Bukefalos 28 år!

Val av häst? (Hjälp!)

N

Nickolina

Jag har letat häst ett tag och nu hittat två 1-åringar jag gillar. Nu till det svåra, jag måste bestämma mig för en av dem och skulle vilja ha lite råd på vägen!

Jag vill ha en allroundhäst, men med inriktning på hoppning i första hand. Inga Elitnivåer, utan för att det är kul och mer på klubbnivå :)

Hästarna det står mellan är dessa:

Nr 1: Ett paintsto som har helt underbart psyke. Hon är jättefin exteriört, och båda föräldrarna verkar kanon. Stammen är full av bra hästar, men inom Westerngrenarna. Jag är inte så insatt i Western, så jag vet inte om jag skulle tycka att det är kul. Köper jag henne kommer jag säkert testa lite, men innerst inne vet jag att det är hoppning jag har varmast om hjärtat.

Hon är löshoppad på låga hinder och är mer lång över hindren än hög (om man kan förklara det så)

Hennes mamma påminner om ett grövre halvblod i typen, medan pappan är urtypen för Quarter (runt 1.50 hög och mycket muskler)

Nr 2: En korsning mellan varmblod/halvblodet Pascall (ska vara skäck, har inte hittat så mycket info om honom)

Också mycket hanterad, verkar vara en underbar häst hon också (häst nr 1 har jag träffat, den här har jag bara sett på bild och pratat med ägaren, bor för långt bort för att jag bara ska kunna dra iväg och titta)

Ganska cobig i kroppen (kort men hög) ser bra ut exteriört just nu, men jag är orolig (efter att ha läst en hel del trådar här) för hur hon kommer se ut när hon är färdigväxt. Hur mycket säger exteriören vid 1 års ålder om hur de kommer se ut som vuxna? Är det nån som har erfarenhet av den här sortens korsningar och hur de brukar kunna bli? Vet att det är väldigt individuellt, men det kan vara bra att i alla fall få nån sorts uppfattning.

Självklart skiljer priset också, vilket jag med har i åtanke. Hade de kostat lika mycket hade jag valt paintstoet, men hon kostar nästan 3 gånger så mycket som korsningsstoet... Jag vet inte om hon är värd det, då jag inte ska ha henne som Westernhäst. Hade jag vart Westernbiten hade jag också med lätthet valt henne, men nu är det ju inte så...

Tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få! :confused:
 
Sv: Val av häst? (Hjälp!)

Varför väljer du inte en häst med allroundstam om det är en allroundhäst du vill ha?

Att köpa häst, och i synnerhet föl, är alltid en stor chansning, men sannolikheten att du ska få den häst du 'drömmer om' ökar dramatiskt om du väljer en som är avlad för ändamålet och vars släktingar stämmer överens med dina önskemål.
 
Sv: Val av häst? (Hjälp!)

Båda de hästar du kikat på är inget jag skulle välja om jag var ute efter en allround-häst. Painten är ju faktiskt framavlad mot western, och korsningen du kikat på också känns inte som en kanske jätterolig variant.

Jag misstänker din budget är hyfsad ändå eftersom du kollat på ett paintsto? Då borde du ju kunna hitta en häst som är som Equilina skriver framavlad för allround.
 
Sv: Val av häst? (Hjälp!)

Paintstoet får jag ta på avbetalning 1 år, så det är mest därför jag kan köpa henne. Har inte de pengarna hon kostar på en gång nämligen... Det är också plusset med korsningen, då jag kan betala henne på en gång, utan avbetalning.

Ska jag hitta en annan häst så får den inte kosta mer än 15000:-, och då minskas ju marknaden ganska drastiskt. Visst kan jag välja att vänta 1 år och köpa hästen då istället, och få fler alternativ, men efter att inte ha haft egen häst på 10 år, sparat 1 år och äntligen ha chansen att ha egen häst (har eget stall nu efter flytt) så vill jag ju väldigt gärna köpa hästen redan nu...

Ett annat alternativ jag har är ett halvblod, ett ohanterat sådant på 3 år. Jag är mest orolig att hon inte ska orka bära mig (väger 77 kilo) då hon är ganska smärt i typen. Båda de andra stona är ju dels väldigt mycket hanterade och dels viktbärande båda två (speciellt painten som är en ganska grov häst)

Sen så har jag små barn också, och det är båda de andra två jättevana vid, men då såklart inte halvblodet då hon är så pass ohanterad.

Jag har ju läst en del om painten, och att den i USA är en allroundhäst som används till alla möjliga inriktningar. MEN, då är de ju avlade till det. Har inte hittat någon som har använt en svenskavlad paint till något annat än Western, så är det nån som vet något mer om det får de jättegärna hojta till.
 
Sv: Val av häst? (Hjälp!)

Varför stressa igenom ett hästköp när budgeten är såpass stram ändå? En åring kan du ändå inte göra vidare mycket med. Visst, jag förstår att hästsuget är stort, been there done that. Likväl stressade jag mig inte fram till ett hästköp, hästen kom till mig istället till ett vettigt pris.

Det skadar inte att vänta, du har ju lyckats spara ihop 15.000 under ett år till häst, väntar du då ytterligare ett år och verkligen tänker igenom exakt vad för häst du vill ha ligger du även i en annan prisklass och kan välja mer utifrån det. Du skriver ju själv också att du inte haft häst under 10 år, har du hållt på med hästar överhuvudtaget då? Även om en åring inte görs så mycket med just nu så kommer det ju komma en tid där du behöver använda en uppfräschad erfarenhet. Man hinner ju faktiskt tappa en hel del under 10 år...

Om du själv äger stallet du har nu så lär det ju inte vara försvunnet om ett år? Bästa du kan göra under tiden i sådana fall är att ta en foderhäst och känn efter, du skriver ju även att du har småbarn. Både hästar och småbarn var för sig tar ju mycket tid.

Sist tror jag inte att din vikt lär vara något problem för halvblodet, för om det vore ett problem för halvblodet borde det i sådana fall bli problem för ex. painten också.

Så, ta ett djupt andetag och fundera till :) Jag upplever lite i dina inlägg att du egentligen är tveksam till de hästar du hittat, men att du så gärna vill ha en häst att du nästan tar lite vad som bara för att de råkar vara billiga.
 
Sv: Val av häst? (Hjälp!)

Jag har hästar inom familjen, så vart runt hästar och ridit har jag gjort (dock inte på samma sätt och i samma omfattning som när man har egen häst) under dessa år. Det är nog också det som gör att jag dels så gärna vill ha häst själv nu när jag har chansen.

Att man inte kan göra så mycket med dem är lite anledningen till att jag kollat på åringar. Dels har jag tid att lära känna hästen innan det är dags för inridning, dels har jag chans att forma hästen mer som jag själv vill. Har ridit in hästar förut, men det är väldigt länge sen...

Anledningen till att jag tvekar är nog att jag dels alltid har svårt att bestämma mig, och dels att jag tycker att det är lite jobbigt att behöva ta en häst på avbetalning. Skulle ju helst av allt vilja kunna betala hela hästen på en gång, och sen vet jag att den är min. Men samtidigt så är paintstoet helt underbart och jag är rädd att missa min chans med henne om jag inte tar henne... Samtidigt som det lockar med korsningen för att med henne så skulle hon vara min på en gång. Och så finns då halvblodet, som jag också kan köpa utan avbetalning om jag vill, men de vet inte säkert stam på henne (de uppgifter de har anger att hon har Ganesco och Partisan bakom sig, men det är inget de vet med säkerhet) och det skulle vara mycket mer jobb med henne, då hon är så pass ohanterad....

Jag vill inte ha häst på foder, då jag vill ha en häst jag kan ha resten av dens liv. Vill inte behöva ta på foder och sen ge tillbaks för att köpa en annan häst, om det är så att jag "klickar" med foderhästen.

Svårt för er att veta vad som skulle passa mig bäst utan att känna mig i och för sig, men hur skulle ni ha tänkt angående dessa hästar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Val av häst? (Hjälp!)

Hade jag valt åt mig och var tvungen att välja på dessa två hade jag valt painten, men då även planerat att prova på western och starta någon tävling. Jag är av den åsikten att det känns som slöseri att inte starta en häst med goda förutsättningar men det grundas ju i att jag gillar tävlingar ;)

Hade jag varit du hade jag nog valt att kika vidare, kanske se om jag hittat ett varmblodsto av trevlig modell. Ett varmblod kan ju bli riktigt trevliga att korsa med och där har du kanske en häst att använda till ditt område. Låga i pris dessutom. Eller helt enkelt vänta.
 
Sv: Val av häst? (Hjälp!)

Om jag skulle välja mellan dessa två för att ha en trevlig kompis att komma ut på nån mindre tävling emellanåt, hade jag valt korsningen (nr 2). Det finns många fd travare som går på hoppbanan i de lägre klasserna med helt okej resultat, och med 50% halvblod (sen vet jag inte om hingsten är dressyr- eller hoppinriktad, hittar ingen info om honom) tror jag det kan uppfylla dina förväntningar. Så länge de inte blir högre med tiden, men då får du ju leta i en helt annan prisklass om du inser att du vill tävla mer!

(Jag gissar att det är varmblodig travare du menar i korsningen?)
 
Sv: Val av häst? (Hjälp!)

Jag tror TS ska enorm tur om just den här travarkorsningen visar sig kunna hoppa, ingen hoppning alls i stammen. Pappan Pascal är en liten skäck, f -99 e Toscamoon u ett litet skäcksto med okänd stam. Toscamoon i sin tur har tävlat dressyr, och har tre generationer icke-godkända hingstar bakåt. Så "halvblod" får man väl ta med en nypa salt, första halvblodet med gröna papper i TS häst är farfars farmors mormor, ett sto vid namn Flickan f 1948, som alltså ligger i sjätte led i hästen TS tittat på.

Så häst nr 1 är avlad för western, inte alls hoppning.
Häst nr 2 är avlad på trav och skäckfärg i fem-sex generationer minst, med lite tur finns också lite dressyranlag. Inte hoppning.

Jag håller med vad flera andra skrivit - bägge hästarna verkar direkt olämpliga för TS önskemål.
 
Sv: Val av häst? (Hjälp!)

Aha, det är så pass "illa ställt" med stammen. Då är jag böjd att hålla med övriga i tråden.
 
Sv: Val av häst? (Hjälp!)

Ingen av dem. Jag hade satt ut en köpes annons och hoppats att man hade fått napp på något bättre. Jag har sett grönpapprade åringar för 10 000 - 16000. Nu har jag dålig koll men när jag köpte min åring visade det sig att priserna som de utannonserades för inte stämde med priserna som gällde. Ex pris i annons 40 + moms men kunde fås för 25 000 tex.
 
Sv: Val av häst? (Hjälp!)

Är pascal efter Toscamoon? Trodde det var någon av uppfödarens andra skäckhingstar som var pappa till den.. Nåväl liten är han iaf, knappt stor häst. Och uppfödaren till Pascal (kan nog vara hon som fött upp varmblodskorsningen med, vet att hon haft ett travarsto där som hon betäcker..) har ju den stammen ett par generationer tillbaka, avelsmålet är väl skäck, sen har nog inte det andra så stor betydelse..

Till TS: Leta vidare tills du hittar det du söker. Då hinner du dessutom spara ihop lite mer pengar innan köpet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 188
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 611
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 328
Gnägg Hej allesammans! Jag äger just nu en D-Ponny som jag omedvetet köpte in som lite av ett projekt. Hon har blivit illa behandlad i både...
2
Svar
32
· Visningar
3 198
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp