Bukefalos 28 år!

är det humanaste att ta bort honom

Jag hade en häst här för många år dsedan, han blev såld som ridhäst(av ägaren) sen fick jag höra av den nya ägaren vad vanvårdad och misshandlad hästen var när hon fick den.....men NU...var han så lugn o fin så...
Jaha, sa jag , det var konstigt för det var jag som hade honom ...du skulle sett ansiktsuttrycket
Hon visste inte vart hon skulle ta vägen och hur hon skulle slingra sig ur det.....då var det plötsligt inte så illa helt plötsligt
Nej fy fan för folk......

Nu får jag nog stryk av en hel del, men jag tror att det där Martha beskriver är VANLIGT. Att det sägs att hästarna varit med om ditt och datt.

jag tror det bottnar i TVÅ saker:

1. Den där lilla småflicksdrömmen om att rädda en häst och ge den ett bättre liv och ett bättre hem etc. (Jag drömde om en häst som BARA tyckte om mig och BARA lät mig rida när jag var liten. Jag har en bara jag kan rida nu och det är ett helvete *s*)

2. Att folks kaffar en häst från banan UTAN ATT HA EN ANING om vilken kondition hästarna är i, vilka rutiner de är van med, vilken arbetsintensitet de är vana vid etc. En travhäst som är van att köras/motionerad 7 dagar i veckan (även om det bara är lätt jobb vissa dagar), som inte är van att gå i hage mer än några timmar per dygn, som är van med mycket liv och rörelse, och som stått på en viss foderstat. Som dessutom inte är tränad för att lyssna på viskningar eller stå stilla och beundra utsikten, utan för att prestera, för att vara uthållig och snabb etc. Som är tränad med ganska motsatta betthjälper som mana nvänder inom ridningen etc.

Och så tar vi och byter foderstat helt på den, ändrar alla rutiner, ställer den i hagen (där den inte riktigt vet vad den ska göra i början), går stillsamma promenader och överröser den med en massa krav den inte förstår som vi tycker är basic men som är grekiska för hästen. Och så UNDRAR folk varför de verkar nervösa und so weiter? Jag är ganska säkra på att MINA lugna, snälla hästar skulle få den mest förhärdade tränare att sucka över "nervösa araber" om de plötsligt utan förvarning stallades upp på travet och sattes i träning som travhäst.

Jag har haft en kallblodstravare, köpt som 12-åring av uppfödaren. Hon var vansinningt bortskämd, visste övht inte vad "stå still" betydde 8endera sitter man fast på stallgången, eller så rör man sig, as simple as that) och var överlag väldigt mycket "springa, springa, springa". Och ju mer man försökte stoppa henne dessto fortare sprang hon. Men vad skulle hon göra då?? Hon visste ju för sjutton inte annat, hon gjorde set som människorna förväntat sig av henne och lärt henne i 12 år. Hon var inte ett dugg misskött eller vanvårdad. Däremot hade hon någon gång uppenbarligen fått stryk i boxen av någon som varit berusad då hon fick panik vid åsynen av ett spö i stallet, och blev panikslagen om man hade råkat dricka ett halvt glas vin innan kvällsfodring.

Men att kalla henne vanvårdad hade varit helt osant. Visst, hos någon travtränare hade hon fått spö. men jag vet ridhästar som fått spö utan anledning med. Och hennes uppfödare hade snarare skämt bort henne än något annat.

När hon fick lite tid att inse att den lille ettriga snorungen på två ben därnere (jag) ville att hon skulle göra helt andra saker än hon trodde så började hon ju förstå, och när hon förstod sansade hon sig. Men i början undrade jag ibland om jag tagit mig vatten över huvudet, eftersom hon var 600 kg stirrighet och hetsighet i princip. Men vad annat kan man eg förvänta sig?

Och jag hade god kontakt och fick massor av information både av hennes uppfödare och hemmatränaren och hon var inte en "stressig" häst egentligen. Hon var 'känd' för sin stabilitet, ärlighet och snällhet. Och jag fick en rockard så jag kunde köra henne lite i början med, och framför vagnen var det en helt annan häst i början. Där var hon på mammas gata och visste precis vad som förväntades (och 13-åriga Alex hade inga problem alls att köra henne).

Men det verkar vara 'mode' att anse att travhästarna behandlas illa och är stirriga. Av någon anledning brukar dessa "stirriga" hästar gå att hantera nästan hur som helst. De är oftast (min var ett undantag) lätta att hantera, lätta att sticka, de accepterar vilken utrustning som helst utan att säga flaska, man kan röra dem överallt, det går att duscha huvudet/ansiktet på dem utan att de rör en fena, de är snälla att sko ect etc. Det går i min värld inte ihop med en stirrig elelr nervös häst (sådana finns ju såklart också, men när folk tycker deras travare blivit vanvårdna och slagna etc så är det oftast bara i ridning och annan liknande hanteringd et märks. Inte i att leda, sköta om, sticka, bandagera, spola etc. Och det stämmer inte..)
 
Tyvärr så är det inte jag :confused: :confused:
Trodde hon slutat tävla, men en järnmärr verkar det vara :D :D

Alex.....det är så bra att du orkar skriva långa inlägg :bow: :bow:, du förklarar det jättebra :), det som motsäger det du skriver ner...är en idiot :crazy:

...sen tycker alla att travaren är mager o spinkig....det beror väl på vad man jämför med, ett fett halvblod :confused: :angel:
 
Den sista han hade ska ha varit mycket bra men någo länk i hans hos någon av hans tränare hare brustiti.
Jo, självklart men nu är det faktiskt så att jag inte är helt orutinerad för jag har ridit in eller fortsatt inridning på 5 travare, absolut intwe mycket erfarenhet men den har räckt hitills.
Jag menar inte att jag vill ta bort honom asbolut inte men jag har dock aldrig sett en häst som blir så stressad av så enkla saker som en så pass välhantera häst inte borde vara rädd för.Tycker att det finns endel med sunda åsikter så jag vill veta vad ni tycker inte bli halvt på hoppad.
har väl kommit på att det låter oseriöst men jag måste ju kunna fråga på många olika håll precis vad jag tycker och tänker utan att få skit för det* inte bara menat mot dig, absolut INTE!*
Men jag menade ju inte heller att han skulle få gå i morgon, för jag vill jobba med honom men jag undrade mest om det är bra för honom tt leva när han är så otroligt stressad av allt.
 
...sen tycker alla att travaren är mager o spinkig....det beror väl på vad man jämför med, ett fett halvblod

Haha, det glömde jag ju (min dam var..ehh..groteskt överfet när jag fick henne. Jag har ärligt talat aldrigs ett en så fet häst, och inte ens när hon gick på bete här och blev som en ballong så var hon ens i närheten. Hon såg högdräktig ut med tvillingar när hon kom ;)), men det där med hullet är ju också en aspekt. Både när det gäller fullblod och varmblod i löpträning så ser de ju helt annorlunda ut i hull och kropp än den mest slimmade ridhäst. Och man kan ju se REVBENEN, hualigen, stackars hästen har ju inte fått mat...

Det pratas så mycket om hästkörkort, jag tror det är vettigare att införa "grundkurs för att få köpa en (fd)travare". Spec som de inte kostar någonting i princip och då oftast säljs till en viss målgrupp :angel: (Som jag förvisso tillhörde, fast jag hade haft hästar i många år innan hon kom, men hon var vad jag hade råd att köpa DÅ. Inte för jag någonsin ångrade det, men jag såg ju hur det blev för det otal kompisar som tjatade åt sig en häst och pappa byggde om garaget till stall och köpte en (fd) travare..)


Lite offtopic. Det ringde nån grån någonstans i Uppsala och yrade om något paket från någon suspekt firma som var till mig. Det tog ett BRA tag innan jag började fatta att det borde vara Flexijointen. De var dock MÅTTLIGA glada över att behöva åk 7 mil enkel resa för ett paket på 2 kg (det sa det de vägde) och visste inte vilken dag i veckan de skulle ta det, men de "skulle väl försöka åka ut med det nån dag då". Jag ANTAR det är flexijointen, det gick knappt att höra vad gubben sa. Men jag hojtar när jag fått se vad det är för paket =)
 
Okay, så du väntar ett år innan du ser om en häst är strykrädd?
Har hafft en hovslagare som har hållit på med hästar i 75 år, han säger också att han är strykrädd och nervig.
Jag ser väl att min minsta rörelse framkallar skräck!
 
Jo, självklart har han svår vid ridning men det är inte det jag gnäller på om du läser lite mer noga, det är ledningen in och ur stall, att borsta sånna vardags grejer.
Jag vet äl att han blir stirrig av att inte blir motionerad som vanligt men det är alltså ren rädsla jag pratar om, som jag ser det. min erfarenhet är ju inte stor så därför vill jag väldigt gärna skriva och få läsa om saker som andra gjort. Han kanske var världens snällaste och har hafft världens snällaste tränare men då borde jag skämms att jag orsakat honom detta.Jag tror dock inte att den rädslan han har vuxit fram dagen innan vi hämtade honom, helst plötsligt fått för sig att inte vilja gå vara rädd för en hand ur en ficka.
Men som jag skrivit i dom andra inläggen så vill jag jobba med honom men jag undrade bara om ni bättrevetande tyckte att jag borde ta bort honom, då jag inte får sälja honom vidare.jag har fått tanken då det kom en person och sa att det inte är hälsosamt för honom att leva, det väkte ju en tanke :smirk:
 
Jag känner även han som hade honom från början väldigt väl, han har stall på landet...sedan har han tydligen varit borta i drygt 1 år, men kapacitet verkar han att ha iallafall...hans far har tendens att lämna lite skarpa stirriga hästar, det + att han förmodligen haft ont(HAR ont) kan räcka för att han beter sig som han gör.


Prova magnesium och snälla skrik inte ut att hästen är misshandlad o vanvårdad om han inte är det.

Du ska veta att det ÄR nåt fel på en häst som är rädd för sig själv, för han är ju tydligen det....inte bara för dig..
 
Jag måste hålla med grundkurs skulle behövas!
Tycker det är jätte svårt trots att han är min 6 travare :confused:
 
men jag undrade mest om det är bra för honom tt leva när han är så otroligt stressad av allt.

Jag tycker - och det är inte menat att kritisera elelr racka ner på dig! - att du ser på problemet från fel håll.

Naturligtvis mår inte en såpass stressad häst bra, det är vi nog alla överens om. men att han är så stressad är ett SYMPTOM på någonting. Och jag tycker du ska fokusera på frågan VARFÖR han är så stressad istället för vad du ska göra om han inte slutar vara så stressad.

Han har ju uppenbarligen inte varit såhär förr, och då kan han med största sannolikhet bli en lugn och trevlig häst igen.

Det svåra är ju att veta VARFÖR han är så stressad, det finns massor av tänkabara anledningar, men miljöombyte kan stressa viss individer något fruktansvärt och det kan ta LÅNG tid innan de 'boar in' sig som sagt.

Så, ge honom magnesium om du vill, vill du så prova lugnande örter med. Men framförallt spendera KRAVLÖS tid med honom. Massor med tid. Rykta, mys, massera etc. Sådana saker som skapar ett band mellan er. Lär dig var han tycker allra mest om att bli kliad, var han är kittlig, vad han tycker om för godis, tycker han om att bli stretchad, har han några små egenheter som han gör när det blir extra skönt etc?
STRUNTA i jobb och krav, det är ingen vits nu. VAR bara med honom, tillbringa TID. Sitt i boxen elelr utanför och läs en bok, besök honom i hagen flera gånger per dag och soms agt borsta, mys - lär känna!

Sen kan du börja promenera med honom, vänj honom vid landet.

Försök inte jobba med eller GÖRA så himla mycket med honom innan han är lugn. En stressad häst är blockerad och tar iaf inte in ny kunskap.
 
Jag vet äl att han blir stirrig av att inte blir motionerad som vanligt men det är alltså ren rädsla jag pratar om, som jag ser det. min erfarenhet är ju inte stor så därför vill jag väldigt gärna skriva och få läsa om saker som andra gjort. Han kanske var världens snällaste och har hafft världens snällaste tränare men då borde jag skämms att jag orsakat honom detta.Jag tror dock inte att den rädslan han har vuxit fram dagen innan vi hämtade honom, helst plötsligt fått för sig att inte vilja gå vara rädd för en hand ur en ficka

Det KAN komma över en natt, jag lovar =) UTAN att du gjort något fel. Fullständiga miljöombyten (ny ägare, nya rutiner, nytt stall, nya hagar, ny miljö, nya kompisar, ny mat etc etc) kan få dem att bli sådär.

Lä mitt inlägg om min valack igen som plötsligt fick panik när jag skulle lägga på täcket. Han hade inte varit så innan, och jag hade i det gamla stallet när jag haft stalljour lagt täcke på honom utan problem och lett honom ut till hagen utan problem. Men när hela hans värld förändrades så blev sådana saker LIVSFARLIGA. Och han var också RÄDD.
 
jo, det är ju absolut mitt fel för jag ser ju inte at det nog är jag som mestadels har ställt tilld et för honom, miljöombyten för en häst är ju jobbigt men jag vet att han var rädd innan men inte så mycket. han ska få stå o mysa till sig med mig o jag ska prova att köra för det kan han ju, kanske tycker dte är roligt
 
.........du får gärna tycka att jag är en idiot när jag ifrågasätter ditt sätt att beskriva hästen........jag tycker fortfarande att man bör kolla upp hästen innan man drar några slutsatser.........och anklagar tidigare tränare........ Mig får du gärna kritisera för jag kan ju försvara mig här
Lycka till med hästen :)
 
" jag skall prova att köra för det kan han ju" Ja, visst kan han det, men då måste jag fråga.

Är du självmordsbenägen?? Du säger att hästen är rädd för ALLT då måste du väl även förstå att du inte kan ge dig ut och köra honom i detta tillstånd innan han har fått en chans allt "landa".
Du har fått bra råd som inte är farliga, varför inte prova med detta först, när du skriver så här så börjar jag tro att du inte vill ta mot vår hjälp eller annars vill du inte förstå att det finns en orsak som måste lösas först innan du ger dig ut på "farliga uppdrag" som kan sluta i katastrof för både dig och hästen.

MVH/
 
Du har ju bara haft hästen i 2 veckor, och redan verkar det som om du gett upp hoppet helt!

Det är iofs bra - för härifrån kan det bara bli BÄTTRE.

Men snälla tänk på att bara för att den skulle till slakt så betyder det inte att den inte är värd ett ordentligt och helhjärtat försök iallafall.
 
Lånar din knapp bara och vill ställa en allmän fråga. Någon som vet vad som händer om man överdoserar magnesium?!? :confused:
 
Kan man ge magnesium i förebyggande syfte med? Tänkte på när jag får hem min travarkille... Han är iofs psykiskt stark och inte rädd av sig, men man kan ju aldrig veta hur reaktionen på ny miljö blir..
 
Ahaaa!!!! :idea:

Låter som om även jag ska ta och pröva magnesium.
Fast då till min 22 år gamla skimmel med skimmel-cancer.
Tycker du att det är värt ett försök?
Hon är nu nämligen inte alls pigg och alert längre.
Trodde det berodde på den kalla vintern och ev. lite dålig tuggförmåga.
Men trots nästan 4 kg kraftfoder och fri tillgång på ensilage och hö, är hon fortfarande lite mer stel och ledsen än jag någonsin sett henne vara tidigare under dom drygt 20 år jag känt henne. :crazy:
Eller har du något annat tips att ta till?
 
Jag använder hellre magnesium än exempelvis B- och E-vit då Magnesium tar ett större spektra på hästen, ger även i förebyggande syfte. Lägger då in doser under en månads tid och sedan gör uppehåll tills jag känner att det ev. är dag igen.

MVH/
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 066
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 630
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
757
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp