på valpar blir det en ;) Vart ska du och titta? PM:a om di inte vill skriva :)

Njae, jag tycker att man ska försöka stålsätta sig och verkligen välja rätt valp. Alla valpar är söta!

/migo
som åkte och träffade flera olika innan hon hittade sin bebis!
 
Sv: Äntligen!

Jag tror inte kakis menade 100% allvar, känns det inte helt rätt när man kikar så tar man ju inte den valpen.
 
Sv: Äntligen!

Nä, jag förstår också det. Jag tror att de flesta hundköpare som gör sig så mycket besvär att de läser/skriver på forum om hundar, vet om det.

Men det förekommer fortfarande att folk impulsköper "den söta söta valpen" För att ett par veckor senare komma på att ojdå, det var visst inte ett uppstoppat IKEA- djur, utan en bebis som följde med hem!:eek:
(skräckexempel nr 1 stötte jag på i mitt sökande efter en knodd nu i höst. 12 veckor gammal omplacering som skulle följt med till studentboendet, men efter två veckor kom ägaren på att det inte var så lämpligt för en ung BC:crazy: "Han tycker inte så mycket om att följa med när jag är ute och joggar, han drar mest i kopplet och vill stanna". Men jogga skulle han, för BC är en aktiv ras som behöver mycket motion:devil::crazy: ).

För att inte tala om alla <5 mån som ligger på div. annonssidor "ändrad livssituation", "har inte tid längre", "upptäckte hur mycket jobb det är", "behöver mycket kunnig ägare"...

Så jag tror tyvärr att det tåls att upprepas, att man inte ska välja "första bästa söta..."... :(

/Migo
 
Sv: Äntligen!

Jag förstår ;)

Om du är intresserad av blackandtan valpar så vet jag en uppfödare som har ett gäng, vet dock inte ifall det är någon otingad, men det är jättetrevliga föräldrar iallafall :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 733
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp