Äpplesorter

Det som talar emot Lobo är att Lobo beskrivs ha ett tjockt, segt skal med tydligt vaxskikt. Det har inte mitt. Det beskrivs också i böckerna att många tycker den är för mild och menlös och att den har för liten syra för att göra sig bra i must och mos. Mitt är mycket syrligt och krispigt rätt igenom. Har dock aldrig testat att göra mos på det, vi äter rubbet från trädet för det är det godaste av våra äppelträd :d

Lobo är en av de där sorterna som kan smaka väldigt olika mycket beroende på västförhållanden. I tillräckligt med sol är det sött och smakrikt, men det kan också vara rätt menlöst.

Jag skulle förmodligen ha gissar Summerred snarare än Discovery? Discovery brukar sällan bli så röda som på dina bilder, utan ha kvar en del gröngula fält på skuggsidan. Trevligt sötsyrliga, ger god must (men helt värdelösa att göra cider på).
 
Här är en till bild från äppelträd 3. Ett av äpplena ser man botten på, längst ned till höger. Där anas lite mer former, men det är ju ett ganska runt och symmetriskt äpple.

Visa bifogad fil 131659
Här är beskrivningen av Signe Tillish från Våra äpplesorter av Anton Nilsson. Jag tycker inte riktigt det stämmer överens med det äpple du använt som typäpple. Är det äpplet verkligen sorttypsikt?
20231110_144534~2.JPG
 
Lobo är en av de där sorterna som kan smaka väldigt olika mycket beroende på västförhållanden. I tillräckligt med sol är det sött och smakrikt, men det kan också vara rätt menlöst.

Jag skulle förmodligen ha gissar Summerred snarare än Discovery? Discovery brukar sällan bli så röda som på dina bilder, utan ha kvar en del gröngula fält på skuggsidan. Trevligt sötsyrliga, ger god must (men helt värdelösa att göra cider på).
Summerred passar mer smaktypiskt! Men är inte de mer avlånga i formen? Mina är runda mot platta snarare än avlånga.
 
Lobo funderade jag också på! I år var det mycket monilia, men det var en mycket blöt, varm och fuktig sensommar också. I fjol var det inte alls mycket, men visst, enstaka var det absolut. Gallrade dock ingenting i fjol.

Det som talar emot Lobo är att Lobo beskrivs ha ett tjockt, segt skal med tydligt vaxskikt. Det har inte mitt. Det beskrivs också i böckerna att många tycker den är för mild och menlös och att den har för liten syra för att göra sig bra i must och mos. Mitt är mycket syrligt och krispigt rätt igenom. Har dock aldrig testat att göra mos på det, vi äter rubbet från trädet för det är det godaste av våra äppelträd :d

Discovery har vitt till röd-rosa fruktkött, inte gult.
Hos oss går Lobo åt både som ät-, must- och matfrukt. Blev tvungen att hämta ett och smaka. Har inte gjort must på enbart Lobo, men de ingår i ganska stor andel i två olika muster i år och de har blivit bra. Smaken är ganska söt, frisk och saftig, men inte lika syrlig som Signe Tillisch. Håller med om att det finns andra med mer smak, men hos oss finns det de som har det som favorit. Med skalet kvar passar det bra i t ex äppelpaj.
Allt är ju relativt, kanske har de något tjockare skal än vissa andra sorter, upplever det dock som mindre segt än t ex Ingrid Maries. Definitivt tunnare än på våra (goda) vildäpplen. Lagrar man dem så blir det en del vax.

Bilderna visar en ganska liten (fall-)frukt (har inte orkat gallra) som inte har fått så jättemycket sol, ovanligt gul underfärg på skalet, ibland är det tydligt vitt (om inte hela äpplet är jätterött).
 

Bifogade filer

  • IMG_8566[1].JPG
    IMG_8566[1].JPG
    216,6 KB · Visningar: 12
Hos oss går Lobo åt både som ät-, must- och matfrukt. Blev tvungen att hämta ett och smaka. Har inte gjort must på enbart Lobo, men de ingår i ganska stor andel i två olika muster i år och de har blivit bra. Smaken är ganska söt, frisk och saftig, men inte lika syrlig som Signe Tillisch. Håller med om att det finns andra med mer smak, men hos oss finns det de som har det som favorit. Med skalet kvar passar det bra i t ex äppelpaj.
Allt är ju relativt, kanske har de något tjockare skal än vissa andra sorter, upplever det dock som mindre segt än t ex Ingrid Maries. Definitivt tunnare än på våra (goda) vildäpplen. Lagrar man dem så blir det en del vax.

Bilderna visar en ganska liten (fall-)frukt (har inte orkat gallra) som inte har fått så jättemycket sol, ovanligt gul underfärg på skalet, ibland är det tydligt vitt (om inte hela äpplet är jätterött).
 

Bifogade filer

  • IMG_8567[1].JPG
    IMG_8567[1].JPG
    228,6 KB · Visningar: 12
Lobo är en av de där sorterna som kan smaka väldigt olika mycket beroende på västförhållanden. I tillräckligt med sol är det sött och smakrikt, men det kan också vara rätt menlöst.
Intressant! Våra har en väldigt typisk smak som jag kan framkalla ur minnet. Sött, friskt och gott.
 
@Mia_R och @mamman Tack för svar! Ingen av de böckerna jag tittat i nämner åsar eller kanter om Signe Tillisch. Möjligen att ett av äpplena i bild har lite mer kanter nedtill.

Edit: i den andra boken beskrivs äpplet som stort, symmetriskt och välbyggt.
Alltså det där ser inte alls ut som Signe Tillisch ... de på @Mia_R s bild ser ut som de "ska" :)
 
Här är beskrivningen av Signe Tillish från Våra äpplesorter av Anton Nilsson. Jag tycker inte riktigt det stämmer överens med det äpple du använt som typäpple. Är det äpplet verkligen sorttypsikt?
Visa bifogad fil 131662
Tack för bilden! Där står det ju om åsarna.

Min bild med genomskärning är det mest representativa av de äpplen jag hade plockat just då. Inte det bästa, men jag valde det ändå trots att det dessutom var fult inuti. De på bilden med brickan är lite omogna, vi plockade ner de som var skadade för att de inte skulle ruttna på trädet.
Här ser man båda halvorna:
IMG_6634.jpeg
 
Tack för bilden! Där står det ju om åsarna.

Min bild med genomskärning är det mest representativa av de äpplen jag hade plockat just då. Inte det bästa, men jag valde det ändå trots att det dessutom var fult inuti. De på bilden med brickan är lite omogna, vi plockade ner de som var skadade för att de inte skulle ruttna på trädet.
Här ser man båda halvorna:
Visa bifogad fil 131688
jag har svårt att se åsarna men finns de där och är 5 stycken så visst. Det är det hela äpplet som ser ut som en melon med skaft på som jag absolut inte tycker ser ut som ett Signe tillish
 
Hoppas att du lyckas lista ut vilka äpplen som du har.
Tack! Det var ju mycket svårare än jag trodde trots böcker och appar 😅 Får invänta nästa år och ta mig till äppelmarknaden. Problemet i år var bara att kiviks marknad ligger så sent, och jag hade verkligen inte mycket äpplen kvar när det närmade sig. Man ska ha med sig 5 st av varje sort. Den blöta varma senhösten var inte gynnsam för mina träd.
 
jag har svårt att se åsarna men finns de där och är 5 stycken så visst. Det är det hela äpplet som ser ut som en melon med skaft på som jag absolut inte tycker ser ut som ett Signe tillish
Jag har inte kvar något av dem nu och på mina bilder syns knappt några undersidor, det är inga tydliga åsar på ovansidan och vanliga sidorna iaf.
På min bild med brickan i gräset syns formen på äpplena. De ser inte typiskt ST ut jämfört med vissa bilder som dykt upp här, men vissa av bilderna i böckerna ser inte heller ut så. Svårt det här!
 
Hos oss går Lobo åt både som ät-, must- och matfrukt. Blev tvungen att hämta ett och smaka. Har inte gjort must på enbart Lobo, men de ingår i ganska stor andel i två olika muster i år och de har blivit bra. Smaken är ganska söt, frisk och saftig, men inte lika syrlig som Signe Tillisch. Håller med om att det finns andra med mer smak, men hos oss finns det de som har det som favorit. Med skalet kvar passar det bra i t ex äppelpaj.
Allt är ju relativt, kanske har de något tjockare skal än vissa andra sorter, upplever det dock som mindre segt än t ex Ingrid Maries. Definitivt tunnare än på våra (goda) vildäpplen. Lagrar man dem så blir det en del vax.

Bilderna visar en ganska liten (fall-)frukt (har inte orkat gallra) som inte har fått så jättemycket sol, ovanligt gul underfärg på skalet, ibland är det tydligt vitt (om inte hela äpplet är jätterött).
Gul underton har inte mina, men antar att det kan vara en viss variation också. Får dina Lobo knoppar på skaftet? Läste att det är vanligt, men aldrig sett det på mina.
 
Tack för bilden! Där står det ju om åsarna.

Min bild med genomskärning är det mest representativa av de äpplen jag hade plockat just då. Inte det bästa, men jag valde det ändå trots att det dessutom var fult inuti. De på bilden med brickan är lite omogna, vi plockade ner de som var skadade för att de inte skulle ruttna på trädet.
Här ser man båda halvorna:
Visa bifogad fil 131688
Det här är även något som talar emot ST och som jag såg på brickan, att de blir lite "genomskinliga". Enda trädet jag har med den typen av äpplen är oranie.

1699643918157.png
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 418
N
Hoppning Jag har letat häst ett tag och nu hittat två 1-åringar jag gillar. Nu till det svåra, jag måste bestämma mig för en av dem och skulle...
Svar
12
· Visningar
2 214
Senast: sona
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
977
Senast: Fiachi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp