Är det bara att leva med?

Har märkt att det finns lite olika uppfattningar om vad morgonpigg är :D

Jag anser mig själv morgonpigg och min ultimata dygnsrytm är att gå och lägga mig vid midnatt-halv ett och sedan gå upp vid halv åtta-åtta. Sju timmar sover jag om jag får sova sju timmar varje natt, åtta sover jag om jag tar igen sömn :) Klarar även många dagar på bara 5 timmars sömn men efter någon vecka börjar jag bli trött.

Var lite diskussioner här om att gå upp på morgonen för en nattmänniska är samma sak som att hålla sig vaken på nätterna för en morgonmänniska. Jag har inga problem med att vända på dygnet (Därför kan jag hålla mig vaken med sambon ibland, men jag tycker inte om att hela dagen försvinner eftersom jag gärna ser lite solljus på dagarna.).

Jag har haft jobb där jag jobbat natt (17:00-08:00) där jag jobbat kväll (14:00-23:00), där jag jobbat tidiga mornar (04:00-17:00) och sedan jobb där jag jobbat 07:00-16:00. Alla tiderna fungerade super. Jag jobbar gärna natt/kväll men har tyvärr utbildat mig till ett yrke där man bara jobbar under dagtid :)

Det är kanske därför jag haft lite svårt att förstå sambon. Jag har en dygnsrytm som jag föredrar, absolut, men för mig är det "bara att gå upp/bara att hålla mig vaken".

Det går i alla fall framåt här. Idag gick han upp (Utan att jag sagt såklart. Det måste i slutändan vara hans eget val hur han väljer att lägga upp sömnen.) vid nio även fast det var hans lediga dag så att vi kunde äta frukost tillsammans innan jag for till jobbet och i helgen ska vi gå på en midnattsvisning på bion i grannstaden ;)
 
Alltså, jag fattar inte varför ni tror att TS kille har sömnproblem?

En sak hade väl vart om han sov 8-9 h/ natt och vaknade trött. Men går man och lägger sig sju- åtta- nio på morgonen är det väl inget konstigt i att man sover till kl16. Det blir ju inte så många timmar när man räknar på det, har man dessutom dygnat kan man behöva sova nån timme extra.

Jag tror att folk reagerade på att han kan sova 16 timmar. Och det att han inte känner sig utvilad.

Själv får jag migrän och mår illa om jag sover mer än 9 timmar. Sovmorgon är då jag vaknar 7-7:30. Kl 22 är det natt, och då brukar jag bröja stressa för att komma isäng fort... jag har jobbat natt i många år, treskift I ungefär lika många, och just nu är det dag må-fre. Egentligen ser jag ingen skillnad mellan de olika alternativen. De har alla sina för- och nackdelar.
 
Ingen ser att man har möten iklädd pyjamas och morgonrock :D
Det är underbart
Ja, tills man gör något sådant här. Kopierar från en f-status jag skrev förra veckan.

Avdelning underliga möten: har precis flyttat tillbaka till min lägenhet efter stambyte. Är krasslig och jobbar hemifrån och har ett Skype-kundmöte medan jag ligger nedbäddad i sängen. Mitt i mötet låser någon upp min ytterdörr, kliver in, hör att jag är hemma och ber om ursäkt men hon ska fixa min badrumströskel.

I min skyddade sovalkov ser jag henne inte, men jag ropar glatt "Ingen fara, jag har möte i sängen men fixa på du!"
 
Alltså, jag fattar inte varför ni tror att TS kille har sömnproblem?

En sak hade väl vart om han sov 8-9 h/ natt och vaknade trött. Men går man och lägger sig sju- åtta- nio på morgonen är det väl inget konstigt i att man sover till kl16. Det blir ju inte så många timmar när man räknar på det, har man dessutom dygnat kan man behöva sova nån timme extra.

Att sova länge på semestern är för mig ett solklart tecken på att jag äntligen är fri att göra som jag vill. :love:
Tycker det däremot är urmysigt att sitta uppe länge, dricka te och titta på en serie eller läsa en bok. Kan såklart stiga upp tidigt om det är något särskilt som ska göras, MEN VARJE DAG? :confused: Då är det inte semester enligt mig. ;)

Tråkigt med en sambo som inte är särskilt intresserad av att kompromissa emellanåt, men det hade gjort mig grinigare än att han sov bort dagar.
Och måste man ställa klockan för att stiga upp på en ledig dag, då undrar jag hur morgonpigg man egentligen är. :cautious:

/Hon som tycker det bästa man kan göra är att ligga kvar i en timme åtminstone och filosofera istället för att stiga upp i tid.
TS skrev häromdagen att hon pratat med honom och då hade han sagt att han har sömnproblem. Det var då det spåret i tråden tog fart.
 
Jag är uppe med tuppen, 04.30 alla vardagar. Det är ett eget val numer för att kunna tillbringa tid med BARNET på eftermiddagen, plus att min MAKE jobbar kväll/em på oregelbundet schema.
Jag skulle säga att det är en plåga och efter 10 år har jag inte vant mig. Men jag gillar mina tre supereffektivt timmar på morgonen mellan 06-09 innan stora massan kommer. Andra kollegor gör sina timmar kvällstid. Jag bokar möten mellan 09-15, om det inte är men annan morgonpigg sate. Jag tycker det är perfekt, vi är bemannade nästan dygnet runt;)
 
Jag är uppe med tuppen, 04.30 alla vardagar. Det är ett eget val numer för att kunna tillbringa tid med BARNET på eftermiddagen, plus att min MAKE jobbar kväll/em på oregelbundet schema.
Jag skulle säga att det är en plåga och efter 10 år har jag inte vant mig. Men jag gillar mina tre supereffektivt timmar på morgonen mellan 06-09 innan stora massan kommer. Andra kollegor gör sina timmar kvällstid. Jag bokar möten mellan 09-15, om det inte är men annan morgonpigg sate. Jag tycker det är perfekt, vi är bemannade nästan dygnet runt;)
En av mina mest morgontidiga kollegor och jag kör dygnet runt tillsammans vid kritiska deadlines. Jag jobbar på tills jag kroknar framåt tretiden på natten, och mycket få timmar senare vaknar han och tar över. När sedan han får nog har jag ju med god marginal hunnit vakna och fixa annat, och kan ta över skrivandet igen.

Vi lever ju inte så, men någon vecka ibland kan se ut så. Väldigt bra när man skriver i ett gemensamt dokument, att vi inte skriver samtidigt utan enkelt kan ta över där den andra slutade.
 
@mandalaki
@cirkus
@gul_zebra

Jag fattar väl bara inte när han sover 16h?
Han jobbar på vardagar och sover normalt, på helgerna lägger han sig på morgonen och sover på dagen. Han ändrar ju dygnsrytmen, men när sover han 16h fattar inte jag?
Är det däremot så att varje fredag dygnar han, då fattar jag att man får försöka ta igen den sömnen antingen på lördag dag eller under söndagens dag. Men han verkar ju bara sova till kl16- ish- nånting?

Jag hade också sagt att jag hade sömnproblem om nån tjatar. Jag jobbar ofta oregelbundet plus att jag har lite större sömnbehov (9h iaf) och oftast tar det en timme innan jag somnar.

Det är rätt ofta jag inte hinner få den sömnen jag behöver, vilket gör att ofta får jag sov efter jobb på eftermiddagen om jag jobbat mycket/ inte hunnit sova innan jag gör annat. Eller sova asmycket på helgen efter nattjobb.
Ofta stiger jag upp efter x-antal timmar, käkar, donar om jag orkar och sover innan jobb igen.

Inget är väl optimalt egentligen.
 
@mandalaki
@cirkus
@gul_zebra

Jag fattar väl bara inte när han sover 16h?
Han jobbar på vardagar och sover normalt, på helgerna lägger han sig på morgonen och sover på dagen. Han ändrar ju dygnsrytmen, men när sover han 16h fattar inte jag?
Är det däremot så att varje fredag dygnar han, då fattar jag att man får försöka ta igen den sömnen antingen på lördag dag eller under söndagens dag. Men han verkar ju bara sova till kl16- ish- nånting?

Jag fick inte heller ihop den matematiken, det verkar ju "bara" som att han vänder på dygnet varje helg (vilket jag förstår är nog så jobbigt om man inte gör det själv).
Att han klarar av att hålla "normal" dygnsrytm på vardagarna talar ju emot sömnstörning, skulle jag tro.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 358
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 099
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 364
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 711
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp