Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Testa en Childeric, värd varenda krona. Äldre begagnade finns att hitta för rimlig peng!!

I :heart my DAC... :bow:
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Jag har en Innova Standard och har haft den i 3 år. Har inte fått ont i ryggen och den är fortfarande jättefin i skinnet. Känner mig inte alls fast i den och den har inte större stöd än min gamla Jaguar t.ex. Vet inte om jag har extra små stöd i min, köpte den begagnad.

Men ful, det är den :D
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Främst D modellerna iaf. Sålde min Childeric D för 11.000 kr. Inte lika mjuk och go som nya modeller men helt klart en mycket trevlig sadel :laugh:
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

11 tusen ? Jag får 10 För en 6 år gammal bates ... Inbytt .
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Jag har en innova som jag köpte när den var nästan ny på marknaden. Tror jag haft den sen sommaren -07 och jag älskar sadeln. den har inte tappat färg eller blivit spec sliten. Har standardstöden. Har sådan otrolig tur att den har passat perfekt på båda mina hästar.
Mjuk och skön att sitta i. Jag känner mig inte det minsta låst i den och har aldrig fått ont av den.
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Ja vad menar du? Det är väl dock lite skillnad på nypriset på en Bates och en Childeric :laugh: Den Childeric jag sålde var en 98:a också. Lite äldre än 6 år :D Jag sålde min Innova för 12.000 minns jag. Då var den endast ett halvår gammal, använd kanske 15 ggr, så i nyskick nästan. Men den var svårsåld.
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Ja, precis.
Har man inte 10-20 (som tex DAC modellen kostar begagnad beroende av skick) att lägga på en sadel så är det ju en sak givetvis. Men alla borde testa en Childeric. :D

Jag har en Bates Isabell Werth som jag givetvis älskade då jag köpte den, men har man provat Ferrarri är det svårt att gå tillbaka till sin Volvo... :) Det är inget fel på den sadeln alls, bara det att min nyinköpte är SÅÅÅå mycket skönare och passar både mig och hästen (givetvis) bättre.
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Haha, just DÄRFÖR jag inte bör prova en Childeric :p. OM den nu är så fantastisk som alla säger, så väljer jag att undvika den för att slippa sukta ;):idea:

Ni har inga andra förslag på sadlar som kan passa?
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Jag menade att om du fick betala 11 för din childeric begagnat så fick jag oförskämt bra betalt för min 6 år gamla IW . Och du oerhört dåligt betalt för din ett år gamla innova.

Kl
Men att testa en childeric i sig kan väl ändå inte vara ngt självändamål ? De passar ju inte alla hästar i formen liksom övriga sadlar inte gör , såvida du inte måttar och bygger en sprillans ny ?
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Jag fick dåligt betalt på min Innova. Tog nog 4 månader innan jag fick den såld också. Nej, Childeric passar inte alla hästar och ryttare. Men det är en sadel som hjälpt mig väldigt mycket med min egen skada så för mig är det lite av en aha upplevelse :)
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

*kl*

Jag har ridit i några Childeric sadlar och jag var inte särskilt imponerad.. Flatbacken var ju vidrig, som att sitta på en planka och DACen var väl ok men inte så fantastisk som beskrivs här, har suttit i mkt skönare sadlar!
Skulle heller aldrig lägga dom pengarna på en sadel som inte går att ändra ngt alls!! Men smaken är ju som baken.

Jag personligen gillar Bates sadlarna, tycker det är flexibla sadlar med bra läder kvalite.
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Jag har också suttit i en childericsadel som var riktigt hemsk att rida i. Det var en DI och jag sa efter det att jag aldrig skulle köpa en sådan. Men nu har jag 2 stycken DI och dom känns helt annorlunda att rida i mot den första...dessutom är det inte samma känsla i dom jag har. Dom skiljer sig mot varandra både i utseende och ridkänsla. Så det är ingen som är den andra lik :D Min ena DI är extra stoppad med ngt mjukt material i hela sadeln så det är som att sitta i en geleliknande mys soffa :D Nu menar jag inte att man ska köpa en Childeric, men jag ville bara säga att det kan skilja i känsla på dom.

Men jag gillar Bates också, eller ja, jag gillar nog Wintec lite mer än Bates. Mocca variaten. Fast jag tycker Bates Innova sadeln är snygg, speciellt den bruna :D
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Från begynnelsen har jag alltid varit väldigt emot de där sadlarna.

Tycker att de är dyra, lädret ser ut som plast, det är stora och klumpiga sadlar. Har fått för mig att jag kan få betydligt bättre kvalité till samma pris, sas.

Men efter att ha provridit i en (standardmodell) så blev jag riktigt såld. Hmf, typiskt :mad::o;).

Men den jag provat har ett blått järn (MW tror jag). Men min häst med ponnyrygg behöver i princip vitt (x-vid) eller kanske till och med snäppet ännu vidare.

Dessutom när jag ridit i den med blått järn, så behöver jag ha en fårskinnspadd under, för att den inte ska klämma på manken. Min häst har ingen stor manke, men kanske aningens lång (misstänker jag), för jag har ofta problem med detta.
Men med fårskinn under ligger den stilla, annars glider den fram något. Så gissar på att om jag byter till ett vitt järn, kommer den ligga bättre, men kommer manken att klämmas ännu mer?

Och till mitt problem, men mina låååånga överskänklar, så passar de där knästöden perfekt!!!
Finns det någon annan sadel med liknande stöd? En sadel som passar ganska rak och rund rygg?


Eller ska jag helt enkelt gå emot mina principer och köpa mig en Bates Innova? Är det bra kvalité? Kommer jag att bli nöjd?

Själv skulle jag aldrig byta bort min Bates Innova - har äntligen hittat en sadel som passar mig perfekt och hästarna trivs i den :love: Jag har dock de stora stöden då standardstöden är för små för mig som inte är så lång (hamnar i stolsits om jag ska nå fram till dem). Har man hästar med mycket gång så vill man ofta sitta lite "fast" men jag tycker sätet är så pass öppet att det ändå går att röra sig.

Sadeln kommer antagligen att hamna närmare manken med ett X-vid eller bredare järn i. Det finns gula ilägg man kan lägga i fram som höjer sadeln så att manken får bättre plats, men det är ju svårt att säga om det passar just din häst innan man har provat.

Kvaliteten på lädret upplever jag som ganska stor skillnad mellan den gamla och den nya modellen. Den nya modellen har (enligt mig) bättre läder och ser inte plastig ut. Man ser skillnad på den gamla och nya modellen genom att den gamla har mocka på knästöden (kan dock vara nedslitet) och på bakvalvet, medan den nya har läder på samma ställen plus en namnskylt i silver på bakvalvet. Själv föredrar jag helt klart den nya modellen men det där är ju också helt individuellt :laugh:

Antingen älskar man Innovan eller så tycker man inte alls om den... :)
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Drömmen är ju att bygga en WOW-sadel utifrån egna behov. Men att hitta en begagnad i den prisklassen lär nog inte bli lätt.
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Jag har en Bates Innova som jag älskar! Den ligger helt perfekt på min häst och min tränare älskar den också. Skulle nog aldrig byta bort den! Har aldrig någonsin känt den känslan att man blir "låst". Känner faktiskt inte igen några av de negativa kommentarerna ovan. Nej, jag älskar min innova och rekommenderar den varmt!
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Jag har ju provat en och uppfattar inte heller att man blir fast i den.
Och om jag skulle bli fast i den, så kanske det bara är bra ;) eftersom jag har lite svårt att sitta ner och still. Därför vill jag ha stora stöd så jag får lite hjälp att inte flänga runt för mkt ;)
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Precis samma sak för mig :laugh: Förr tyckte jag nedsittning i trav var en oändlig plåga men nu är det det enda man vill göra :love:

Vilken sätesstorlek provade du? 0 1 eller 2? Gamla eller nya modellen?
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Själv skulle jag aldrig byta bort min Bates Innova - har äntligen hittat en sadel som passar mig perfekt och hästarna trivs i den :love: Jag har dock de stora stöden då standardstöden är för små för mig som inte är så lång (hamnar i stolsits om jag ska nå fram till dem). Har man hästar med mycket gång så vill man ofta sitta lite "fast" men jag tycker sätet är så pass öppet att det ändå går att röra sig.

Sadeln kommer antagligen att hamna närmare manken med ett X-vid eller bredare järn i. Det finns gula ilägg man kan lägga i fram som höjer sadeln så att manken får bättre plats, men det är ju svårt att säga om det passar just din häst innan man har provat.

Kvaliteten på lädret upplever jag som ganska stor skillnad mellan den gamla och den nya modellen. Den nya modellen har (enligt mig) bättre läder och ser inte plastig ut. Man ser skillnad på den gamla och nya modellen genom att den gamla har mocka på knästöden (kan dock vara nedslitet) och på bakvalvet, medan den nya har läder på samma ställen plus en namnskylt i silver på bakvalvet. Själv föredrar jag helt klart den nya modellen men det där är ju också helt individuellt :laugh:

Antingen älskar man Innovan eller så tycker man inte alls om den... :)

Och för mig är det tvärt om, kan förmodligen inte ha de stora stöden, eftersom jag har så långa lår :o;). Standarden ligger perfekt intill benen.

Den som jag har provat har blått järn i, men skulle som sagt behöva vitt, minst. Men när jag red utan någon padd under så var det väldigt tajt vid manken. Och stoppningen är ju supermjuk, så om man spänner gjorden lite hårdare så känns det som man trycker ihop den. Men när jag använde en helt vanlig fårskinnspadd så funkar den jättebra, även att den är lite smal.

Det här med olika årsmodeller, den jag har provat är lite äldre, den med mocka (bortskavt). Är det något mer med själva modellerna som skiljer dem åt än just mockat och lädret?
Sett någon bild, och inte uppfattat den som lite djup som den jag har provat. Kan det vara så? Eller har det kanske bara varit vinkeln på bilden?
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Precis samma sak för mig :laugh: Förr tyckte jag nedsittning i trav var en oändlig plåga men nu är det det enda man vill göra :love:

Vilken sätesstorlek provade du? 0 1 eller 2? Gamla eller nya modellen?

Stl 1, kan inte ha mindre, och inte större heller tror jag ;).
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Jag upplevde den gamla modellen som lite djupare i sitsen och med aningen mindre "rörelsefrihet" än den nya modellen. Själv tycker jag om djupa sadlar men inte så att man sitter i en grop, utan man ska sitta plant men ändå djupt - precis som i Innovan :)
I den gamla modellen hamnade mina sittben lite fel så jag upplevde den som lite hård i sitsen. Så kanske det inte alls är om du frågar någon annan utan allt beror ju på hur man är byggd.

Den gamla modellen upplevde jag som lite kortare i anläggningsytan (en eller ett par cm) och aningen mer svängd i bommen än den nya modellen. Den gamla upplevde jag även som mjukare i luftstoppningen.

Jag har en Innova av den nya modellen i strl 1 med standardstöd (små) om du vill prova den? Den rids ändå inte i just för tillfället :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag får snart ett nervbryt utan dess like. Dessa sadlar :angel: Jag har ett stort hbl med relativt rak rygg och en del manke. Vitt...
Svar
6
· Visningar
3 252
Senast: linzan
·
C
Utrustning :confused:Jag har en Bates Innova till min lille arab! Jag har haft sadelutprovare som provat ut den till honom! För ett tag sedan...
2
Svar
24
· Visningar
2 641
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp