Är bufflig och står inte stilla

S

Skuggabaldur

Min häst kan stå stilla i stallgången utan att vara uppbunden. Men enbart så länge jag tittar på henne. Så fort jag vänder bort blicken/går en bit bort och gör annat eller så, så passar hon på att smita. Antingen vänder hon ganska snabbt och börjar gå iväg eller så gör hon det smygande så jag inte ska märka. Det är inte det att hon vill komma bort från mig utan hon ska iväg på upptäcksfärd, gå in i tomma boxar, kolla ställen hon inte varit på än i stallet osv.
Hur sjutton ska jag göra för att få henne att stå stilla?
Har provat att t ex ute i paddocken låta henne stå still i mitten och sedan långsamt gå några varv runt henne med ett ganska bra avstånd. Då måste jag sträcka på mig, gärna lyfta händerna lite och titta på henne. Det funkar bra. Men just när hon är sadlad och tränsad kan man gå ifrån henne mer och hon står oftare stilla.
Hon är duktigare efter att man gjort lite ledarskapsövningar, men det verkar som om inga övningar sitter i till nästa dag.
Kan tillägga att det är en svenskfödd islandshäst, så hon har inte samma respekt för människor, som en islandsfödd oftast har. Är absolut ingen trädgårdsuppfödning dock!
Hon är även sån att hon har en gammal ovana att putta på folk, hon försöker klia sig på mig efter ridturer m.m. Det har blivit bättre, men är fortfarande inte bra.
Jag upplever det som att ledarskapet inte är riktigt som det ska. Från hennes rygg funkar det bra, hon går fram där jag vill att hon ska gå, även om det är nåt hon inte gillar osv.
Hur ska jag göra för att förstärka ledarskapet och få henne att bli mindre bufflig?
OBS. Det här är inget jätteproblem, som gör hanteringen omöjlig m.m. men det är irriterande och jag vill gärna ha ett bra ledarskap och en bra relation till hästen.
 
Sv: Är bufflig och står inte stilla

Men varför har du behov av en sådan kadaverdiciplin för att inte bli "irriterad"??? Hästen är häst och förstår väl inte meningen med att stå blick stilla när du inte längre ägnar henne uppmärksamhet?

Om ditt syfte är gott eller om du i vilket fall måste lära din häst att stå still längre stunder gäller det förstås att belöna rätt beteende och öka svårighetsgraden så lite i taget att misslyckanden undviks så mycket som möjligt.

Angående buffandet, så innebär inte heller det nödvändigtvis att ledarskapet brister. Hästen känner förtroende och trygghet till den den buffar och kliar på. Däremot ska buffandet upphöra vid tillsägelse. Det är lätt att träna in.
 
Sv: Är bufflig och står inte stilla

Jag vill inte ha jättediciplin på hästen, så duktig är jag inte att jag skulle kunna lyckas med det. Men man hade ju tyckt det vore skoj om hon kunde stå kvar även om man vänder bort blicken en sekund, det är det många hästar som kan och jag ser inget fel i det.
Att hon buffar och kliar sig på mig ser jag inte som något positivt (men visst, alla har olika åsikter, det förstår jag). Jag menar, man ser aldrig en häst stå och klia sig och putta på ledarhästen i hagen t ex. Min häst skulle aldrig tillåta att en annan häst gjorde det mot henne. Det är en gammal ovana hon har och vi har jobbat på det och det har blivit mycket bättre, men att hon puttar undan mig så jag måste backa osv tycker jag fortfarande inte är ok. Kan ju tillägga att jag får säga till på skarpen när hon gör det och ändå fortsätter hon ganska snart. Känns som att jag är för otydlig, men jag vet inte hur jag ska göra riktigt...
Men ang att stå still i gången med beröm osv. När hon står still talar jag om för henne hur duktig hon är osv. Men hur ska jag göra när hon försöker gå iväg? Hittills har jag sagt ett bestämt nej och ledit tillbaka henne till där hon stod. Gör jag fel? Verkar ju inte hjälpa direkt...

Hm, ordvalet "irriterad" kanske inte var det bästa, men du kanske förstår hur jag menar? Man står och håller henne t ex och pratar med någon och hon står och puttar hela tiden på en, ja du fattar. Jag tycker helt enkelt inte att det är ok.
Andra saker som för mig att tro att det brister i ledarskapet är bl a att när jag leder henne och jag stannar och signalerar åt henne att göra detsamma, då går hon bara vidare ibland tills det tar stopp i tygeln. Håller jag upp spöet framför henne, stannar hon ibland bättre, på en gång om jag viftar med det, men det kan man ju inte göra jämt heller.

Tack för svaret i alla fall!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 042
Senast: Praefatio
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 343
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 322
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp