Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Tack! Det var snällt! Hade vi funnits lite närmre varandra så hade jag gärna provat :)

Lite klurigt det där. Har en ganska kort häst, och med ganska rak rygg ;)

Vilket år kom den nyare modellen?
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Kl*
Jag älskar min Innova med standardstöd, har haft den sedan 2007 på tre-fyra olika hästar.
Den är fortfarande i bra skick, lädret är fint, men mockan i knästöden är blankt nu istället för strävt som det var från början, men det är det enda, syns knappt efter stiglädren ens...
183966_511164792244389_499148804_n.jpg
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Skulle ju i och för sig kunna skicka den, men det kostar ju en del... Skickar dig ett PM.

Jo det där är ju lite svårt då Batessadlarna överlag har ganska lång anläggningsyta (WIDE-modellerna är ngt kortare).

Jag tror den nya modellen kom samtidigt som Bates Isabell NEW vilket i så fall är 2010. Dock tror jag att det fortfarande säljs av den gamla modellen i vissa butiker, så man får vara lite uppmärksam om det är så att man vill ha någon särskild sort. De är ju som sagt lite olika i både passform på hästen och för ryttaren. Nu har jag inget problem med höga mankar men känslan som jag hade när jag provade den gamla modellen på en av hästarna var att den kändes trängre runt manken, men det kan ju bara vara en känsla.

Här är en bild på en gammal och en ny modell - de ser ganska lika ut på bild, även om man kan se vissa detaljer som skiljer (jfr t.ex. bossorna). Den gamla (strl 1) är till vänster och den nya till höger (strl 0). Eftersom storleken skiljer så är det ju inte lika enkelt att jämföra dem rakt av heller.

innova_gammal_ny.jpg
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Inte bara sadeln som är fin - även hästen är det (trots att jag inte alls gillar skimmel...) :laugh:
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

*kl* Tack för bilderna, både på sadlarna och på ridbilden :)
Har aldrig sett mig själv rida i sadeln (har ändå ridit i den ganska många gånger, alltså inte bara testat en lr två gånger, men aldrig någon som tar kort), så vet inte riktigt hur jag sitter i den. Men du verkar få en bra stöd av den.

Där ser man ju lite skillnad på de olika årsmodellerna. Rent spontant så gillar jag den gamla bättre utseendemässigt :o. Sen har jag ju inte provat den nya.

Men kom på att jag även har varit inne på Santa Cruz Leopold.
Provsatt den för jättelänge sedan (när den kom ut tror jag) nere på Falsterbo. Men minns inte hur den var att sitta i. Och det var ju bara på en bock. Vet bara att jag tyckte om den DÅ, men inte varför.
Han sa att den passar bra till ryttare med längre överskänklar (som jag :)). Och när man läser om den så ska den passa ganska rak och rund rygg, och det får plats för både hög och lång manke. Min häst har verkligen ingen hög manke, men förmodligen lång, eftersom det alltid är så trångt där för i princip alla sadlar.

Är det någon som har testat en Leopold och kan jämföra den mot Innovan, och berätta för mig :)? Är det liksom ens värt att fundera över den?
 
Sv: Är Bates Innova en bra sadel? Finns liknande knästöd på annan sadel?

Ingen som har något att säga ang skillnaden på dessa två sadlar?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag får snart ett nervbryt utan dess like. Dessa sadlar :angel: Jag har ett stort hbl med relativt rak rygg och en del manke. Vitt...
Svar
6
· Visningar
3 252
Senast: linzan
·
C
Utrustning :confused:Jag har en Bates Innova till min lille arab! Jag har haft sadelutprovare som provat ut den till honom! För ett tag sedan...
2
Svar
24
· Visningar
2 641
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp