Bukefalos 28 år!

Är datorn bortom räddning?

Lime

Trådstartare
Lagom inför jul har min dator gått på ledighet och är ytterst osamarbetsvillig. Sedan några dagar tillbaka kraschar samtliga webbläsare så fort jag försöker gå ut på nätet (firefox, chrome och explorer) och datorn vill skicka felrapport varje gång jag uppdaterar sidan. Därtill kraschar datorn med jämna mellanrum om den bara är igång, skärmen blir blå och den vill starta om sig (för att några minuter senare vilja starta om sig igen).

Datorn är 7-8 år gammal och har fungerat felfritt fram tills nu. Hårddisken byttes för två år sedan till en som inte har rörliga delar och har sedan dess varit väldigt snabb och pigg. Det finns virusprogram som scannar med jämna mellanrum, men som aldrig hittar något att utrota.

Vad gör jag nu? Är det någon idé med att lämna in den på reparation eller är det dags att ta farväl? Jag hade för avsikt att köpa en diskmaskin för sparpengarna på mellandagsrean men fruktar för att det blir en dator istället, som distansstudent fungerar det nämligen ganska dåligt att vara utan...
Tacksam för svar, men kanske inte kan svara så mycket själv eftersom buke fungerar sisådär att skriva på med mobilen.
 
Min 7-åring står och skräpar då den inte gick att få till med nyare webbläsare. Så det fick bli ny. Diskmaskin kan man vara utan men inte dator.
 
Instämmer med båda sista inläggen.

Åldern i sig är sällan eller aldrig något problem annat än för hårddisk och eventuella fläktar. Om det var min dator skulle jag kollat att alla fläktar snurrar och innanmätet inte är igensatt med damm (vilket kan leda till överhettning och i förlängningen till felsymptom som de angivna). Sen skulle jag kollat minneskretsarna, det finns gratisprogram för det, minnesproblem är inte alldeles ovanligt. Sitter minnet som lösa kort i socklar hade jag provat att ta ur och återmontera ett par gånger, eftersom socklar ibland får dålig kontakt trots guldpläterade stift. Sedan hade jag ominstallerat Windows (efter att ha säkerhetskopierat viktiga filer). SEN skulle jag, om datorn inte mådde bättre, börja titta efter en annan. :)
 
Glömde skriva att det är en laptop om det är relevant? Det finns inga minnen jag kan plocka bort enkelt i alla fall. Fullt möjligt att det kanske är fläktarna? Tycker den blir ganska varm, men den har aldrig stängt ner sig av den orsaken. Vet inte om jag vågar skruva bort undersidan, kan jag sabba den av att öppna och kika?
Hade igång den nyss och den har blivit sämre sedan sambon hade igång den i förrgår och räddade alla bilder. Nu var den svart direkt när jag startade den och ville 'inkonsekvenskontrollera' hårddisken. Hann sedan se att det finns 25 GB ledigt minne på datorn innan den blev blå och startade om sig efter ytterligare en kontroll av hårddisken. Kan jag ominstallera Windows utan skiva? Hittade ett produkt-id när jag skulle kolla upp minnet, funkar den som nyckel?
Jag är kass på datorer, så känner mig tyvärr begränsad med vad jag kan göra själv. Det kostade en del att fixa den senast, så frågan är om det är värt att göra det igen?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Köpte en ny dator på mellandagsrean och den är således ca 1,5 månad gammal. Med datorn ingick ett års gratis McAfee och givetvis var det...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Lime
·
S
IT & mobiler Jag har en bärbar dator. När jag skriver dokument använder jag programmet Works (det följde med datorn - har inte installerat Word då...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Skuggabaldur
·
IT & mobiler Jag behöver hjälp nu. Min dator, som i vanliga fall är väldigt snabb och fungerar väldigt väloljat, har helt plötsligt gått och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 229
Senast: Zenith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp