är det humanaste att ta bort honom

T

Tomaten

Hämtade en vbl valack för två veckor sedan, har nu funderat på att ta bort honom då han är rädd för ALLT! och jag menar då inte bara när man rider, i hagen, i boxen, slänger sig upp när han ligger och sover, blir så rädd ibland att han ställer sig och tjuter!! :crazy:När man försöker jobba med honom på minsta sätt "drar han ner rullgardinen" och bara blir mer och mer stressad!
vad tycker ni är det värt att låta hoo stressa sig eller ska jag tar bort honom? :cry: :cry:
 
Tycker jag inte. Två veckor tycker jag personligen är alldeles för kort tid, hästen har ju inte fått en chans att få komma på plats. Kom igen om något år.

Låt honom vara från alla krav, var bara med honom och låt honom få anpassa sig långsamt och lugnt. Du måste även vara villig att visa att du vill ge honom en chans och vara en trygg punkt i hans liv, om inte ge honom till någon som kan ge honom det. Se till att han får en perfekt foderstat en lugn tillvaro i hagen och i stallet samt kravlösa promenader, förutsätter att detta inte är fysiskt sjukdomsrelaterat utan mer psykisk åkomma, extra magnesium kan även hjälpa honom att komma till ro och verkar positivt på hästars inre stress.

MVH/
 
ca 5 mån kan det ta innan en häst känner sig hemmastadd.

Hur va han vid provridningen då?
 
Tycker inte jag heller!

Det tog flera månader för min häst att vänja sig efter att jag flyttade henne i augusti.

Vet du hur hästen betett sig innan du fick den?
 
Om det är någon av de hästar som du har längst ner på ditt inlägg kan jag garantera att dom blivit bra omhändertagna innan iallafall

Jag har en sån häst hemma här nu...han är 1.69(aktiv travare) rädd för allt , även sig själv...MEN nu har jag gett honom ett magnesium preparat i nästan 2 veckor...och igår kunde jag t om försöka bralla igång honom ihagen, han bara TITTADE på mig :eek: :eek:...innan har du knappt kunna rört dig inärheten :crazy:

en del hästar svarar jättebra på magnesium...prova..

...oftast är travare så rutinerade att dom brukar inte bry sig nämvärt när dom blir flyttade.....
 
Blir ett svar till alla och dig
Det är Fabian som jag har problem med men du kan inte garantera det, jag säger bara fy fan för trav tränarna(eller nåogn av dem) som hafft honom, någon har orsakat honom det :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:!
en häst blir ju inte bara stryk rädd bara så!
Jag vet att det är en kort tid men han är ju aldrig lugn trots att han har fått komma ut på landet riktigt, två boxar och endast jag och min pappa som hålls i stallet.
Men ajg funderar ändå på om det inte blir någon förbättring innan juni/juli så fårhan nog "gå" . Inte för mig utan för att han är så fruktansvärt stressad men jag ska absolut prova med magnesium, vart får man tag på det? :confused:
 
Han skulle egentligen slaktas(höll inte trav) så vi åkte och hämtade honom så han är egentligen bara en chansning!
 
Ifall du testar magnesium så kan du kanske prova att ge något som rensar njuarna, (typ alo vera eller ngt)?
Ifall njuarar och blåsa inte funkar som dom ska så blir hästen nervös, men däremed inte sagt att det är hela orsaken...

Lycka till!
 
Beror på vad du tycker själv. Är det värt att
jobba med honom eller är det enklast att låta bli!

Jag tycker att två veckor är lite. Skulle låta det
ta ett tag till.
 
Våran ponny var ungefär som din travare när han kom. Det tog ca 7 månader(!) innan han kom självmant fram och ställde sej bredvid en människa.
Önskar jag visste då att han kanske hade kunnat blivit hjälpt fortare med magnesium.
Så snälla du, låt honom bara få gå och skrota utan krav tills hösten. Han verkar behöva att åtmindstånde för ett tag slippa alla sorters krav på sej.
Hoppas att du orkar stå ut tills dess.
Vore kul att få en uppdatering om hästen efter att du gett den magnesium.
 
Håller med Palle, skulle varit kul med uppdatering om magnesiumet har hjälpt!! Det kan hjälpa andra att få veta :)

Håller tummarna att det går bra!

/Madde
 
Gör som förut, svarar dom flesta i ett inlägg.
Jag kommer absolut ha kvar honom till i juni/juli om INGEN förbättring har skett då så är det förmodligen ingen ide men nu får ha skrota o va med på det han vill!
Får försöka ta reda på lite mer om magnesium, hur funkar det och varför?
 
Blir ett svar till alla och dig
Det är Fabian som jag har problem med men du kan inte garantera det, jag säger bara fy fan för trav tränarna(eller nåogn av dem) som hafft honom, någon har orsakat honom det !
en häst blir ju inte bara stryk rädd bara så!
Jag vet att det är en kort tid men han är ju aldrig lugn trots att han har fått komma ut på landet riktigt, två boxar och endast jag och min pappa som hålls i stallet.
Men ajg funderar ändå på om det inte blir någon förbättring innan juni/juli så fårhan nog "gå" . Inte för mig utan för att han är så fruktansvärt stressad men jag ska absolut prova med magnesium, vart får man tag på det?

ANdas, andas lite till och ta ett till djupt andetag =)

Min valack skulle jag idag (om de inte provred) kunna sälja som "bomsäker barnponny". Han är lugn, stabil och trygg. Ett barn kan hantera honom. (Dock släpepr han inte upp annan än mig på ryggen men det är en annan historia).

Han är nio år idag och har varit sådär sen han var sex ungefär. När jag fick hem honom var han fyra år och rädd för sin egen skugga. Han kunde fara framåt för han blev rädd för att han själv sket, han försökte trycka sig igenom boxväggen när jag skulle lägga på täcke (han hade haft täcke förr och varit lite nervös för det men inte så vettskrämd). Han var rädd för ALLT, stod en bil på 'fel' ställe på gårdsplanen höll han på att sätta sig på haserna av skräck.

Han var rätt nervöst lagd innan med (kände honom något år innan jag köpte, han var uppstallad i samma stall som jag hade mitt sto) men INTE sådär extremt, men allting blev lite mer accentuerat iom att han bytte miljö, kompisar, ägare, rutiner - ALLT. Och det var/är en mycket rutinberoende häst.

Det tog några månader innan han lugnade sig såpass att han blev som jag kände honom från tidigare. Och han var också i lugnt tvåhästarsstall på landet, MYCKET lugn och trygg kompis etc. Men det tog ändå tid.

Dock var han ju fortfarande rätt nervös av sig, men jag jobabde ENORMT mycket med det. Jag spenderade ändlösa timmar med att rykta honom och bara pyssla med honom, vi tog på och la av täcken, gick promenader (jag gick aldrig de 300 metrarna till brevlådan utan att ha honom i släptåg), han gick massor som handhäst när jag red stoet (hans stora trygghet var stoet). Vi promenerade i skogen, genom byarna, förbi sommarstugeområdena, tittade på traktorer och elskåp och gräsklippare och allt annat jag kunde kommapå. Jag tömkörde honom väldigt mycket i samma miljöer med. Dock vågade han i början inte ta ett steg om jag inte gick före och visade att det var ofarligt. Sen kunde jag gå bredvid och tillslut gå bakom och tömköra.

Samma sak när jag red, han var rädd för stubbar och stenar och snöhögar, och jag fick sitta av, leda förbi och verkligen 'make a fuss of him' och överdriva vilken enooormt modig och duktig liten häst han var som gick förbi den faaarliga snöhögen :smirk: Sen satt jag upp och red förbi det flera gånger, helta tiden berömmande.

Sådär höll vi på, och sakta men säkert så ökade hans självförtroende och hans tillit till sig själv. Men det gick från att vara jätterädd för allt, till att sakta börja lite på mig och våga om jag var där som stöd, till att själv våga med uppmuntran från mig.

Han är fortfarande en häst med 'mycket nerv' och han kan fortfarande skygga för konstiga snöhögar. Men han stannar upp eller hoppar till en tiondels sekund och går sne vidare. Han är HELT oberörd av fåglar som flyger upp framför näsan på honom när vi galopperar, stora skogsmaskiner som med kran lyfter träd, snöslungor, cyklister, alla typer av fordon etc. Bryr sig inte om fladdrande presseningar etc, och inte det minsta markskygg heller.

Men dte går inte över en natt, det kräver JOBB av DIG. MASSOR med slit och arbete, och enormt med tålamod och TID.

Och har han varit travhäst och van att vara på banan, i stora stallar etc så är LANDET lika skrämmande som en travbana med allt liv och rörelse, tempot, speakern, alla människor, belysning etc är för en häst uppfödd i en sömnig by på landet!

Så inte ska du ta bort honom för han är nervös och osäker, däremot om du inte orkar/kan/Vill lägga ner tiden och engagemanget som krävs kanske du ska låta någon annan ge honom chansen.

Magnesium kan du köpa på Granngården, tillverkas av EclipseBiofarmab, heter BioMag och är billigt. Fungerar om hästen får för lite magnesium i övriga foderstaten, då kan de bli lugnare av det.
 
jag lägger gärna ner jobb på honom, absolut men när han inte ens kan sova utan att bli rädd.Helst skulle jag vilja lämna honom till någon som verkligen kan, nån nh typ kanske men jag får inte.Fick hnonom imot att jag aldrig skulle lämna honom i någon annans händer hellre då att ajg tog bort honom än att jag inte var med, det känns lite jobbigt men jag får väl åka iväg med honom o gå kurs när han har lungat ner sig lite :)
 
Om man har tur så kan det räcka med två dgr innan dom känner sig hemma (Brasse & Abbe) MEn har man riktig osis kan det ta upp till närmare ett år faktiskt :(
 
Köp Kraffts Magnesium på Granngården, den är ren och fungerar ofta snabbare och bättre än biofarms. Magnesium har många hästar brist på, det lugnar dels hästens glatta muskelatur såsom inre organ, mage. Den hjälper även till mot muskelspänningar som ofta dessa hästar dras med. Magnesiumet hjälper även till hästen att få rätt balans och ta åt sig kalk och fosfor i kroppen. Så den är en viktig mineral som oftast missas.

Har använt det extra till två hästar och inom en vecka med Kraffts magnesium har man märkt en skillnad åt rätt håll. Synd att man inte hade vetat det tidigare.

MVH/
 
Du kan nog låta bli att "skylla" beteendet på travsporten.........det låter inte alls som ett travarproblem.

Att redan efter 2 veckor klassa en häst som illa behandlad och nervvrak låter inte särskilt kunnigt.

Innan folk bestämmer sig för att "ta hand om trasiga travare" och göra om till ridhästar skulle jag rekommendera en utredning av skadorna så att men vet om det är en häst som kan bli bra som promenadhäst och lättare träning eller om det kanske rentav är mest humant att ta bort den.

Dessutom är det väl lämpligt att kolla upp att temperamentet "stämmer" och att man har kunskap att ta hand om den INNAN man tar hem hästen.

Om du vet hur hästen var innan han kom till dig är det ju lättare för dig att göra din egen bedömning av läget, eller hur ???

Gå inte ut på ett forum och anklaga tidigare tränare för att ha hanterat hästen olämpligt innan du har belägg för dina påståeden :mad:

Det bästa hade väl varit att kontakta förra ägaren eller tränaren för att få lite mer information om hästen.

Kanske har du fått mer info om hästen än vad du skrivit, men du får ursäkta att det låter lite konstigt att bara åka och hämta hem en häst........och sedan "chansa" på att han ska hålla.....och skyll inte på att slaktbilen var på väg. Lite info om hästen kan man få mycket snabbt :mad:

Hur som helst så hoppas jag att det löser sig med dina problem och att du och hästen kommer att trivas med varandra så småningom. Det KAN vara så att jag missuppfattat ditt inlägg eftersom jag inte känner dig personligen utan bara läste vad du skrev om hästen.
 
Jag kan lätt ta reda på det, känner tränaren väl....

Här är ännu ett belägg för varför man hellre slaktar hästen än lämnar till orutinerade ungdomar :crazy:

Jag hade en häst här för många år dsedan, han blev såld som ridhäst(av ägaren) sen fick jag höra av den nya ägaren vad vanvårdad och misshandlad hästen var när hon fick den.....men NU...var han så lugn o fin så...
Jaha, sa jag , det var konstigt för det var jag som hade honom :crazy:...du skulle sett ansiktsuttrycket :D :D
Hon visste inte vart hon skulle ta vägen och hur hon skulle slingra sig ur det.....då var det plötsligt inte så illa helt plötsligt :crazy:
Nej fy fan för folk......
 
:rofl:

Såg förresten att du gjort karriär.
Du startade här på Örebrotravet igår o kom 2a på 14.9.
Super Martha, det är väl du? ;)


//MDusty
 
Kan nästan ana vilken tränare som hade honom sist i alla fall och honom har jag enbart positiva erfarenheter av... :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 916
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
450
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 537
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp