är det hälsosamt😋?

jag har en till fråga, om jag tränar och äter en kechoklad efter, kommer träningen varit förgäves då :)
en frågan har så många komplexa frågeställningar i sig.
Förgäves för vad?

Vad vill du med träningen? Handlar de om tt hålla nån idealvikt? Räknar du kalorier och träning och vill att de ska väga upp varann? Eller tränar du för att må bra? Eller för att det är kul.

Kexchoklad och träning är två helt olika saker. Godis är snabba kolhydrater, inget gift.
Många som tränar dricker snabba kolhydrater (sportdryck) för att orka träningen. Kexchoklad går ut i kroppen lite långsammare men är fortfarande bara snabba kolhydrater.

Den här kopplingen du gör till kost, godis och träning får mig att fundera på om ditt förhållande till din kropp är lite osunt?

Tycker också att du ska prata med skolsköterskan. Och med dina föräldrar.
 
jag har en till fråga, om jag tränar och äter en kechoklad efter, kommer träningen varit förgäves då :)

Nej, träningen är ju till för att dina muskler , hjärta och lungor ska bli starkare.

Att tillföra lite snabba kolhydrater efter träning är inte något dåligt, du får upp blodsockret så du orkar ta dig hem och sen äta en måltid med fett och proteiner. Spelare ingen roll om det är ett äpple eller en kexchoklad, annat än för ekonomin.

Jag hoppas att du inte räknar kalorier och tränar för att gå ner i vikt, du är ju bara 14. Din kropp har många år kvar att växa.

Träna för att bli stark och frisk istället. Ät mat för att ge din kropp energi och näring så den kan bygga sig stark och frisk. Det är inget fel med att äta godis, bara du inte gör det istället för mat, byt inte ut mat mot godis. Ät det som extra gott ovanpå en vanlig kosthållning.
 
jag har en till fråga, om jag tränar och äter en kechoklad efter, kommer träningen varit förgäves då :)
Nej absolut inte. Tränar gör man för att det är roligt och kexchoklad äter man för att det är gott. Eller som jag ibland gör, när blodsockret är påväg ner och jag inte kan äta vanlig mat just då tar jag en kexchoklad. Jag har alltid en i väskan och två i bilen så att det finns om behovet uppstår. Så smidigt! :)
Glöm bara inte att äta en ordentlig måltid när du kommer hem så att kroppen får protein, fett och kolhydrater att bygga med :)
 
Nej absolut inte. Tränar gör man för att det är roligt och kexchoklad äter man för att det är gott. Eller som jag ibland gör, när blodsockret är påväg ner och jag inte kan äta vanlig mat just då tar jag en kexchoklad. Jag har alltid en i väskan och två i bilen så att det finns om behovet uppstår. Så smidigt! :)
Glöm bara inte att äta en ordentlig måltid när du kommer hem så att kroppen får protein, fett och kolhydrater att bygga med :)
Skulle jag träna för att det är roligt så är det inte många pass som blir gjorda. Träna gör jag för att det är bra för kropp och själ.
 
Fast du är väl inte 14 år?
Stor skillnad på yngre tonåring och vuxen. Det viktigaste för 14-åringar ät rörelseglädje, träning och fysisk aktivitet ska vara roligt.
Nej men jag har varit. Jag tror att det är viktigt att man lär sig att man behöver göra saker som inte är roliga för det är mycket av det i livet.
 
Skulle jag träna för att det är roligt så är det inte många pass som blir gjorda. Träna gör jag för att det är bra för kropp och själ.
Okej. Det är ju sorgligt. Då är det kanske dags att leta reda på andra sätt att träna på så att du gör det med glädje. Oavsett tycker inte jag att det är relavant för tråden alls. Att inte allt är roligt betyder inte att man måste göra allt tråkigt heller. Det är en fråga om inställning och att allt inte är roligt är inget du behöver lära en okänd fjortonåring som du inte vet något om.
 
jag har en till fråga, om jag tränar och äter en kechoklad efter, kommer träningen varit förgäves då :)
Du har fått några svar på detta redan, så du kan nog gissa mitt svar: Nej, träningen kommer inte att ha varit förgäves för att du äter lite snabba kolhydrater direkt efteråt. Tvärtom kan det vara BRA att fylla på med energi efter ett träningspass, särskilt om det varit lite tuffare. Träning bryter ju faktiskt till viss del ner kroppen och det är återhämtningen - inklusive påfyllning av energi och proteiner - som gör att du blir starkare, snabbare, uthålligare!
 
Okej. Det är ju sorgligt. Då är det kanske dags att leta reda på andra sätt att träna på så att du gör det med glädje. Oavsett tycker inte jag att det är relavant för tråden alls. Att inte allt är roligt betyder inte att man måste göra allt tråkigt heller. Det är en fråga om inställning och att allt inte är roligt är inget du behöver lära en okänd fjortonåring som du inte vet något om.
Jag tolkar det som att det är relevant eftersom man får göra saker i livet som inte är roligt.
Du är fri att tolka det annorlunda.
 
Jag tolkar det som att det är relevant eftersom man får göra saker i livet som inte är roligt.
Du är fri att tolka det annorlunda.
Jag tror att både @TinyWiny och @parellikusken (och kanske någon mer som jag glömt) försöker vara försiktiga och manar oss andra till försiktighet vad gäller att trigga eventuella osunda beteenden som begynnande ätstörningar och överdriven träning. Och det är kanske rimligt att ha den försiktigheten. Å andra sidan håller jag med dig om att allt i livet inte är roligt och just träning har så många positiva effekter att det är en av de saker som vi kanske bör ägna oss åt även de dagar det inte är superroligt. Dessutom är det ju en 14-åring vi talar om och inte en 7-åring. Det finns gott om 14-åringar som elitsatsar i sin idrott och har järnkoll på träning, näring osv. och då kan jag tycka att det nästan blir lite av en förolämpning att enbart klamra sig fast vid "det ska vara roligt att träna, rörelseglädje är det enda som betyder något" osv. Kanske rimligt för en 7-åring, mindre rimligt för en 14-åring.
 
Jag tror att både @TinyWiny och @parellikusken (och kanske någon mer som jag glömt) försöker vara försiktiga och manar oss andra till försiktighet vad gäller att trigga eventuella osunda beteenden som begynnande ätstörningar och överdriven träning. Och det är kanske rimligt att ha den försiktigheten. Å andra sidan håller jag med dig om att allt i livet inte är roligt och just träning har så många positiva effekter att det är en av de saker som vi kanske bör ägna oss åt även de dagar det inte är superroligt. Dessutom är det ju en 14-åring vi talar om och inte en 7-åring. Det finns gott om 14-åringar som elitsatsar i sin idrott och har järnkoll på träning, näring osv. och då kan jag tycka att det nästan blir lite av en förolämpning att enbart klamra sig fast vid "det ska vara roligt att träna, rörelseglädje är det enda som betyder något" osv. Kanske rimligt för en 7-åring, mindre rimligt för en 14-åring.
Varför skulle det vara en förolämpning att säga att träning är roligt? Det var nog det märkligaste jag någonsin har hört. Jag hoppas verkligen att alla elitidrottare utövar sin sport för att det är roligt. Att det känns segt vissa dagar har inget med det hela att göra utan att hitta en träningsform man tycker om är a och o för det som är roligt egentligen är så mycket lättare att göra även dåliga dagar.
 
Varför skulle det vara en förolämpning att säga att träning är roligt? Det var nog det märkligaste jag någonsin har hört. Jag hoppas verkligen att alla elitidrottare utövar sin sport för att det är roligt. Att det känns segt vissa dagar har inget med det hela att göra utan att hitta en träningsform man tycker om är a och o för det som är roligt egentligen är så mycket lättare att göra även dåliga dagar.
Att hitta en träningsform man gillar/tycker är rolig är i min värld inte samma sak som att säga "tränar gör man för att det är roligt och kexchoklad äter man för att det är gott", där jag tycker att det sistnämnda är ett ganska förminskande svar till en 14-åring som ärligt undrar om en kexchoklad förstör effekten av träningen (vilket den självklart inte gör).

Och att som elitsatsande idrottare tycka att ens idrott i grunden är rolig att hålla på med (vilket jag tror och hoppas att de flesta gör) är heller inte samma sak som att påstå att idrott/träning för en 14-åring BARA ska vara för att det är roligt och för att hitta rörelseglädje. Som jag sa så har träning totalt sett så många positiva effekter att det är "värt det" att även hålla på med det man eventuellt tycker är tråkigare träning. Konditionsträna för att orka spela fotboll. Styrketräna för att bli en bättre ryttare. Eller "bara" för att det faktiskt är bra för både kropp och hjärna att träna då och då oavsett om man tycker det är kul eller inte. Och att en 14-åring (eller yngre) lär sig att "stå ut med tråkigare träning" eller vad vi ska kalla det tycker jag generellt sett är alldeles utmärkt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Skäms nästan för att skriva här då jag ännu en gång gått på sambons lovord och blivit besviken och lurad igen. 🥺 Han har ett jobb som...
Svar
15
· Visningar
3 779
Senast: Angel
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
13 001
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 063
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 448
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp