Äpplesorter

Jaså? Känns inte alls rätt att så olika stavning kan vara rätt?
Äpple. ;)

Både formen äppel- och formen äpple- kan användas som förled i sammansättningar. Äppel- är dock vanligast, och därför är det naturligt att använda äppelpulver. Observera att det heter ett äpple.

Äpple böjs ett äpple, äpplet, flera äpplen, äpplena i standardskrift. Regionalt förekommer också andra former. I sydsvenskt och västsvenskt talspråk heter det ofta flera äpple. I finlandssvenskt talspråk heter det ett äppel, flera äppel.
 
Det här är även något som talar emot ST och som jag såg på brickan, att de blir lite "genomskinliga". Enda trädet jag har med den typen av äpplen är oranie.

Visa bifogad fil 131700
Jag reagerade också på att de hade inslag av "glas". För mig är glasäpple=transparent blanche, vilket det inte riktigt såg ut som i övrigt. Om Oranie också får "glas" är det en bra gissning.
Transparent blanche = världens godaste äpple dagen innan det är moget. Oslagsbart i paj dessutom (innan det mognat och blivit mjöligt).
 
Det här är även något som talar emot ST och som jag såg på brickan, att de blir lite "genomskinliga". Enda trädet jag har med den typen av äpplen är oranie.

Visa bifogad fil 131700
Bra gissning! :)
Det som talar emot Oranie är att mina blir rejält stora, alltså från medelstora/stora till mycket stora äpplen. Och det glasiga är enbart på skadade delar. Inget ”friskt” äpple har varit glasigt. Men glasigheten kanske varierar?
Astrakan och transparent blanche kan också bli glasiga.
 
Förutom (brist på) glasigheten skulle Oranie passa bättre på träd 2!

Det här blir bara svårare och svårare, får ev återkomma nästa år med bättre foton och besök på äppelmarknad :laugh:
 
Bra gissning! :)
Det som talar emot Oranie är att mina blir rejält stora, alltså från medelstora/stora till mycket stora äpplen. Och det glasiga är enbart på skadade delar. Inget ”friskt” äpple har varit glasigt. Men glasigheten kanske varierar?
Astrakan och transparent blanche kan också bli glasiga.
Hur stort är rejält stort?

Dina har inte riktigt formen för mina oranier heller, men även de har åsar fast inte lika mycket som ST. Vaxigt skal, lite genomskinliga men jag uppfattar dem som lite plattare än dina.

Vad tror du om Astrakan, Stor klar? Den kan glasa och påminner om dina. 🤔
 
Hur stort är rejält stort?

Dina har inte riktigt formen för mina oranier heller, men även de har åsar fast inte lika mycket som ST. Vaxigt skal, lite genomskinliga men jag uppfattar dem som lite plattare än dina.

Vad tror du om Astrakan, Stor klar? Den kan glasa och påminner om dina. 🤔
2,5-åring for scale!
IMG_7040.jpeg


Vinkeln luras lite, det är inte riktigt så stort som hans huvud men nära.
Mina har vaxigt, lite tjockt skal. Ska kolla in astrakan stor klar i böckerna imorgon!
 
hittade två bilder från i somras, omogna frukter alltså. Man får zooma lite på bilderna. Äppelträd 2:
IMG_5974.jpeg
 
2,5-åring for scale!
Visa bifogad fil 131713

Vinkeln luras lite, det är inte riktigt så stort som hans huvud men nära.
Mina har vaxigt, lite tjockt skal. Ska kolla in astrakan stor klar i böckerna imorgon!
Nja, tänkte nog mer tändsticksask eller tumstock, någon mer beständig referensram än en unge som varierar i storlek vid samma ålder och vinkeln mot kameran. 😄
 
Korrekt för vilken stilart och för vilket sammanhang? Det finns variation i språket, och vad som är rätt val för olika situationer och olika personer beror på flera faktorer.
Jag tänkte inte dialekt eller liknande, bara vad som generellt var rätt. Men verkar ha trampat på en öm tå? Vi släpper det, så viktig var inte frågan.
 
Nja, tänkte nog mer tändsticksask eller tumstock, någon mer beständig referensram än en unge som varierar i storlek vid samma ålder och vinkeln mot kameran. 😄
Det var ett skämt. Jag beskrev storleken i de mått man brukar beskriva äpplen inom pomologin i mitt inlägg #65. Medel till stor. Det är absolut inget litet till medel äpple!
 
Stor klar astrakan känns inte rätt. Mina är mycket mer gröna än gula, och astrakanen verkar kunna bli rödstrimmig. Mina får enbart en rodnad fläck på solsidan.

Jag tror inte riktigt på något klar-äpple då det enbart är skadade delar som blivit klara, aldrig ett friskt äpple.

Men som sagt jag får nog invänta nästa sensommar och ta mig till en äppelmarknad!
 
Här ser man en viss kantighet, men inte lika tydligt som på träd 2. Skulle träd 2 och 3 kunna vara samma sort? Skiljer de sig åt vad gäller smak, tid för mognad etc?
Vad har äpplena för egenskaper i övrigt? Jag tycker Signe har mycket vax och de har bra hållbarhet (om de inte har skador)

Härligt att få så mycket frukt på så små träd!
 
Här ser man en viss kantighet, men inte lika tydligt som på träd 2. Skulle träd 2 och 3 kunna vara samma sort? Skiljer de sig åt vad gäller smak, tid för mognad etc?
Vad har äpplena för egenskaper i övrigt? Jag tycker Signe har mycket vax och de har bra hållbarhet (om de inte har skador)

Härligt att få så mycket frukt på så små träd!
I fjol trodde jag att det var samma sort. Men då var båda drabbade av äppelspinnmal och gav väldigt lite frukt. I år gav båda mycket, träd 2 ger mycket gulare, sötare och godare äpplen. Mindre också, inget större än medelstort. Mycket aromatiska. Träd 3 ger större men tråkigare smak, ganska plain och ingen extragod lukt. Träden står 5 meter från varandra, båda i full sol söderläge. Träd 2 bar frukt längre och något senare än träd 1, men de blommade samtidigt.

Båda är vaxiga i skalen, träd 3 något mer vaxigt och tjockare skal än 2.

Edit: vi har ännu inte provat att lagra några äpplen mer än ett par veckor. Bara bott här två äppelsäsonger och fjolåret var mycket fruktmagert pga äppelspinn. Så i år tog vi till vara på rubbet ganska direkt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 418
N
Hoppning Jag har letat häst ett tag och nu hittat två 1-åringar jag gillar. Nu till det svåra, jag måste bestämma mig för en av dem och skulle...
Svar
12
· Visningar
2 214
Senast: sona
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
977
Senast: Fiachi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp