Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Martina_m

Trådstartare
Från begynnelsen har jag alltid varit väldigt emot de där sadlarna.

Tycker att de är dyra, lädret ser ut som plast, det är stora och klumpiga sadlar. Har fått för mig att jag kan få betydligt bättre kvalité till samma pris, sas.

Men efter att ha provridit i en (standardmodell) så blev jag riktigt såld. Hmf, typiskt :mad::o;).

Men den jag provat har ett blått järn (MW tror jag). Men min häst med ponnyrygg behöver i princip vitt (x-vid) eller kanske till och med snäppet ännu vidare.

Dessutom när jag ridit i den med blått järn, så behöver jag ha en fårskinnspadd under, för att den inte ska klämma på manken. Min häst har ingen stor manke, men kanske aningens lång (misstänker jag), för jag har ofta problem med detta.
Men med fårskinn under ligger den stilla, annars glider den fram något. Så gissar på att om jag byter till ett vitt järn, kommer den ligga bättre, men kommer manken att klämmas ännu mer?

Och till mitt problem, men mina låååånga överskänklar, så passar de där knästöden perfekt!!!
Finns det någon annan sadel med liknande stöd? En sadel som passar ganska rak och rund rygg?


Eller ska jag helt enkelt gå emot mina principer och köpa mig en Bates Innova? Är det bra kvalité? Kommer jag att bli nöjd?
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

De jag känner som har haft den har alltid sålt den efter ca 6 månader. De känner att de blir för låsta i sadeln med tanke på den djupa sitsen och de stora stöden. Känner faktiskt ingen som behållit sin en längre tid.

Kalitetsmässigt verkar det vara en bra sadel. Tänk på att bommen blir mer svängd med ett bredare järn.

Jag tycker att Prestige Top Dressage är likvärdig men jag provar bara ett fåtal dressyrsadlar med stora stöd eftersom jag avskyr det.
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Jag hade hellre valt Childeric, de har stora knästöd men betydligt bekvämare att sitta i. Samt att man sitter närmare hästen, Innovan tycker jag är riktigt klumpig.
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Den jag testat har de små knästöden, alltså standard. De stora, extended, skulle jag nog aldrig kunna ha. Och jag känner mig inte låst i den, men jag får bra stöd.
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Jag har haft Innova, både med stora och små stöd och flera ggr tagit hem dom på prov också. Inbillar mig alltid att jag gillar sadeln men slutar alltid med att jag får ont i svanken av den, oavsett stöd.
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Jag hade en till min häst innan, men fick så ont i ryggen av den så den var inte långlivad (red i den kanske 4 månader). Testade både standard och extended med samma resultat. Rider nu i en måttad Childeric istället, inte en tendens till smärta :love:
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Det är standard de flesta jag känner har haft. Som flera andra skriver har de fått ont i ländryggen pga att de är låsta i sadeln. De har älskat den från början men sen så upptäcker man att man blir för låst. Det är 6 personer som jag känner som har haft Innovan 4 standard och 2 extended.

Det finns väl en anledning också att det är så många till salu hela tiden.
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Tack för era svar!

Men min tanke är att köpa en beg sadel, alltså runt 10' (+- väldigt beroende på vad det är för sadel).

Jag tycker som sagt om Innovan. Men funderar på vilka sadlar som är liknande.

Jag är inte sugen på en childeric heller. Har aldrig ridit en en, men pga priset.

Jag behöver en med "höga" knästöd. Så den inte trycker bort mina knän, sas. Hoppas ni förstår. Jag vill alltså ha hyfsat ordentliga knästöd.

Har funderat tidigare på M&N, men den jag hade hemma var för smal. Sen fick jag ingen direkt "Vill ha" känsla av den, vet inte varför.

Men kom gärna med mer tankar och förslag!
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Har inte ridit i innovan men haft en bates IW i flera år . Jag tycker inte det är en optimal sadel . Jag hade en mkt svår häst sadelmässigt (extremt hög och lång manke bland annat) och det var lite så att jag inte riktigt hade utrymme att tänka på mig själv så mkt utan man fick vara glad att ngt funkade på hästen . Men det har hänt väldigt mkt på sadelmarknaden senaste åren och nu har jag bytt ut den . Det jag har emot bates är att de som jag erfar det är mkt klumpiga sadlar . Breda, tunga , och jag tycker inte man får ett bra skänkelläge i dem pga hur extremt uppbyggda de är därfram .
Detta beror givetvis också på hur ryttaren är byggd . Jag är jättelång med bara långa ben och i IWn även med de små stöden åkte min underskänkel bak .
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Den nya IWn är väldigt förbättrad. Det är en genomtänkt sadel. Jag är inte heller förtjust i tidigare modeller.
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

nej usch, den nya modellen va ju urhemsk. Testade både lädervarianten (tung sadel!) och syntetvarianten (i ridning). Dock har jag en ryggskada/benskada och jag känner direkt när en sadel är fel för mig. Inte säkert att den känns så för andra men jag gillade inte alls den nya modellen. Djup sits, stora stöd som trycker bak skänkeln och man faller framåt. Den äldre varianten av syntet med ullstoppning gillade jag mycket dock.
 
Senast ändrad:
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Jag älskar Innovan även om jag ibland får ont i nacken av att jag blir lite för låst. Men jag tycker den är helt klart bäst av alla Bates modeller. Jag har inte den senaste upplagan utan den innan som är ngt kortare som modell och rundare bossor, den är inte lika "klumpig" som den senaste. Den ligger riktigt bra på min runda ponny och jag har utan problem haft även rosa järn i den vid behov.
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Och för mig var det precis tvärt om hehe ;)
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Finns många sadlar med höga knästöd, högre än vad Innovan har. De är ju mest bara stora och utstickande.

Prestige Top Dressage och Amerigo Cervia tex har stöden högt placerade. Finns säkert många fler, kolla på bilder framifrån.

Du kanske bör ha större stl också, så dina skänklar hamnar i bättre läge.
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Jag är inte sugen på en childeric heller. Har aldrig ridit en en, men pga priset.

Jag behöver en med "höga" knästöd. Så den inte trycker bort mina knän, sas. Hoppas ni förstår. Jag vill alltså ha hyfsat ordentliga knästöd.

Prestige Doge har just sina stöd högt vilket jag som är kortbent tycker är helt perfekt. Jag förstår din känsla att inte prova en Childeric pga priset, men jag kan bara säga att dom är värda varenda krona;). Äääälskar min!
Har ridit i en Innova Extended men tyckte att den var tvärhemsk. Fick ont i ryggen av den efter 10 minuter i sadeln.
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Sen ska ju sadeln passa min häst ponnyrygg som är ganska rak och rund och åt det kortare hållet.
Och för min del är det ju de där låånga låren som ska få plats.

Och jag ska verkligen försöka hålla nere priset, helst inte mer än 10'. Det passar inte just nu, och jag vet att det går att hitta en bra begagnad sadel till det priset.
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Jag hatade den oxå först, men eftersom jag har en sadeltvångshäst och fick den utprovad och ridit i den med en nöjd häst (och ryttare) så va jag fast (hehe bokstavligen), nämen, både jag och hästen stormtrivs. Dock, vilket jag sett på många innovor, så kan dem tappa lite färg. Men annars är den underbar att rida i!
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Du har inte funderat över Wintecs eller Bates andra modeller? Det finns ju stora stöd att köpa till. Om nu Innovan ligger bra menar jag.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag får snart ett nervbryt utan dess like. Dessa sadlar :angel: Jag har ett stort hbl med relativt rak rygg och en del manke. Vitt...
Svar
6
· Visningar
3 252
Senast: linzan
·
C
Utrustning :confused:Jag har en Bates Innova till min lille arab! Jag har haft sadelutprovare som provat ut den till honom! För ett tag sedan...
2
Svar
24
· Visningar
2 641
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp