Är bett farligt?

Nenne45

Trådstartare
Om du kommenterar vill jag att du använder ett vårdat språk med lugna och mjuka ord, så att andra inte behöver bli irriterade i onödan. Jag vet att man lätt blir irriterad när man diskuterar saker som man tycker olika om, men försök att inte lägga för mycket energi på onödiga saker, lägg dig inte heller i vad andra tycker. Alltså inte försöka få andra att tycka som dig själv, utan alla får ha sin åsikt i fred.
 
Det beror lite på, allt som hamnar i fel händer kan vara farligt, men generellt sett skulle jag inte säga att bett är farligt.
Sen tror jag det beror lite på hästen också, hästar är individer som alla är olika. Det som funkar för den ena kanske är rent av skadligt för den andra osv.
 
För mig finns inget universal-svar vad gäller bett eller utrustning övht. Generellt så menar jag på att man ska pynta hästen med så lite skrot som möjligt, men det innebär för mig inte att det finns ett rätt som alltid gäller. Vad hästen trivs med är alltid det viktigaste - ryttarens kunskap och hand spelar givetvis också in. Rent krasst är ju inte hästar placerade på jorden för att vi ska rida på dem, och ska man se det på det viset är ju allt vi gör med/mot hästarna mot deras natur och för vårt eget höga nöjes skull.

Men ja, jag använder bett, vilket bett beror på hästen och jag varierar emellan ett par modeller som hästen trivs med - och jag rider inte på skarpare bett än jag som ryttare behärskar.
 
Nej jag tycker inte bett är fel eller farligt men själv rider jag oftare utan bett i munnen än med då jag rider ut mest och tycker det är trevligt att stanna till och låta hästen beta lite, sedan så har det bara blivit så att det blir samma i hoppningen oftast.
 
Jag svarade inte på frågan för jag tyckte inte att det fanns något svar som passade in. Nej, jag tycker inte att bett är farligt men man ska naturligtvis använda bett som hästen trivs med och som ligger bra i munnen.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
847
Senast: Nepenthe
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 535
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 786
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp