Är det bara jag..

Har du gjort någon form av skönhetsingrepp?

  • Ja

    Röster: 35 8,6%
  • Nej

    Röster: 374 91,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    409
Dockteater från Tjeckoslovakien! 🙈 Jag minns det väl för att jag inte gillade det - blev såå besviken varje gång! 😆 I övrigt hade vi väl en rätt stor och blandad svensk produktion av barnprogram också med vilse i pannkakan som någon sorts lågvattenmärke 😁 Men väldigt bra program också - från A till Ö, fem myror är fler än fyra elefanter osv. För min del kändes det som om de amerikanska och brittiska influenserna kom senare, under 80-talet.
Fast, det stämmer inte.

När det gäller barnprogram, där det förvisso fanns en del östeuropeiska inslag, sändes även t ex serier från Hanna-Barbera (familjen Flinta, Tom & Jerry), Scooby-Doo). Inte så mycket, men hur mycket barnprogram sändes i TV? Två timmar om dagen?

I fråga om serier för vuxna var utbudet helt dominerat av Storbritannien och USA redan på 70-talet. Onedinlinjen, Familjen Machan, Herrskap och tjänstefolk, Lödder, Bröderna Cartwright (sändes först på 60-talet), Kojak, Rötter, Arvingarna, De överlevande, Familjen Ashton, Hemliga armén…

Musikinflödet (nu menar jag populärmusik) var också helt brittiskt och amerikanskt vid sidan av det svenska. Beatles spelade i Sverige innan de slog igenom. Dock var inte heller det så stort. Det var fanns väl bara P3 och så lite i TV. Man fick köpa skivor och spela hemma.

På 80-talet kom kommersiell TV och då blev det MER av allt.
 
Fast, det stämmer inte.

När det gäller barnprogram, där det förvisso fanns en del östeuropeiska inslag, sändes även t ex serier från Hanna-Barbera (familjen Flinta, Tom & Jerry), Scooby-Doo). Inte så mycket, men hur mycket barnprogram sändes i TV? Två timmar om dagen?

I fråga om serier för vuxna var utbudet helt dominerat av Storbritannien och USA redan på 70-talet. Onedinlinjen, Familjen Machan, Herrskap och tjänstefolk, Lödder, Bröderna Cartwright (sändes först på 60-talet), Kojak, Rötter, Arvingarna, De överlevande, Familjen Ashton, Hemliga armén…

Musikinflödet (nu menar jag populärmusik) var också helt brittiskt och amerikanskt vid sidan av det svenska. Beatles spelade i Sverige innan de slog igenom. Dock var inte heller det så stort. Det var fanns väl bara P3 och så lite i TV. Man fick köpa skivor och spela hemma.

På 80-talet kom kommersiell TV och då blev det MER av allt.
Vad menar du inte stämmer? Det fanns absolut dockteater från Tjeckoslovakien (och som du säger inslag från andra östeuropeiska länder också), liksom en ganska stor svensk produktion av barnprogram. Jag minns det som att Tom & Jerry och Scooby-Doo var ganska sällsynta inslag, som huvudsakligen sändes som inslag på sommarlovs- och jullovsmorgnar. En bit in på 80-talet blev det ju helt annorlunda, men så länge vi bara hade svensk public service så kändes de där inslagen med "rolig" (=amerikansk?) tecknad film (alltför) sällsynta.

Och jag pratar om min upplevelse - den är varken fullständig eller objektiv (och jag var som äldst 8 år på 70-talet) - men du kan ju inte påstå att den inte stämmer?!
 
Nu var det ju inte smink jag skrev om, utan ingrepp. :) Hänvisar till en generell ton i tråden, inte enstaka personer.
Jag ser inte ner på människor som gör ingrepp, eller sminkar sig, eller färgar håret eller gör fransförlängning eller bantar eller tränar eller vad man nu gör för att känna sig nöjd med sig själv. Men som företeelse ser jag det som problematiskt. På samma vis som det är problematiskt med snedfördelad föräldraledighet (där kvinnan tar ut den större delen) eller andra dylika effekter av samhällets påverkan på oss individer. Där har man ju ett val att göra som individ, jag har valt att gå åt ett håll och andra väljer att gå åt ett annat. Alla är utsatta för press och vi väljer att hantera det på olika sätt.

Men på ett generellt plan tycker jag att det är problematiskt att ingrepp är så normaliserat, men jag kommer från en tidsålder då maskarna var blå eller grön och då man som nybörjare inom sminkvärlden aldrig hört talas om foundation eller facesculpting. Medan det idag är det första man göra, man dekorerar inte man omformar. Då är ju steget inte särskilt långt till att börja göra ingrepp tänker jag.
 
Jag ser inte ner på människor som gör ingrepp, eller sminkar sig, eller färgar håret eller gör fransförlängning eller bantar eller tränar eller vad man nu gör för att känna sig nöjd med sig själv. Men som företeelse ser jag det som problematiskt. På samma vis som det är problematiskt med snedfördelad föräldraledighet (där kvinnan tar ut den större delen) eller andra dylika effekter av samhällets påverkan på oss individer. Där har man ju ett val att göra som individ, jag har valt att gå åt ett håll och andra väljer att gå åt ett annat. Alla är utsatta för press och vi väljer att hantera det på olika sätt.

Men på ett generellt plan tycker jag att det är problematiskt att ingrepp är så normaliserat, men jag kommer från en tidsålder då maskarna var blå eller grön och då man som nybörjare inom sminkvärlden aldrig hört talas om foundation eller facesculpting. Medan det idag är det första man göra, man dekorerar inte man omformar. Då är ju steget inte särskilt långt till att börja göra ingrepp tänker jag.
Maskarna? :confused:
 
Jag ser inte ner på människor som gör ingrepp, eller sminkar sig, eller färgar håret eller gör fransförlängning eller bantar eller tränar eller vad man nu gör för att känna sig nöjd med sig själv. Men som företeelse ser jag det som problematiskt. På samma vis som det är problematiskt med snedfördelad föräldraledighet (där kvinnan tar ut den större delen) eller andra dylika effekter av samhällets påverkan på oss individer. Där har man ju ett val att göra som individ, jag har valt att gå åt ett håll och andra väljer att gå åt ett annat. Alla är utsatta för press och vi väljer att hantera det på olika sätt.

Men på ett generellt plan tycker jag att det är problematiskt att ingrepp är så normaliserat, men jag kommer från en tidsålder då maskarna var blå eller grön och då man som nybörjare inom sminkvärlden aldrig hört talas om foundation eller facesculpting. Medan det idag är det första man göra, man dekorerar inte man omformar. Då är ju steget inte särskilt långt till att börja göra ingrepp tänker jag.

All skönhetsnorm är problematisk, givetvis. Jag tror inte det finns någon här inne som skulle påstå något annat? Jag har även i tidigare inlägg påpekat att man kan förändra sitt ansikte betydligt "värre" med smink i jämförelse med att ta bort en liten enstaka rynka genom ingrepp. Ändå är smink betydligt mer accepterat. Men nu känns det bara som att det går rundgång i tråden. :)
 
Svarar på ursprungsfrågan.
Nej, aldrig gjort, kommer aldrig att göra om jag inte drabbas av något större trauma.
Jag fyller 48 år i år.
Färgar håret gör jag. Sminkar mig ibland, men inte till vardags.
 
Det kan väl iofs kanske inte klassas som skönhetsfrämjande 😅 Jag har iaf absolut inte blivit snygg av kortison, snarare tvärtom ;)
Det beror väl på hur man ser det. En haltande (tänk Quasimodo) tjurig (pga smärta) person som får en injektion och mår bättre, blir gladare och slutar halta ;-).
 
Om man t.ex. fyllt läpparna en längre tid - är det då inte rätt svårt att bara sluta? Sedan man vant sig vid stora läppar och plötsligt är de tunna igen. Det tror jag kan vara problematiskt, att man liksom blir fast i sina fillers. Och ska man då hålla på hela livet?
 
Om man t.ex. fyllt läpparna en längre tid - är det då inte rätt svårt att bara sluta? Sedan man vant sig vid stora läppar och plötsligt är de tunna igen. Det tror jag kan vara problematiskt, att man liksom blir fast i sina fillers. Och ska man då hålla på hela livet?

Jag tänker att det är ungefär som att man har vant sig vid en hårfärg eller en särskild frisyr. Antingen vill man köra vidare eller så gör man inte det.
 
Populära barnprogram var t ex Professor Baltazar som sändes första gången i svensk TV 1970. Flipper sändes 1967, kängurun Skippy slutet av 60-/början av 70-talet. Serien Cousteaus undervattensvärld fick mig många år senare att ta dykarcertifikat. Många engelska och amerikanska serier köptes in och gick i svensk TV, teknik och vetenskapsprogram sändes, månlandningarna på 60-talet mm, mm.

Växte du upp i ett strängt religiöst hem @Inte_Ung, typ laestadianerna?

Åhh professor Balthazar :love:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Profe...erättaren var skådespelaren Mathias Henrikson. Från dåvarande Jugoslavien


https://sv.wikipedia.org/wiki/Dokto...n nederländsk,1981 visades den andra säsongen.
Doktor Snuggles är en nederländsk-brittisk animerad TV-serie som sändes åren 1979–1981. Serien fick två säsonger. Den första premiärsändes i den nederländska TV-kanalen AVRO under 1979, och 1981 visades den andra säsongen.
Och min favorit!


https://sv.wikipedia.org/wiki/Det_v...Albert Barillé och animationsstudion Procidis.
 
Sedan (skönhet?)opererar sig vissa för att uppnå ett specifikt utseende- Som kattkvinnan som gått igenom otaliga operationer för att se ut som en katt.

1691498990247.png
 
Är detta en vanlig effekt av Botox? Jag har stora problem med spända käkar och tandgnisslande. Bettskenan skyddar tänderna men spänningarna kvarstår och min sömn är kass. Är detta något Botox kan hjälpa? (Undrar jag förhoppningsfullt.

Jag har också haft problem med spända käkar. Fick bettskena, men framförallt fick jag några bra råd.
Man ska aldrig bita ihop annat än när man tuggar. I början fick jag tänka mig för hela tiden och verkligen se till att hålla käken avspänd. Men det i kombination med bettskenan hjälpte mig enormt.

Se över din stressnivå. Är man stressad tenderar man att spänna käken.
 
Jag svarade ja.

Jag har tatuerat ögonbrynen = 3D bryn, så skönt att vakna upp varje morgon med färdiga bryn och har även gjort bröstförstoring.
 
Jag svarade nej. För jag antar att ögonoperation för att se bättre inte räknas till skönhet? Inte heller att operera bort en misstänkt leverfläck (där jag fick noll info efter operation vilket gett mig ett stort fult ärr)?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 379
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 384
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
573
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 804
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp